تاریخ: ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۵۷
بازدید: ۸
کد خبر: ۳۵۵۱۹۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون اجرایی کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران اعلام کرد:

تحلیل تغییر ریزساختار‌های بازار از ۲ دیدگاه کارشناسی و اقتضایی

تحلیل تغییر ریزساختار‌های بازار از ۲ دیدگاه کارشناسی و اقتضایی
‌می‌متالز - سیاوش وکیلی، معاون اجرایی کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران گفت: در بررسی موضوع سلسله اقدامات کنترلی نهاد ناظر و استفاده از ظرفیت ریزساختارها، نظیر «دامنه نوسان» و «حجم مبنا» دو دیدگاه کارشناسی و اقتضایی وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، «سیاوش وکیلی» با تاکید بر این‌که از دیدگاه کارشناسی، تغییر مکرر ریزساختارها چندان مناسب و مطلوب تلقی نمی‌شود، تاکید کرد: در بورس‌های دنیا، به‌طور طبیعی تغییرات مکرر در ریزساختارها صورت نمی‌گیرد، بلکه ریز ساختارها، در فواصل زمانی بسیار بلندمدتِ چندساله و پس از یک دوره آزمایشی، به قاعده و روال تبدیل و اجرایی می‌شود.

او در عین حال افزود: اما از دیدگاه اقتضایی، در برخی زمان‌های اضطراری نظیر آن‌چه در این روزها و ناشی از تهدیدهای نظامی شاهد بودیم، در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، محدود کردن دامنه نوسان می‌تواند از بعد روانی در آرامش‌بخشی به بازار و پرهیز از نوسانات هیجانی موثر باشد؛ اما در درازمدت این نوع اقدامات مانع نقدشوندگی بازار می‌شود و باید بدون واهمه از تاثیرات جانبی، برای رفع محدودیت کاهش دامنه نوسان اقدام مقتضی صورت پذیرد.

وکیلی تاکید کرد: در غیر این‌ صورت، دستکاری‌ها بر حجم معاملات و سنگین شدن صف‌های فروش و در نتیجه قفل شدن بازار تاثیر منفی خواهد داشت و علاوه بر آن کسب‌وکار نهادهای ارائه‌کننده خدمات در بازار سرمایه با مخاطرات جدی مواجه خواهد شد.

او با اشاره به پیشنهاد برخی فعالان بازار مبنی بر استفاده از ظرفیت حجم مبنا و افزایش آن، هم‌زمان با افزایش دامنه نوسان، گفت: چنین اقدامی به باور من اقدام مناسبی نیست؛ زیرا اولاً خود پارامتر حجم مبنا مورد اشکال و انتقاد است؛ در ثانی به نظر می‌رسد در صورت به‌کارگیری این روش نه‌تنها هیچ‌گونه تضمینی بر تقویت سمت تقاضا ناشی از این اقدام وجود ندارد؛ بلکه شاید موجب سنگین شدن صف‌های فروش هم بشود؛ زیرا حتی با فرض خرید در قیمت‌های منفی کامل، به دلیل کارکرد محدودکننده این اقدام، عملاً پرتفوی خریداران در آن روز در نماد مدنظر با بازده منفی بسته خواهد شد. بنابراین خریداران دیگر انگیزه‌ای برای خرید نخواهند داشت و سرمایه‌گذاران این وضعیت را فرصتی برای خروج خواهند دید.

وکیلی گفت: در جمع‌بندی نهایی می‌توان اذعان کرد که ‌دستکاری ریزساختارهای بازار در مواقع اضطراری و فقط برای کنترل هیجانات مقطعی و برای مدت زمان محدود قابل توصیه است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده