تاریخ: ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۰۱
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۵۵۶۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بیانیه پایانی سازمان همکاری شانگهای با تاکید اعضا بر مخالفت با تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی

بیانیه پایانی سازمان همکاری شانگهای با تاکید اعضا بر مخالفت با تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی
‌می‌متالز - سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی خود اعلام کرد که این سازمان همواره برای ایجاد نوع جدیدی از روابط بین‌المللی بر مبنای احترام متقابل، عدالت، برابری و همکاری سودمند تلاش کرده و ایده «یک زمین، یک خانواده، یک آینده» را به‌عنوان ماهیت این سازمان ترویج دهند.

به گزارش می‌متالز، سازمان همکاری شانگهای در بیانیه پایانی خود در اجلاس اسلام‌آباد ضمن مخالفت و انتقاد از تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی به عنوان مهمترین عامل تضعیف‌کننده سیستم تجاری چندجانبه درجهان اعلام داشت: سازمان همکاری شانگهای باید با در نظر گرفتن دیدگاه‌ها و مسائل کشور‌های عضو برای ایجاد نوع جدیدی از روابط بین‌المللی بر مبنای احترام متقابل، عدالت، برابری و همکاری سودمند تلاش کرده و ایده "یک زمین، یک خانواده، یک آینده" را به عنوان ماهیت این سازمان ترویج دهند.

بیست و سومین نشست سران کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد در پایان کار خود دربیانیه‌ای بر عزم این نهاد بین‌المللی جهت توسعه همکاری‌های چندجانبه میان اعضا در حوزه‌های سیاست، امنیت، تجارت، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، ارتباطات فرهنگی و انسانی به منظور دستیابی به منطقه‌ای صلح‌آمیز، امن، مرفه و دارای زیست‌محیطی پاک تاکید کردند.

سران کشور‌های شانگهای با بیان اینکه اعمال تحریم‌های یک‌جانبه با اصول حقوق بین‌الملل ناسازگار بوده و تأثیر منفی بر کشور‌های ثالث و روابط اقتصادی بین‌المللی دارد، افزودند: تلاش‌های مشترک برای مقابله با اقدامات یکجانبه گرایانه که مغایر با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی (WTO) هستند، برای استفاده از ظرفیت کشور‌های منطقه، سازمان‌های بین‌المللی و انجمن‌های چندجانبه در راستای ایجاد فضایی از تعامل وسیع، باز، برابر و سودمند که از مهمترین اهداف سازمان همکاری شانگهای به شمار می‌رود ضروری است.

کشور‌های عضو در بیانیه خود همچنین خواستار توسعه همکاری میان کشور‌های منطقه در حوزه‌های فناوری اطلاعات، دیجیتالی‌سازی، هوش مصنوعی، دارایی‌های مجازی/دیجیتال و تجارت الکترونیکی به عنوان نیاز زندگی در جهان مدرن و امروزی شدند.

سران سازمان شانگهای همچنین بر ضرورت پیشبرد رشد اقتصادی پایدار و فراگیر کشور‌های عضو با بهینه‌سازی پتانسیل منطقه در حوزه‌هایی مانند توسعه سبز، اقتصاد دیجیتال، بهبود شبکه‌های مالی و بانکی، استفاده از شیوه‌های تجارت نوین، سرمایه‌گذاری، فناوری‌های نوین، حمایت از استارتاپ‌ها و نوآوری، همکاری برای کاهش فقر، همکاری در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی، از جمله طب سنتی و محلی، کشاورزی، صنعت، اتصال لجستیکی، انرژی، از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، ارتباطات، علم و فناوری، محیط زیست و تغییرات اقلیمی تأکید کردند.

در بیانیه مذکور آمده است: نمایندگان کشور‌های شرکت کننده در این اجلاس ضمن از حمایت از ابتکار کمربند و جاده (OBOR) چین بر اهمیت ارتباطات منطقه‌ای و افزایش کریدور‌های جاده‌ای و ریلی میان کشور‌های منطقه برای تحقق اهداف اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

تعهد کشور‌های عضو به همکاری در زمینه تغییرات اقلیمی و غلبه بر پیامد‌های منفی آن از طریق تبادل تجربیات، اهمیت توسعه همکاری در زمینه پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی و غیرعفونی و دیجیتالی‌سازی سیستم‌های بهداشتی، توسعه همکاری در زمینه کاهش فقر و افزایش رفاه مردم، توسعه همکاری در زمینه‌های انسانی، فرهنگی و ورزشی، همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست، تقویت همکاری‌های علمی، ضرورت ترویج گردشگری از طریق برگزاری رویداد‌های مشترک، حفاظت از آثار فرهنگی از طریق مقابله با قاچاق اموال فرهنگی، تصویب نقشه راه برای اجرای برنامه همکاری کشور‌های عضو سازمان در زمینه توسعه هوش مصنوعی از دیگر موارد مطرح شده در اجلاس اسلام‌آباد و بیانیه پایانی آن است.

علاوه بر «سیدمحمد اتابک» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران، نخست وزیران کشور‌های روسیه، چین، پاکستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، بلاروس و وزیر امور خارجه هند به عنوان اعضای دائم این سازمان بیانیه پایانی بیست و سومین نشست سران سازمان همکاری شانگهای را امضا کردند.

در پایان این بیانیه از میزبانی پاکستان نیز قدردانی و اعلام شد: نشست بعدی سازمان همکاری شانگهای به میزبانی روسیه برگزار خواهد شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین