تاریخ: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۹:۴۸
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۲۲۷۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش درآمد سیمانی‌ها با وجود بحران سیمان در بازار‌های جهانی

افزایش درآمد سیمانی‌ها با وجود بحران سیمان در بازار‌های جهانی
‌می‌متالز - تقاضا برای سیمان در بسیاری از کشور‌های جهان کاهش یافته است ولی در ایران آخرین صورت‌های مالی از رشد فروش سیمان توسط تولیدکنندگان داخلی خبر می‌دهد. بسیاری از این تولیدکنندگان در طول ۵ ماه ابتدایی از سال ۱۴۰۳ به درآمدی بالاتری از مدت مشابه سال قبل رسیدند.

به گزارش می‌متالز، تقاضا برای سیمان یک شاخص اقتصادی مهم است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول ۲۵ سال گذشته هم‌زمان با هر بار کاهش قیمت سیمان در بازار‌های جهانی، اقتصاد کشور‌های توسعه یافته با یک بحران مواجه شده است. در طول ماه‌های گذشته نیز تقاضا برای سیمان در کشور‌های مختلف جهان کاهش یافته است ولی جدیدترین صورت‌های مالی از افزایش درآمد تولیدکنندگان داخلی سیمان حکایت دارد. فروش مردادماه تعدادی از تولیدکنندگان داخلی سیمان به قرار نمودار زیر است:

افزایش درآمد سیمانی‌ها با وجود بحران سیمان در بازار‌های جهانی

سآبیک با ۳۸۵ میلیارد تومان رتبه اول را از نظر فروش در میان تولیدکنندگان این گروه به دست می‌آورد. ستران، ساوه و سمازن نیز در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند. در انتهای لیست نیز تولیدکنندگان کوچک‌تر مانند سنیز، سقاین و سدور هستند. فروش مرداد ماه سنیز ۲۲ میلیارد تومان بود. فروش ۵ ماه اول سال ۱۴۰۳ نیز برای این تولیدکنندگان به قرار نمودار زیر است:

افزایش درآمد سیمانی‌ها با وجود بحران سیمان در بازار‌های جهانی

مجموع فروش سآبیک در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ نیز از سایر تولیدکنندگان سیمان بیشتر بود. ستران با ۲۴ میلیارد تومان فروش کمتر در رتبه دوم قرار می‌گیرد و سنیر با فروش ۱۵۵ میلیاردی در ۵ ماه در انتهای لیست است. تعدادی از تولیدکنندگان سیمان مانند سهرمز در مردادماه فروش کمتر از میانگین داشتند ولی مجموع فروش ۵ ماه ابتدایی سال آنها بالاست و در طرف مقابل تعدادی از تولیدکنندگان این گروه مانند سباقر برخلاف فروش پایین در ۵ ماه ابتدایی از سال، در مرداد ماه فروش بالاتر از میانگین سال به ثبت رسانده‌اند.

نسبت فروش ۵ ماه اول ۱۴۰۳ برای این تولیدکنندگان به ۵ ماه اول ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر است:

افزایش درآمد سیمانی‌ها با وجود بحران سیمان در بازار‌های جهانی

سآبیک و ستران در میان تولیدکنندگان گروه سیمان بالاترین فروش در مرداد و ۵ ماه ابتدایی سال را به ثبت رساندند ولی درآمد آنها نسبت به ۵ ماه اول سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۲۳ و ۱۳ درصد افزایش یافته است، در مقابل درآمد ۵ ماه اول سال سباقر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۱ درصد افزایش یافته است. سبزوا با رشد ۷۱ درصدی درآمد در این بازه در رتبه دوم قرار می‌گیرد، سهرمز و سصوفی نیز سوم و چهارم هستند.

درآمد ۶ تولیدکننده سیمان نیز در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ کمتر از مدت مشابه سال قبل بود. درآمد سدور در این مدت ۲۵ درصد کاهش یافت، درآمد سخوز و سپا‌ها نیز ۲۴ و ۲۲ درصد کمتر شد. با این وجود شرایط صنعت سیمان از نظر درآمد مطلوب ارزیابی می‌شود. مهدی رضایتی کارشناس بازار سرمایه و متخصصی حوزه سیمان دراین‌باره می‌گوید: انتظار می‌رود صنعت سیمان در سال جاری در شمار صنایع برتر قرار گیرد و بازدهی معقولی نصیب سرمایه‌گذاران در این حوزه شود. بسیاری از تولیدکنندگان سیمان در گزارش‌های ۳ ماه اول نیز از نظر سود شرایط خوبی دارند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده