تاریخ: ۲۷ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۲:۰۱
بازدید: ۱۶
کد خبر: ۳۵۵۷۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مراودات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری ایران با اعضای پیمان شانگهای

مراودات تجاری ۳۰ میلیارد دلاری ایران با اعضای پیمان شانگهای
‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت از امضای هشت سند مهم برای توسعه همکاری‌های تجاری، سیاسی و حوزه سلامت میان کشور‌های عضو پیمان شانگهای خبر داد و گفت: مراودات تجاری کشورمان با اعضای این پیمان بیش از ۳۰ میلیارد دلار است.

به گزارش می‌متالز، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هشت سند مهم برای توسعه همکاری‌های تجاری، سیاسی و حوزه سلامت میان کشور‌های عضو پیمان شانگهای امضاء شد.

سیدمحمد اتابک که به عنوان رئیس هیات کشورمان برای حضور در بیست‌وسومین اجلاس سازمان همکاری شانگهای به اسلام آباد سفر کرده بود، افزود: ایران به عنوان عضو اصلی در پیمان شانگهای حضور دارد و مراودات تجاری کشورمان با اعضای این پیمان بیش از ۳۰ میلیارد دلار است.

وی گفت: حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص دنیا در کشور‌های عضو شانگهای رقم می‌خورد و اعضا تلاش دارند تا از یکجانبه گرایی غرب به ویژه آمریکا جلوگیری کنند، این پیمان می‌تواند ایران را وارد زنجیره تامین جهانی کند و تعاملات بانکی میان اعضا را آسانتر می‌کند.

وزیر صمت افزود: یکی از اهداف تحریم‌ها، منزوی کردن کشور ما بود، اما پیوستن به چنین پیمان‌هایی آثار بسیار خوبی در حوزه تجارت و حتی مراودات فرهنگی و اجتماعی ما دارد، از طرفی اعضای پیمان شانگهای تمایل دارند همکاری‌های تجاری و فنی - مهندسی را با ایران گسترش دهند که این امر می‌تواند آثار تحریم‌ها را کمرنگ کند.

اتابک با اشاره به میزبانی کشور پاکستان در این دوره از اجلاس شانگهای، افزود: با کشور پاکستان بیش از ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار مبادلات تجاری داریم و در حاشیه این اجلاس هم با وزیر تجارت پاکستان نشستی درباره رفع موانع تجاری داشتیم.

وزیر صمت گفت: مقرر شد یک کار مشترک عملیاتی برای مبادله کالا به کالا و کاهش تعرفه‌ها با کشور پاکستان داشته باشیم و در ۲ ماه آینده وزیر تجارت پاکستان به ایران سفر خواهد کرد تا فهرست کالا‌های مبادلاتی را با هم نهایی کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده