تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۵۵۳۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
در حاشیه هشتمین کنفرانس روز ملی ارتباطات و روابط عمومی مطرح شد:

روابط‌ عمومی‌ها، رسانه‌های دیجیتال را بهتر ببینند

می متالز - هشتمین کنفرانس روز ملی ارتباطات و روابط عمومی، ۷ و ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ برگزار شد.
روابط‌ عمومی‌ها، رسانه‌های دیجیتال را بهتر ببینند

به گزارش می متالز، در این کنفرانس که با حضور استادان، کارشناسان و دانش‌آموختگان علم ارتباطات و حرفه‌ روابط عمومی، از سراسر کشور در مرکز نمایشگاه‌های بازار بزرگ ایران (ایران‌مال) در نخستین روز هفته تشکیل شد، لوح زرین مدیر نمونه و ملی حامی روابط عمومی و صنعت به برگزیده کارگروه علمی این همایش اهدا شد. ولی‌اله سیف، مهدی کرباسیان، یونس مظلومی، علی دیواندری، هاشم یکه‌زارع و بهرام سبحانی، ۶ مدیر حامی روابط‌عمومی در حوزه صنعت کشور بودند که مدال زرین مدیر حامی روابط‌عمومی را دریافت کردند.
در این آیین، مدال زرین روابط عمومی به منصور یزدی‌زاده، مدیرعامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز اعطا شد. همچنین از ایرج ترابی، مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان قدردانی شد.


ذوب‌آهن؛ دانشگاه تربیت نیروی متخصص

علیرضا امیری، مدیر روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان با اشاره به نقش و اهمیت روابط عمومی اظهار کرد: اگر به روابط عمومی اعتقاد داشته باشیم، اثرگذار خواهد بود. ذوب‌آهن با مدیریت خوب توانسته فعالیت‌هایی را در عرصه روابط عمومی به ثمر برساند. او ادامه داد: ازجمله مواردی که به تازگی به آن بیشتر توجه می‌شود می‌توان به تسهیل ارتباط با مدیرعامل، ذی‌نفعان و اقدام بر اساس نظرسنجی از جامعه و کارکنان اشاره کرد.
امیری با اشاره به اهمیت دیدگاه مردم گفت: وقتی بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که گروه‌های مرجع ایرادهایی دارند که درنتیجه فعالیت‌ها بازتعریف و اطلاع‌رسانی می‌شوند. با بررسی نظرسنجی‌های آخر سال و دیدگاه‌های موردی متوجه می‌شویم که شرایط، خیلی بهتر از سال گذشته شده است.
مدیر روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان در پاسخ به این پرسش که تاثیر ذوب‌آهن در توسعه منطقه‌ای و کشوری چیست، اظهار کرد: ذوب‌آهن پیشینه خوبی در صنعت کشور داشته، به‌طوری‌که خیلی‌ها باور دارند صنعت با ذوب‌آهن به کشور وارد شده است. ازجمله اتفاق‌های مهم اینکه سال گذشته ذوب‌آهن توانست تیرآهن H را تولید کند و به مشتریان ویژه خود ارائه دهد، درحالی‌که در گذشته، این محصول از اسپانیا وارد می‌شد.
او با بیان اینکه ذوب‌آهن همیشه به رسالت خود افتخار می‌کند، اظهار کرد: مرکز آموزش ما همیشه فعالیت آموزش فنی را در کنار دانشگاه‌ها عهده‌دار بوده و سعی کرده آن را به نقاط خوب برای رشد کشور برساند. او ادامه داد: نیروها از این مجموعه خارج‌ شده‌اند اما در داخل کشور در جای دیگر به فعالیت خود ادامه داده و مهارتی که در ذوب‌آهن یاد گرفتند را ادامه دادند.
امیری در پاسخ به این پرسش که برنامه‌های سال ۱۳۹۸ این مجموعه چیست، اظهار کرد: در سال‌های اخیر، نقش و اهمیت مدیریت پژوهش و آموزش افزایش‌یافته است. امسال هم قصد داریم در بخش افکارسنجی و حوزه سمعی و بصری، فعالیت خود را افزایش دهیم.
او با اشاره به توانمندی‌های ذوب‌آهن در حوزه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی، بیان کرد: ذوب‌آهن نخستین مجموعه‌ای است که نخستین شبکه تلویزیون خصوصی و به تازگی شبکه رادیویی را ایجاد کرده است. در حوزه رادیویی قرار است در امسال، کل شهرستان لنجان را پوشش دهیم. همچنین از سال ۱۳۴۶ در حوزه مستندسازی فعال بوده‌ایم. در سال گذشته نیز ۳ کار داستانی درباره آب و محیط‌زیست را دنبال کرده‌ایم.
مدیر روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان درباره صرفه‌جویی در مصرف آب نیز اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کرده‌ایم. چند سالی است به سمت استفاده از پساب‌های شهرهای مجاور رفته‌ایم.
ما با نجف‌آباد، فولادشهر و زرین‌شهر قراردادهایی بسته‌ایم تا دیگر از آب زاینده‌رود استفاده نکنیم. همچنین هم‌زمان تصفیه‌خانه آب را ایجاد کرده‌ایم تا از پساب شهرها استفاده کنیم.
او در پایان به موضوع محیط‌زیست نیز اشاره کرد و گفت: از ۵۰ سال گذشته، هر سال استانداردهای جهانی زیست‌محیطی رو به بهبود بوده است. ذوب‌آهن هم از این حوزه جدا نیست و سعی کرده خود را به‌روز کند. آخرین پروژه ما در زمینه کک‌سازی است که سعی کرده‌ایم باتری‌های کک‌سازی کارخانه‌ها را طراحی کنیم و بسازیم.

 

فولاد مبارکه؛ موفق در پیشبرد استراتژی

 مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان نیز در حاشیه این اجلاس با اشاره به مشکلاتی که روابط عمومی‌ها با آن روبه‌رو هستند، گفت: روابط عمومی‌ها به دلیل فقدان استراتژی و نقشه راه با مشکل روبه‌رو می‌شوند. در این ‌بین فولاد مبارکه به‌عنوان یک شرکت سرآمد همواره بر استراتژی تمرکز کرده است و سعی کرده این مشکل را رفع کند.
ایرج ترابی، در پاسخ به این پرسش که فولاد مبارکه چه برنامه‌هایی در پیش داشته، اظهار کرد: تمام واحدها در شرکت فولاد مبارکه ازجمله روابط عمومی، اهداف فردی مشخصی دارند و به سمت بهبود حرکت می‌کنند. به‌طور ویژه سعی کرده‌ایم بر مباحث آموزشی و به‌روزرسانی نیروی انسانی متمرکز شویم.
ترابی به اقداماتی که روابط عمومی فولاد در زمینه آموزش انجام داده، اشاره کرد و گفت: ما در این حوزه، اهدافی در سطح کلان و عموم کارکنان داریم. نیاز آموزشی هر بخشی تعریف ‌شده است و بر اساس آن دوره‌هایی با استادان مجرب برگزار می‌شود. استادان هم در زمانی که برای‌شان تعریف‌شده، آموزش‌ می‌بینند و به این صورت فضای اجرا و عملیاتی را آماده می‌کنیم.
مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان درباره شرکت‌هایی که ضعف استراتژی دارند نیز گفت: استراتژی همچون چراغی است که نگاه ما را بازتر می‌کند. امروز فضا ایجاب می‌کند که شرکت‌ها چشم‌انداز و ماموریت خود را تعریف و بررسی کنند و اگر ایده و آرمانی نداشته باشند نمی‌توانند در مسیر روشنی حرکت کنند. او ادامه داد: هر فردی یک هدف دارد که باید بتواند در کنار اهداف دیگر کارکنان به هدف خود برسد. او درباره اهمیت ارتباط روابط عمومی و رسانه‌های دیجیتالی نیز گفت: در عصر دیجیتال باید خود را به‌روز کرده و بر اساس برنامه و اهداف حرکت کنیم. داشتن نگاه متعالی، نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و توجه به نیروی انسانی در این عرصه، کلیدی است.
ترابی در پاسخ به این پرسش که نقش رسانه‌ها در رسیدن شرکت‌ها به اهداف‌شان چیست، بیان کرد: از آنجایی که فولاد مبارکه همواره پایش می‌شود نمی‌تواند موضوعی را بدون مستندات طرح کند. انتظار ما این است که رسانه‌ها به شفاف‌سازی هر چه بیشتر بپردازند و از اغراق و غلو دوری کنند.
 مسئله دیگر این است که رسانه‌ها موظف هستند واقعیت‌ها را به‌موقع مطرح کنند. ترابی با تاکید بر اینکه شناخت عمیق باعث می‌شود مطلب خوب نوشته شود، ادامه داد: اکنون زمان دیدار چهره به چهره، گفت‌وگو، کنار هم بودن و بازدیدهای مختلف اهل رسانه از واحدها و کارخانه‌های مختلف صنعتی و معدنی است.
مدیر روابط عمومی فولاد مبارکه اصفهان درباره برنامه سال ۱۳۹۸ این کارخانه گفت: به‌روز بودن اهداف و توجه به فضای آموزشی، موضوع موردتوجه ما است که باعث می‌شود متوقف نشویم. کشورهای صنعتی در این حوزه حرف دارند و این مسیر را تجربه کرده‌اند، از این رو ما هم می‌توانیم در این حوزه فعال باشیم. او تاکید کرد: باید سعی کنیم اهداف‌مان را با فضا و الگوی ایده‌آل به ‌پیش ببریم.
ترابی در پایان درباره این پرسش که فولادمبارکه چقدر دغدغه زیست‌محیطی دارد نیز گفت: در حوزه محیط‌زیست، در زمینه مسئولیت اجتماعی گام‌های بلند برداشته‌ایم. پساب‌ها و فاضلاب‌های منطقه را جمع کرده‌ایم تا برای کاهش مصرف آب و برداشت از رودخانه در زمینه اقتصاد مقاومتی موثر عمل کنیم. او اظهار کرد: در زمینه کاهش آلایندگی هم پروژه‌های متعددی را تجربه کرده‌ایم.


وظیفه روابط عمومی‌ها سنگین‌تر از همیشه است

 محمدرضا انواری، مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز درباره اهمیت این همایش گفت: چنین نشست‌هایی موجب هم‌افزایی بین روابط عمومی‌های مختلف شده و باعث می‌شود همه از تجربه‌ها و موضوع‌های مختلف استفاده کنند. او اظهار کرد: باید چنین همایش‌هایی را فرصتی دانست که ظرفیت‌ها آشکار شوند.
انواری در ادامه بیان کرد: در شرایط کنونی با توجه به ظهور فناوری‌های نوین، وظیفه سنگینی بر عهده روابط عمومی‌ها قرار دارد. این شرایط آنها را وادار می‌کند به واکنش فوری دست‌ بزنند و با ظرفیت‌های بیشتری عمل کنند.
مدیر روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اهداف این وزارتخانه در سال جدید بیان کرد: هدف ما این است که با رسانه‌ها تعامل سازنده داشته باشیم و از تمام ظرفیت آنها بهره ببریم.
او همچنین تاکید کرد: وزارتخانه به دلیل گستردگی ظرفیت‌های ۳ حوزه، ظرفیت خبری گسترده‌ای دارد. بنابراین کار و فعالیت در این حوزه و همکاری دوسویه با رسانه‌ها وظیفه روابط عمومی است.
او با اشاره به شعار امسال نیز گفت: ما قصد داریم شعار سال را کنکاش کرده و محتوای مناسب را تولید کنیم. به‌این‌ترتیب در تلاش هستیم همکاری با رسانه‌ها را ارتقا داده و آسیب‌شناسی جدی انجام دهیم.
انواری در پایان، نقش رسانه‌ها را بسیار مهم دانست و ابراز کرد: مهم‌ترین نقش رسانه‌ها، آگاهی‌بخشی و ارتقای اطلاعات است.
 برای این مهم آنها نیاز دارند که در حوزه‌های مختلف سطح سواد خود را بالا ببرند و قدرت تحلیل خود را افزایش دهند.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد