به گزارش میمتالز، این افزایش به علت وارد شدن منابع هدفمندی یارانهها و جدول ۲۱ قانون بودجه درکنار سایر موارد مربوط به فرابودجه در ارقام سال ۱۴۰۴ وارد شده است. این موضوع گام مثبتی در راستای شفافیت بیشتر بودجه دولت محسوب میشود.
نکته مهم دیگر در رابطه با لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ این است که نرخ تسعیر کالاهای اساسی یورو به ریال از ۳۱هزار تومان در سال ۱۴۰۳ به رقمی نامعلوم با توجه به تورم در سال ۱۴۰۴افزایش خواهد یافت. یوروی ۳۱هزار تومانی معادل دلار ۲۸۵۰۰تومانی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ بود. به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت در صورتی که تورم سال ۱۴۰۳، برابر با ۳۰درصد باشد، نرخ یورو برای کالاهای اساسی برابر با ۴۰۳۰۰تومان و نرخ دلار نیز برابر با حدود ۳۷هزار تومان خواهد بود. به نظر میرسد تغییر ارز ترجیحی کالاهای اساسی بخشی از فرآیند گام برداشتن در راستای یکسانسازی نرخ ارز در کل اقتصاد است.
پیام دیگر لایحه بودجه را باید اعلام رسمی برداشت دولت از صندوق توسعه ملی در لایحه دانست. اگرچه این اتفاق پیش از این نیز رخ میداد؛ بااینحال، در لایحه بودجه اعلام نمیشد. در لایحه سال آینده اعلام شده که ۵۴۱هزار میلیارد از واگذاریهای داراییهای مالی سال آینده، مربوط به استقراض از صندوق توسعه ملی است. آخرین پیام مهم لایحه بودجه ۱۴۰۴ این است که قیمت هر بشکه نفت خام ۵۷.۵ یورو در نظر گرفته شده است، درحالیکه این رقم در سال ۱۴۰۳، برابر با ۶۵ یورو در نظر گرفته شده بود. به نظر میرسد بهرغم اینکه قیمت نفت اوپک در هفت ماه اخیر، کاهش حدودا ۱۵درصدی را تجربه کرده بااینحال، قیمت نفت در بودجه حدود ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده است که نشان از تخمین خوشبینانه قیمتها توسط سازمان برنامه و بودجه است. این موضوع در تخمین سازمان برنامه از واگذاری داراییهای مالی نیز نمایان است.
با توجه به عملکرد سازمان خصوصیسازی در سالهای اخیر و ریسکهای اقتصادی و سیاسی کشور در سال آینده، به نظر میرسد امکان تحقق این ارقام بسیار اندک باشد. شفافیت بیشتر لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ باعث شده که سهم هر بخش از درآمدهای مربوط به صادرات نفت و گاز مشخص شده است. براساس لایحه بودجه مجموع درآمدهای صادرات نفت و گاز و میعانات نفتی ۱۱۹۶ هزار میلیارد تومان پیشبینی شده که ۱۲۶ هزار میلیارد تومان آن سهم مصوبات طرحهای خاص است.
تیم اجرایی دولت از آغاز کار دولت جدید، هدف خود را نزدیک کردن نرخهای متعدد ارزی به یکدیگر اعلام کرده است. بر این اساس، نرخ ارز مرکز مبادله ارز و طلا، در حال نزدیک شدن به نرخ بازار آزاد است و همزمان، لایحه بودجه نیز نشان از تعدیل نسبی دلار ۲۸۵۰۰ تومانی همراه با تورم است که منجر به رسیدن این نرخ به حدود ۳۷ هزار تومان شده است. اگرچه این تغییر قیمتها گامی مثبت در راستای یکسانسازی نرخهای ارز تلقی میشود بااینحال، باید دید نرخ ارز در سال ۱۴۰۴ تا چه حد تغییر خواهد کرد و آیا در نهایت شکاف مابین نرخ ارز ترجیحی و ارز آزاد افزایش خواهد یافت یا با کاهش روبهرو خواهد بود. براساس لایحه سال ۱۴۰۳، تراز عملیاتی برابر با منفی ۳۰۷ هزار میلیارد تومان بود؛ بااینحال براساس اعلام مقامات اقتصادی دولت، کسری بودجه امسال به حدود ۸۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.
به نظر میرسد خوشبینی در تعیین اهداف هنگام تدوین لایحه بودجه و اثرگذاری فرابودجه بر بودجه و همچنین افزایش ارقام بودجه در مجلس، عوامل اصلی رسیدن کسری بودجه به ۸۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است. تراز عملیاتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ به منفی ۱۸۰۵.۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. اگرچه مساله خوشبینی تدوینکنندگان لایحه در هنگام نوشتن لایحه و همچنین افزایش احتمالی ارقام و تعهدات بودجه در مجلس، همچنان در لایحه سال ۱۴۰۴ نیز پابرجاست، بااینحال، لایحه امسال با وارد کردن فرابودجه در بودجه و شفافیت بیشتر آمار و ارقام بودجه امسال، گام مثبتی در نظام بودجهریزی کشور محسوب میشود.
بر اساس آمارهای رسمی سازمان خصوصیسازی، این سازمان از زمان تاسیس تاکنون تنها موفق به واگذاری ۳۵ درصد از اموال تکلیفشده به خود شده است. بررسی عملکرد این سازمان در دو سال اخیر، حتی عملکرد این سازمان را بدتر نشان میدهد. در سال ۱۴۰۲ عملکرد سازمان خصوصیسازی حاکی از تحقق ۴ درصد از تکالیف این سازمان بوده و در شش ماه اول سال ۱۴۰۳، این آمار برابر با ۲۹ درصد است. این در حالی است که براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۴، میزان واگذاری داراییهای مالی از ۳۱۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳، به ۱۳۸۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۴ افزایش یافته است که حاکی از رشد ۳۳۳ درصدی این رقم در یک سال است.
منبع: بورس نیوز