تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۱۸
کد خبر: ۳۵۳۹۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
هشدار نسبت به ارزش‌گذاری غیرواقعی کالا‌های صادراتی

گمرک و بانک مرکزی سریع‌تر وارد عمل شوند

گمرک و بانک مرکزی سریع‌تر وارد عمل شوند
‌می‌متالز - دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با هشدار نسبت به ارزش‌گذاری غیرواقعی کالا‌های صادراتی گفت: این کار نه تنها صادرکنندگان را با خلا ارزی مواجه کرده و آنها را در رفع تعهدات ارزی خود با مشکل مواجه می‌کند؛ بلکه بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مرتبط با تجارت خارجی با اعداد انتزاعی درآمد ارزی مواجه شده و برنامه‌ریزی‌های سیاستگذاران را دچار اشکال می‌کند.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی طباطبایی، دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات پیش روی صادرکنندگان غیرنفتی، ارزش پایه گمرکی است، گفت: این نرخ به علت نرخ محاسبه ارز بر مبنای ای‌تی‌اس که فاصله زیادی با نرخ ارز صادراتی در بخش غیر نفتی دارد، منجر به بالا بردن ارزش پایه گمرکی شده و قیمت واقعی فروش صادرکنندگان در بازار‌های هدف بسیار پایین‌تر از تعهدات ارزی سپرده شده است.

وی افزود: براین اساس، این موضوع نه‌تن‌ها صادرکنندگان را با خلأ ارزی مواجه خواهد کرد؛ بلکه بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مرتبط با تجارت خارجی با اعداد انتزاعی درآمد ارزی مواجه شده و برنامه‌ریزی‌های سیاستگذاران را دچار اشکال می‌کند.

به گفته دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران، بر این اساس به‌منظور پیشگیری از تقابل با چنین ضایعه‌ای لازم است گمرک و بانک مرکزی چاره‌ای فوری برای واقعی شدن نرخ‌های پایه صادراتی بیاندیشند.

طباطبایی گفت: با ورود به ۶ ماهه دوم سال که فعالیت‌های تجارت خارجی خصوصا در بخش کشاورزی و غذایی رونق بیشتری پیدا می‌کند؛ زمان بسیار کمی برای اصلاح این نقیصه داریم و ضرورت دارد تا دستگاه‌های اجرایی در راستای رفع این نقیصه سریع‌تر و چابک‌تر عمل کنند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده