تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۳۱
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۴۵۴۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

برنامه تکمیل طرح آهن اسفنجی بیجار؛ بزرگ‌ترین مگامدول ایرانی

برنامه تکمیل طرح آهن اسفنجی بیجار؛ بزرگ‌ترین مگامدول ایرانی
‌می‌متالز - سرپرست هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: تکمیل و راه‌اندازی کارخانه آهن اسفنجی بیجار -که به عنوان بزرگ‌ترین واحد "احیای مستقیم ایرانی" شناخته می‌شود- تا پایان سال آینده برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش می‌متالز، مهندس محمد آقاجانلو با بیان این مطلب گفت: طرح احداث کارخانه احیای مستقیم بیجار با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن آهن اسفنجی، از جمله طرح‌های پیشران اقتصادی است که به پیشرفت ۴۰ درصدی رسیده است.

وی افزود: میزان پیشرفت بخش مهندسی به حدود ۹۵ درصد رسیده است. در بخش اجرا، بیشتر سازه‌های مورد نیاز خط تولید در حال اتمام یا اجرا هستند. در بخش تامین نیز خرید‌های داخل، تعیین تکلیف شده و در حال ساخت و ارسال از سوی سازندگان است.

سرپرست هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه طرح مگامدول آهن اسفنجی بیجار، بزرگ‌ترین احیای مستقیم به روش ایرانی پرد «PERED»، در کشورمان است، گفت: تا پیش از این، واحد‌های احیای مستقیم هفت طرح فولاد استانی با ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی احداث شده‌اند، اما ظرفیت این طرح ۲ برابر کارخانه‌های مورد اشاره است.

وی ادامه داد: میزان سرمایه‌گذاری این طرح، ۷ هزار میلیارد تومان است و با بهره‌برداری از آن، برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و ۴۰۰۰ نفر غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

زیرساخت‌های مورد نیاز در حال اجرا

آقاجانلو با اشاره به اقدامات زیرساختی طرح مذکور تصریح کرد: تامین گاز، در مرحله انتخاب پیمانکار طراحی، اجرا و فرآیند مناقصه بوده و از ایستگاه خط انتقال گاز غرب (فاصله ۲۰۰ متر) انجام می‌شود. برای انتقال برق مورد نیاز (۶۳ کیلو ولت)، با پیمانکار قرارداد منعقد شده و قرار است ۲۱ کیلومتر فاصله کارخانه تا پست ۲۳۰ کیلو ولت بیجار را اجرا کند.

وی افزود: تامین آب نیز از پساب تصفیه‌خانه بیجار استفاده می‌شود و اجرای خط لوله به فاصله ۱۲ کیلومتر به صورت PC و در مرحله انتخاب پیمانکار است.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده