به گزارش می متالز، در حاشیه این کنفرانس از تفاهمنامهای میان شرکت فولاد خوزستان و شرکت نفت و گاز سرو رونمایی شد.
همچنین از بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عنوان مرد فولاد سال قدردانی شد.
معاون برنامهریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: ۹۷، سال سختی برای اقتصاد ایران بود اما در هر صورت با همت بخش خصوصی از این سال عبور کردیم، هرچند عوارض و تکانههایی به همراه داشت. سعید زرندی ادامه داد: مشکل ما نبود مدیریت دانش است. در هر دورهای افزونبر افزایش نرخ دلار، افزایش نرخ قطعات خودرو و فولاد و... نیز داشتهایم. وی ادامه داد: سال ۹۸ در پارامترهای بینالمللی تغییراتی حاصل نشده است و فعالان بخش خصوصی توانستهاند خود را مدیریت کنند. معاون برنامهریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: از خرداد تا آبان سال گذشته مدام قوانین تغییر کرد و تولیدکنندگان از این موضوع ناراضی بودند اما چندماهی است که قوانین ثبات بیشتری یافتهاند. زرندی با اشاره به موضوع صادرات عنوان کرد: هماکنون باید به سمت صادرات بیشتر پیش برویم که در این زمینه باید تمرکز بیشتری روی کشورهای همسایه داشته باشیم. صنعت فولاد میتواند برای صادرات به ۱۵ کشور پیشقدم باشد. سال گذشته ۲۳ میلیارد دلار به ۱۵ کشور همسایه صادرات داشتیم که از این میزان ۹ میلیارد دلار آن به عراق اختصاص داشت. این درحالی است که در فراتر از مرزهای خود با ۲۶ کشور دیگر همسایه هستیم که میتوانند بازارهای هدف صادراتی برای کشور ما بهشمار روند. وی ادامه داد: با انجمنها نشستهایی را برگزار کردهایم و تاکید داریم که بخش خصوصی برای صادرات به این کشورها پیشقدم شوند. زرندی با اشاره به تاثیر حضور فلزیها در بورس تصریح کرد: تا ۳۰ فروردین امسال در بورس، فلزات اساسی رتبه دوم در بورس را به خود اختصاص دادند. این خانواده در اقتصاد ایران نقش اساسی دارند. وی خاطرنشان کرد: در افق چشمانداز سال ۱۴۰۴ و در جهت تولید ۵۵ میلیون تن فولاد به ظرفیتهای قابلتوجهی رسیدهایم اما واحدهای تولیدی شمش به اشباع رسیدهاند و در این زمینه باید به سمت صادرات پیش برویم. وی ادامه داد: برنامهریزیهای ما در مکران باید با تغییر نگاه در رویکرد سرمایهگذاری باشد. سرمایهگذاری را باید به سمت سواحل خلیجفارس با نگاه جدید ببریم تا دچار مشکل سیمان و مازاد تولید آن نشویم.
بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در پنجمین کنفرانس استیل پرایس عنوان کرد: در سند چشمانداز ۱۴۰۴ قرار است به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد برسیم، البته برای رسیدن به این میزان تولید، نیازمند پیشنیازهای کلی در اقتصاد کشور هستیم که یکی از این پیشنیازها رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی، مصرف سرانه ۳۵ کیلو فولاد در کشور و رسیدن جمعیت به ۹۰ میلیون نفر بوده است که در زمینه رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، ۳۲ میلیون تن به مصرف داخلی برسد و ۲۰ میلیون تن آن به صادرات اختصاص یابد. سبحانی افزود: این میزان صادرات با توجه به ظرفیتهای کشور بیراهه نیست اما باید زیرساختها را مهیا کرد.
وی با اشاره رشد ناهماهنگ زنجیره فولاد در کشور در سالهای گذشته عنوان کرد: در زمینه چشمانداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد، نیازمند ۸۰ میلیون تن گندله، ۶۰ میلیون تن آهن اسفنجی و ۲۰۰ میلیون تن سنگ آهن هستیم. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم توازن زنجیره فولاد به عهده ایمیدرو گذاشته شد. در دولت نهم مجوز واحدهای فولادی استانی بود و نمایندگان برای استان خود درخواست مجوزهای بدون کارشناسی میدادند. سبحانی ادامه داد: برای مصرف ۵۵ میلیون تن فولاد باید به سمت صادرات بیشتر پیش رفت. در زمینه صادرات چند منطقه مهم برای صادرات وجود دارد؛ یکی کشورهای منطقه، یکی کشورهای اروپایی و دیگری کشورهای جنوب شرق آسیاست. در بازار منطقه، بازارهای عراق و سوریه بازارهای مهمی به شمار میروند که بیشتر نیازمند آهنآلات ساختمانی هستند. کشورهای اروپایی به محصولات صنعتی چون ورق گرم و سرد پوششدار و... نیاز دارند. کشورهای شرق آسیا نیز به شمش و اسلب نیاز دارند. وی تصریح کرد: صادرات ۲۰ میلیون تن چگونه اتفاق میافتد؟ در این زمینه سازمانها باید چابکتر شوند. از سوی دیگر باید بدانیم بازار چه نیازی دارد و برحسب آن تولید داشته باشیم. رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه یادآور شد: نکته بعدی اصلاح قوانین و مقررات ارزی است که از سال گذشته تاکنون تغییرات قوانین تولیدکنندگان را دچار مشکل کرد. باید درزمینه تسهیل صادرات پیش رفت. قوانین دستوپاگیر بورسی، تولیدکنندگان را از پیشرفتن به سمت بورس کالا بیزار کرده است در حالی که در سال ۸۲ که بورس کالا پایهگذاری شد و قوانین خاصی هم نداشت، تولیدکنندگان وارد بورس شدند و خرید و فروش به راحتی انجام میشد. سبحانی ادامه داد: برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید به سمت صادرات بیشتر رفت. در زمینه صادرات باید قوانین اصلاح شود و ثابت بماند، همچنین مشوق صادراتی داشته باشیم و دفترهای نمایندگی در بازار هدف ایجاد کنیم. در کل برای صادرات میتوان برنامهریزی کوتاهمدت و بلندمدت داشت. در برنامه کوتاهمدت میتوان با نگاه تجاری پیشرفت و بازارهایی مانند عراق و سوریه را گرفت اما کلید حل مشکلات صادرات برنامههای بلندمدت است. از اینرو باید سرمایهگذاری برونمرزی انجام بدهیم. راه توسعه صادرات، سرمایهگذاری در پاییندست بازار هدف است، برای نمونه در عراق به جای صادرات به این کشور، در این کشور واحد میلگرد و تیرآهن ایجاد کنیم و بهدنبال بازار پایدار باشیم.
اردشیر سعدمحمدی، عضو هیات عامل و معاون طرحهای توسعه معدن و صنایع ایمیدرو در پنجمین کنفرانس استیل پرایس اظهار کرد: میزان ارزش منابع طبیعی در جهان ۳۱۰تریلیون دلار است که سالانه ۸ تریلیون دلار از این ذخایر برداشت میشود. بیشتر ذخایر مربوط به کشورهای روسیه است. ایران نیز به لحاظ ارزش ذخایر رتبه مناسبی را در اختیار دارد. سعدمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: برای برنامهریزی در صنعت فولاد نیازمند همسو شدن با برنامههای جهانی هستیم. در جهان تکلیف بازار و تقاضای فولاد مشخص و آمارهای آنها معین است.
وی در ادامه تصریح کرد: در افق چشمانداز تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید توازن در زنجیره ایجاد کنیم. هماکنون و در چند سال آینده یکی از مهمترین کمبودهای زنجیره فولاد، سنگ آهن خواهد بود.
نعمتالله محسنی، معاون بازرگانی شرکت ذوبآهن اصفهان در پنجمین کنفرانس استیل پرایس اظهار کرد: ذوب آهن اصفهان به توانمندی کامل در زمینه تولید ریل از نورد تا تولید رسیده است. محسنی در ادامه عنوان کرد: هماکنون ما در صنعت فولاد به رتبه دهم رسیدهایم و امیدواریم بتوانیم این رتبه را ارتقا دهیم. وی در ادامه با اشاره به بازارهای صادراتی برای فولاد عنوان کرد: مخاطراتی در امر صادرات وجود دارد که باید این مخاطرات را رفع کرد. عراق و سوریه بازارهای مهمی برای صادرات بهشمار میروند اما همچنان در این زمینه دچار مشکلاتی هستیم و تولیدکنندگان برای صادرات به این کشورها دچار سردرگمیهایی هستند.
حمید حسینی، دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق در پنجمین کنفرانس استیل پرایس عنوان کرد: موضوع مهمی که باید به آن توجه داشت، تلفیق انرژی و صنعت است که با توجه به وفور گاز در ایران باید به این ظرفیت در کشور توجه داشته باشیم و با استفاده از منابع انرژی در کشور بتوانیم به سمت تولید با ارزشافزوده بیشتر برویم، از اینرو باید از انرژی در جهت استفاده در صنایع معدنی بهره کنیم و دولت باید از این استراتژی استفاده کند.
حسینی در ادامه خاطرنشان کرد: بازار عراق فرصت بسیار خوبی برای صادرات است. نخستین پرسشی که باید از خود داشته باشیم این است که چرا بازار عراق برای کشور ما مهم است. نخست به این دلیل که تمام زیرساختهای کشور عراق در جنگهای سالهای گذشته از بین رفته است و نیاز به بازسازی دارد. از سوی دیگر نیروی انسانی کیفی این کشور نیز در این سالها مهاجرت کردهاند و این کشور با کمبود نیروی انسانی روبهرو است و ما از این کمبود آنها میتوانیم بهره بگیریم. از اینرو باید بازار و نیازهای این کشور را موردبررسی قرار دهیم. این درحالی است که در زمینه صادرات به این کشور، ترکیه یا کشوری مانند اوکراین رقیب ما بهشمار میروند، در حالی که باید این پرسش را از خود داشته باشیم که کشور اوکراین با هزینه حملونقل متفاوت، چرا همردیف صادراتی ما در عراق قرار گرفته است.
وی در ادامه تاکید کرد: هنوز بازسازی در عراق آغاز نشده است. البته مردم بازسازی را آغاز کردهاند اما بازسازیهای دولتی آغاز نشده است و اگر این بازسازیها آغاز شود، سهم صادرات ما نیز افزایش مییابد و در این زمینه شرکتهای فولادی میتوانند از این فرصت استفاده کنند. دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه داد: ۸۰ شرکت فنی و مهندسی در عراق فعال هستند که شرکتهای فولادی میتوانند به جای ارتباط با تاجرهای عراقی با شرکتهای فنی و مهندسی وارد تعامل با عراقیها شوند. حسینی با اشاره فرصتهای سرمایهگذاری که از سوی عراق اعلام شده است، گفت: دولت عراق فرصت سرمایهگذاری در این کشور را اعلام کرده است که ۳۰درصد آن به حوزه مسکن اختصاص دارد. وی ادامه داد: کمیسیونهای مختلفی ازطرف ایران ازجمله صنعتی، تجاری و... در عراق ایجاد شده است که قصد داریم این کمیسیونها را در جهت روابط با عراق فعال کنیم. دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق تاکید کرد: برای سرمایهگذاری در عراق بهتر است به شکل کنسرسیومی عمل کنیم، چراکه شرکتهای کوچک به تنهایی قادر به سرمایهگذاری در این کشور نیستند.
بهمن تجلیزاده، معاون فروش شرکت فولاد خوزستان نیز در پنجمین کنفرانس استیل پرایس عنوان کرد: برای صادرات بهتر باید زیرساختهای نرمافزاری را مهیا کرد. تجلیزاده با اشاره به زیرساختهای نرمافزاری صادراتی عنوان کرد: یکی از این زیرساختها مدیریت ذهن خریدار است. از این رو باید در این فرآیند نقاط تماس کلیدی را مورد بررسی قرار داد چراکه مشتری تنها یک محصول را از ما خریداری نمیکند بلکه یک سفری را با ما طی میکند. از این رو تجربه مشتری را باید در قالب اکوسیستم مشتری قرار دهیم. در این زمینه باید تمام نیازهای مشتری را شناسایی کنیم چراکه تجربهای که ما برای مشتری ایجاد میکنیم میتواند آن را به یک مشتری وفادار به ما تبدیل کند. در دنیای بازاریابی، تنها یک رئیس به نام مشتری وجود دارد.
همچنین احمد سعید بخش، معاون اجرایی پروژههای توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پنجمین کنفرانس استیل پرایس عنوان کرد: فولاد یک صنعت استراتژیک در جهان بهشمار میرود. سعیدبخش ادامه داد: در سال ۱۳۵۶ به میزان ۷۰۰ هزار تن فولاد در کشور تولید میشد که این آمار در سال ۹۷ به ۲۵ میلیون تن رسیده که قرار است این آمار در سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد. وی در ادامه بیان کرد: ایران در تولید فولاد در سال ۲۰۱۸میلادی (۱۳۹۷) به رتبه دهم رسید که امیدواریم در سال ۱۴۰۴ به رتبه هفتم برسیم.
معاون اجرایی پروژههای توسعه شرکت فولاد مبارکه اصفهان همچنین یادآور شد: فولاد مبارکه در سال گذشته با ظرفیت ۹۲درصدی مشغول تولید بوده است. وی همچنین با اشاره به اهمیت صادرات عنوان کرد: تمرکز بازار فولاد باید بیشتر به سمت صادرات باشد که در این زمینه همت بیشتر دولت را میطلبد چراکه فولاد جایگزینی برای نفت بهشمار میرود و بنابراین باید بهدنبال راهکارهای این جایگزینی بود.
در پایان این کنفرانس حسن نوایی، مدیرعامل شرکت دانشبنیان گسترش فناوری خوارزمی عنوان کرد: واحدهای تولیدی باید به سمت مولفههای کیفی پیش بروند. البته بیشتر واحدهای تولیدی در زنجیره فولاد با کمبود مواد اولیه روبهرو هستند اما باید در تلاش باشیم تا این مواد اولیه را در داخل کشور تولید کنیم.
نوایی ادامه داد: در شرکت ما تلاش بر نوآور کردن محصولات است. شرکت ما کاتالیستهای جدید با فرم و شکل جدید، در راه بازار دارد.