تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۳
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۵۶۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

نیازمند مدیریت دانش در کشور هستیم/ هدایت سرمایه‌گذاری‌های جدید به سمت صادرات به کشورهای همسایه

می متالز - معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از برنامه های اصلی سال رونق تولید، توجه به صادرات غیر نفتی است، لذا باید سرمایه‌گذاری‌های جدید به سمت صادرات به کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس هدایت شود.
نیازمند مدیریت دانش در کشور هستیم/ هدایت سرمایه‌گذاری‌های جدید به سمت صادرات به کشورهای همسایه

به گزارش می متالز، سعید زرندی در پنجمین همایش بین المللی استیل پرایس گفت: ظرفیت های تولید شمش در کشور اشباع شده، وباید بخش صادرات را فعال ساخت به همین جهت نیاز است، تغییر جدی در نگاه فعالان حوزه فولاد ایجاد شود.

وی گفت: با محدودیت‌های به وجود آمده ناشی از تحریم های بین المللی، برنامه‌های بخش صنعت، معدن و تجارت کشور، با تمرکز بر صادرات به کشورهای همسایه دنبال می شود.

زرندی توضیح داد: از مجموع 44 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی، بیش از 23 میلیارد دلار آن مربوط به 15 کشور همسایه و 9 میلیارد دلار آن مربوط به عراق بود.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت گفت: مجموع واردات سال گذشته 42 میلیارد دلار بوده که 35 میلیارد دلار آن مرتبط با بخش صنعت و معدن بود.

وی افزود: 64 درصد از این رقم ( 22 میلیارد دلار) کالاهای واسطه ای، 17 درصد ( 5.9 میلیارد دلار) کالاهای مصرفی و 19 درصد ( 6.9 میلیارد دلار) آن را کالاهای سرمایه‌ای تشکیل می دادند، که بررسی این ارقام سهم بالای کالای واسطه ای را نشان می دهد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت،معدن و تجارت در بخشی دیگر از سخنان خود در این همایش گفت: نبود مدیریت دانش یک مشکل اساسی در سیستم اداره کشور است چراکه هرچند سال یک بار شاهد مشکلات مشابهی از جمله افزایش قیمت دلار، تکان شدید بورس و غیره هستیم، بنابراین باید با مستندسازی به مدیریت دانشی این فرایند پرداخت.

وی افزود: امروز در شرایط کنونی باید نیازمندی شرکت های بزرگ را جمع آوری کرد و دانش فنی لازم را به وسیله دانشگاه‌ها و مراکز دانش بنیان در اختیارشان قرار دهیم.

زرندی تاکید کرد: محصولات و تجهیزاتی مهمی که وارد می شود خصوصا در صنایع مهمی چون فولاد، باید تلاش کنیم در کشور ساخته شود چرا که اگر نتوانیم در این بخش ها واردات انجام دهیم، تولید کشور به مخاطره می‌افتد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین گفت: رصد بورس در روز فروردین امسال نشان داد که محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، فرآورده های نفتی و استخراج کانی های فلزی به ترتیب بیشترین اثرگذاری را در رشد بورس داشتند.

زرندی گفت: پیش بینی شده در افق سال 1404 به ظرفیت 55 میلیون تنی فولاد خام بررسیم و اکنون در زنجیره فولاد به جز آهن اسفنجی که از برنامه عقب است، در سایر موارد زنجیره یعنی کنسانتره، سنگ آهن و گندله شرایط خوبی وجود دارد.

وی تاکید کرد: در سال‌های گذشته برای تولید 94.4 میلیون تن شمش فولادی مجوز صادر شد که 51 میلیون تن آن پیشرفت فیزیکی کمتر از 20 درصد و 23 میلیون تن آن پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد دارند که با این شرایط به اهداف صنعت فولاد در سال 1404 دست خواهیم یافت

عناوین برگزیده