تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۹
کد خبر: ۳۵۲۰۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رفع محدودیت‌های برق، رونق را به صنعت خاکستری بازگرداند

رشد معاملات سیمان در بازار فیزیکی

رشد معاملات سیمان در بازار فیزیکی
‌می‌متالز - کاهش محدودیت‌های برق در واحد‌های تولیدی سیمان موجب شده است تا میزان تولید و عرضه این محصول به روال عادی خود بازگردد. با وجود اینکه قطعی برق موجب تعطیلی ۸۰‌ درصد از کوره‏‏‌ها شده بود، اما میزان بالای ذخایر انبار کلینکر موجب شد تا میزان عرضه این محصول در بازار آزاد و رینگ صنعتی بورس‌ کالا تغییر چندانی نداشته باشد و قیمت پایه سیمان تحت‌تاثیر جو روانی موضوع سهمیه‏‏‌بندی برق با افزایش همراه شود. پیش‌بینی می‌شود که در فصل پاییز وضعیت تولید در این حوزه سخت‏‏‌تر رقم بخورد.

به گزارش می‌متالز، بررسی بازار آزاد و رینگ فیزیکی بورس‌ کالا نشان می‌دهد که میزان عرضه سیمان طی هفته‌های اخیر به صورت جزئی افزایش داشته و تقاضا برای این محصول نیز با رشد همراه بوده است که این موضوع را می‌توان به رفع محدودیت‌های برق در واحد‌های تولیدی نسبت داد. به‌طور کلی کاهش تدریجی سهمیه‌بندی‌های برق موجب می‌شود که بازار به شرایط ثبات نزدیک‌تر شود. طی سه‌ ماه اخیر با توجه به موضوع ناترازی برق در واحد‌های صنعتی مادر همچون سیمانی‌ها حدود ۸۰‌درصد از واحد‌های تولیدی با خطر تعطیلی دست‌وپنجه نرم کردند. با این حال، میزان تولید سیمان با کاهش قابل‌توجهی مواجه نشد و در واقع تولیدکننده‌های سیمان از ذخایر کلینکر استفاده کردند.

افزایش نسبی قیمت سیمان نیز تحت‌ تاثیر جو روانی قطع برق رقم خورده است. در حالی که معاملات در بورس‌ کالا همچون ماه‌های گذشته رقم می‌خورد، بازار آزاد شاهد افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی بود که در این بین نقش دلالان و واسطه‌ها بی تاثیر نبوده است. 

ناترازی برق در واحد‌های تولیدی سیمان هنوز به طور کامل به پایان نرسیده که موضوع سهمیه‌بندی گاز از مهرماه مطرح شده است و به نوعی امکان جبران عقب‌افتادگی‌های تولید از واحد‌های سیمانی سلب می‌شود. این در حالی است که ذخایر انبار کلینکر کاهش یافته است، شرایط خرید مازوت نیز با توجه به قیمت آن برای تولیدکننده‌ها دشوار است و به عبارت بهتر قیمت مازوت پنج‌ برابر قیمت گاز تمام می‌شود. در چنین شرایطی تولیدکننده با توجه به کمبود نقدینگی در این حوزه امکان فعالیت و تولید نخواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود در پاییز پیش رو بازار با رکود سنگین مواجه شود و بسیاری از کارخانه‌ها نیز با خطر تعطیلی روبه رو شوند و در نهایت قیمت این محصول در بورس‌ کالا و بازار آزاد نیز با افزایش همراه باشد.

معامله ۸۷ درصدی سیمان در بورس‌ کالا

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس‌ کالای ایران نشان می‌دهد که در بازه زمانی ۱۷ تا ۲۰ شهریورماه یک‌ میلیون و ۱۹۱‌ هزار و ۸۴۳ تن انواع سیمان در بازار فیزیکی عرضه شد که با تقاضای یک‌ میلیون و ۳۹۴‌ هزار و ۲۹۹ تنی مواجه شد و در نهایت یک‌ میلیون و ۴۱‌ هزار و ۲۴۱ تن از سیمان‌های عرضه‌شده مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر در هفته سوم شهریورماه ۸۷ درصد از محصول با میانگین قیمت پایه یک‌ هزار و ۲۲۷ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید که ۵ درصد از معاملات به صورت مچینگ انجام شده است. در بازه مورد بررسی، میانگین قیمت موزون معاملات یک‌ هزار و ۳۲۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۱۱ درصدی را گزارش می‌کند. به‌طور کلی مقایسه آمار بازار فیزیکی سیمان طی هفته سوم شهریور -از ۱۰ تا ۱۳ این ماه- نشان می‌دهد که میزان عرضه ۵.۵ درصد کاهش داشت و در نهایت یک‌ میلیون و ۳۸‌ هزار و ۹۱۶ تن انواع سیمان عرضه شد که با میانگین قیمت پایه یک‌ هزار و ۳۷۳ تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش رسید.

بررسی قیمت‌های پایه دو هفته متوالی نشان می‌دهد که طی هفته جاری قیمت پایه سیمان رشد ۱۱ درصدی را به ثبت رسانده است. در هفته دوم شهریورماه با وجود تعطیلات مذهبی میزان عرضه سیمان در رینگ فیزیکی بیشتر بوده است که می‌توان آن را به خنک شدن نسبی هوا و کاهش ساعت قطعی برق در واحد‌های تولیدی در بازه زمانی ۱۰ تا ۱۳ شهریور نسبت داد. به طور کلی با اتمام فصل تابستان، سهمیه‌بندی برق نیز برای واحد‌های صنعتی مادر رو به کاهش است و از این‌رو میزان تولید نیز در واحد‌های تولیدی سیمان روند افزایشی را در پیش می‌گیرد. اما طبق گفته فعالان این حوزه و آمار منتشرشده در فصل تابستان ۱۴۰۳ میزان تولید و معاملات سیمان در بازار فیزیکی بورس‌ کالا نسبت به سایر فصل‌ها تغییری نداشته است. در خردادماه ۵ میلیون و ۶۱۹‌ هزار تن، در تیرماه ۵ میلیون و ۹۷۱ تن و در مردادماه ۴ میلیون و ۹۱۹ تن سیمان عرضه شد که در مقایسه با ماه‌های پیش از آن با توجه به قطعی برق در واحد‌های تولیدی کاهش قابل‌توجهی نداشته است.

افت ۲۰ درصدی عرضه سیمان در مرداد

عقیده برخی از کارشناسان بر این است که در تابستان ۱۴۰۳ حدود ۸۰‌ درصد از کارخانه‌های تولیدکننده سیمان با توجه به موضوع قطعی برق تعطیل شده‌اند. اما مقایسه آمار و ارقام بورس‌ کالا نشان می‌دهد که واحد‌های تولیدی با وجود اینکه با معضلی به نام قطعی برق مواجه بودند، در سه‌ ماه فصل تابستان از کلینکر‌های ذخیره‌شده برای تولید سیمان استفاده کرده و مانع تعطیلی کامل کارخانه‌ها شده‌اند. از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت سیمان طی سه‌ ماه اخیر در بازار آزاد بیش از ۱۰۰ درصد افزایش را به ثبت رسانده و میانگین قیمت هر کیسه سیمان به ۱۸۰‌ هزار تومان نیز افزایش یافته که تحت‌تاثیر رفتار واسطه‌ها این قیمت رقم خورده است. به‌طور کلی بررسی تالار صنعتی بورس‌ کالای ایران نشان می‌دهد که عرضه سیمان در مردادماه بیش از ۲۰ درصد کاهش را به ثبت رساند و تقاضا برای این محصول بیش از ۳۰ درصد نزولی شد. درحال حاضر خرید و فروش سیمان در بازار آزاد با معضلی به نام رکود تورمی دست‌وپنجه نرم می‌کند و مشتریان سیمان، اعم از کارخانه‌های بتن و سازندگان مسکن، نخریدن را بر قیمت‌های گزاف ترجیح می‌دهند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده