تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۴۰
کد خبر: ۳۵۳۱۶۶
با حضور مدیران کل گمرک و راه‌آهن شمال انجام شد

بازدید میدانی از خط انتقال سیمان صادراتی فیروزکوه به بندر امیرآباد

بازدید میدانی از خط انتقال سیمان صادراتی فیروزکوه به بندر امیرآباد
‌می‌متالز - در یک بازدید میدانی به وسیله قطار و با حضور مدیران کل بنادر و دریانوردی و گمرک امیرآباد و مدیرکل راه‌آهن شمال، چالش‌ها و مشکلات فرآیند انتقال و صادرات سیمان فیروزکوه از طریق بندر امیرآباد مورد بررسی گرفت.

به گزارش می‌متالز، «رحمان معصومی» مدیرکل راه‌آهن شمال در نشستی که مسوولان و مدیران کارخانجات سیمان فیروزکوه حضور داشتند، با اشاره به مزایای توسعه صادرات از طریق حمل ریلی و رونق حمل‌ونقل چند وجهی، اظهار کرد: با توجه به شرایط بندر امیرآباد در شمال کشور و اتصال اسکله‌ها و کارخانجات و صنایع داخلی این بندر به شبکه ریلی این مزیت در این بندر مهم وجود دارد.

معصومی با اشاره به احداث رمپ مخصوص بارگیری سیمان در ایستگاه راه‌آهن فیروزکوه خاطرنشان کرد: مقرر شد تمامی جوانب انتقال سیمان از کارخانجات به ایستگاه راه‌آهن از لحاظ ترافیک شهری، میزان انتقال روزانه سیمان از کارخانه تا راه‌آهن و سایر موارد، پس از بررسی به اداره کل راه‌آهن شمال اعلام شده تا تمهیدات لازم برای صادرات پیش‌بینی شود.

در این نشست همچنین محمدعلی موسی‌پورگرجی، مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد نیز با اشاره به ظرفیت و پتانسیل بندر امیرآباد عنوان کرد: با هماهنگی که بین دستگاه‌های اجرایی در استان مازندران وجود دارد و با توجه به اقداماتی که در بندر جهت تنوع کالایی در واردات و صادرات ایجاد شده است این امکان فراهم است که از تمام ظرفیت بندر جهت صادرات هر نوع کالای ایرانی چه کالا‌های معدنی، ساختمانی و میوه و مرکبات استفاده کنیم و هیچ مانعی وجود ندارد.

موسی‌پورگرجی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون میزان ۵۷۰ هزار تن سیمان از استان‌های خراسان شمالی، سمنان و مازندران از طریق بندر امیرآباد به کشور‌های CIS صادر شده است که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیرکل بندر امیرآباد گفت: خوشبختانه با نگاهی که از بدو تاسیس این بندر وجود داشت حمل ریل پایه و اتصال به شبکه ریلی در این بندر استراتژیک بنا نهاده شد و در حال حاضر ۲۵ کیلومتر شبکه ریلی داخلی برای بهره‌برداری و انتقال کالا‌ها برای تجار و سرمایه‌گذاران فراهم است تا از این مزیت بهره‌مند گردند.

موسی‌پورگرجی همچنین به ساخت اسکله رو - رو ریلی اشاره کرد و افزود: کم‌تر از دو سال دیگر این پروژه مهم هم به بهره‌برداری خواهد رسید و صاحبان کالا می‌توانند از مزایای این اسکله جهت تخلیه و بارگیری سریع کالا از طریق واگن اقدام کنند که شرکت‌های کشتیرانی و لجستیکی هم راستا با ساخت این اسکله در تدارک خرید و ساخت کشتی و بازاریابی هستند.

رضا گرزین، مدیرکل گمرک بندر امیرآباد نیز در این نشست عنوان کرد: در چارچوب قوانین و مقررات کشور، برای تسهیل در روند صادرات و واردات و هر گونه همکاری با تجار آمادگی داریم.

مدیران و نمایندگان دو کارخانه تولید سیمان فیروزکوه نیز بر بهره‌برداری از ظرفیت بنادر امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر و مزایای حمل ریلی جهت صادرات سیمان و کلینکر به کشور‌های حوزه CIS تاکید کردند.

منبع: سازمان بنادر و دریانوردی

عناوین برگزیده