تاریخ: ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۴۸
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۵۵۷۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دستغیب مطرح کرد؛

تمرکز بر حسابرسی منابع؛ راهکار دیوان محاسبات برای تقویت درآمد‌های بودجه‌ای

تمرکز بر حسابرسی منابع؛ راهکار دیوان محاسبات برای تقویت درآمد‌های بودجه‌ای
‌می‌متالز - رئیس کل دیوان محاسبات گفت: زوایای اقدام اخیر دیوان محاسبات در رابطه با تمرکز بر حسابرسی منابع را تشریح کرد.

به گزارش می‌متالز، سید احمدرضا دستغیب، با اشاره به زوایای اقدام اخیر دیوان محاسبات در رابطه با تمرکز بر حسابرسی منابع، بیان کرد: اتکا و برآورد بودجه بر اساس عملکرد است و این عملکرد به معنای واریز قلمداد می‌شود و می‌تواند مشکلاتی در ارزش افزوده و سایر مقررات ایجاد کند.

رئیس کل دیوان محاسبات تاکید کرد: درباره اینکه ما مبنای درآمد‌های نفتی را واریز قلمداد می‌کنیم، با اینکه چه میزان توان برای استخراج و فروش بهتر نفتمان در بازار‌ها داشته‌ایم، تفاوت داشته و این تفاوت مورد توجه دیوان محاسبات قرار دارد. از این رو، ورودی که به موضوعات از حیث منابع داریم، به اصطلاح از این زاویه دید است.

دستغیب تاکید کرد: و این بدین معناست که به عنوان مثال وزارت نفت آیا امکان و شرایط بهتری برای درآمد بیشتر داشته و یا خیر؟ همچنین در این شرایط نقش بهره‌وری بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه در کل تمرکز ما بر روی منابع است، بیان کرد: همچنین برخی از تسهیم‌های که صورت می‌گیرد، مورد نقد دیوان محاسبات بوده و این تسهیم‌ها باید بر اساس صورت‌های ارائه شده باشد، اما متاسفانه این تسهیم‌ها به صورت فرضی است. از این رو منابع ما به شدت در حال تهدید است و این مساله می‌تواند درآمد‌های ما را کاهش دهد.

دستغیب در ادامه با بیان اینکه برخی از این موارد در هدر رفت‌ها نیز دیده می‌شود، بیان کرد: به عنوان مثال در موضوع گاز، هدر رفت‌ها از منابع ما می‌کاهد. از این رو مباحث مربوط به مشعل‌ها و عدم کنترلی که در زمینه گاز فلر وجود دارد، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: بنابراین این قبیل مسائل مورد توجه دیوان محاسبات قرار گرفته تا ان‌شاءالله با این تدابیر، منابع بودجه‌ای افزایش پیدا کند. البته بخش مصارف و صرفه‌جویی‌ها مربوط به دستگاه‌هاست و ما فکر می‌کنیم به دلیل اینکه مصرف در کشور ما رو به افزایش است، باید مقداری روی منابع تمرکز کنیم و مصارف را بر عهده دستگاه‌ها قرار دهیم؛ بنابراین توجه دیوان محاسبات بیشتر روی منابع این بخش است.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین