به گزارش میمتالز مشروح گفتگو را در ادامه بخوانید:
مسوولیتهای اجتماعی سازمانها (CSR) به مجموعهای از اقدامات و استراتژیها اطلاق میشود که به منظور ایجاد تأثیر مثبت بر جامعه و محیط زیست در کنار دستیابی به اهداف اقتصادی و مالی انجام میگیرد.
امروزه دیگر برتری عملیاتی یا مالی به تنهایی برای شرکتها نمیتواند مزیت رقابتی ایجاد کند و سازمانها باید مسائل اجتماعی و محیطزیستی را هم در نظر گرفته و تلاش نمایند در این زمینهها هم به مزیت رقابتی دست یابند. در حقیقت، در دنیای کسبوکار امروز حتی مشتریان نیز همگام با سایر ذینفعان، نسبت به رعایت مسائل محیطزیستی و اجتماعی و مسوولیتهایی که سازمانها در این حوزهها به عنوان یکی از شهروندان جامعه بر عهده دارند حساس هستند. عصر حاضر زمانی است که ذینفعان از شرکتها و سازمانها انتظار دارند که مسوولیتپذیر باشند و در فعالیتها و عملیات خود نسلهای آینده را نیز در نظر داشته باشند. اهمیت دادن سازمانها به نسلهای آینده در انجام فعالیتها و نیز مصرف منابع، گامی اساسی در جهت رسیدن به توسعه پایدار در زمینههای اقتصادی، اجتماعی و محیطزیستی بوده و نشانگر تعهد سازمان به اقتصاد جهانی پایدار است. در همین راستا، با توجه به گسترش صنایع و افزایش مصرف بیرویه منابع طبیعی، تولید و انتشار آلودگیهای ناشی از فعالیتهای انسانی و صنعتی، پیشگیری از تخریب محیط زیست به اولویت اصلی برنامه توسعه دولتها تبدیل شده است.
علاوه بر این نقش مسوولیتهای اجتماعی در سازمانها شامل موارد زیر است:
۱- تقویت شهرت و اعتبار: سازمانهایی که به مسوولیتهای اجتماعی خود عمل میکنند، معمولاً از اعتبار بیشتری برخوردارند. این موضوع میتواند به جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیمی کمک کند.
۲- جذب و نگهداشت استعدادها: کارمندانی که به ارزشهای اجتماعی و محیطزیستی اهمیت میدهند، تمایل بیشتری به کار در سازمانهایی دارند که به مسوولیتهای اجتماعی خود پایبند هستند. این امر میتواند به افزایش رضایت شغلی و کاهش نرخ ترک شغل کمک کند.
۳- افزایش وفاداری مشتری: مشتریان به طور فزایندهای به انتخاب برندهایی علاقهمند هستند که به مسائل اجتماعی و زیستمحیطی توجه دارند. این باعث افزایش وفاداری و تعهد مشتریان به برند میشود.
۴- کاهش ریسکها: سیاستهای مسوولیت اجتماعی میتوانند به شناسایی و کاهش ریسکهای مرتبط با مسائل اجتماعی و زیستمحیطی کمک کنند و از بحرانهای احتمالی جلوگیری نمایند.
۵- توسعه پایدار: سازمانها با پذیرش مسوولیتهای اجتماعی میتوانند به توسعه پایدار کمک کنند و از تخریب محیط زیست جلوگیری نمایند.
۶- ایجاد همکاری با ذینفعان: مسوولیتهای اجتماعی به سازمانها کمک میکند تا با جوامع محلی، دولتها و دیگر ذینفعان همکاری کنند و روابط مثبتتری برقرار نمایند.
۷- نوآوری و رقابت: سازمانهایی که مسوولیتهای اجتماعی را در نظر میگیرند، میتوانند به دنبال نوآوریهایی باشند که نه تنها به بهبود فرآیندها و محصولات کمک میکند، بلکه به حل مسائل اجتماعی نیز منجر میشود.
در نهایت، مسوولیتهای اجتماعی نه تنها به نفع جامعه بلکه به نفع خود سازمانها نیز است، به طوری که میتواندبه عنوان یک مزیت رقابتی مؤثر عمل کند.
شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان همــواره پاسخگوی ذینفعان خود میباشـد و بـرای مسوولیتهای خـود نسـبت بـه جامعه و بهطور ویـژه جامعه محلی اهمیت بالایی قائل اسـت. از همین ر و اسـت کـه ایـن شرکت از آغـاز فعالیـت بـا یک نگاه بلندمدت و پایدارمحور، در راستای ایفای نقشـی مفید در اقتصاد، جامعه و محیط زیست گامهای اساسی برداشـته اسـت و بـا مد نظر قـرار دادن منافع همـه ذینفعان، برنامهریزیها و اهـداف کلان خود را در هفت حوزه بـه نحوی تدویـن و محقق مینماید کـه نسبت بـه اثرات مفید و سـودبخش کوتاهمدت و بلندمدت اقداماتش در اقتصاد، جامعه و محیط زیست؛ اطمینان کسب نمایـد.
شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در هفت حوزه جایگاه مسوولیت اجتماعی خود را تعریف کرده است:
توجــه بــه زیســتبوم ســازمانی و پاســخگویی و احســاس مسـئولیت در قبـال جامعه، نیازمنـد تعاملـی همهجانبـه بـا ذینفعان اسـت. امروزه بیـش از هـر زمـان دیگـر شـاهد تغییــر نــگاه بــه شــرکتها از موجودیتــی صرفــاً سازمانی بــه پدیــده شــهروند شــرکتی هســتیم. مسوولیتپذیری اجتماعــی تعهــدی اســت کــه شــرکتها در برابــر جامعــه و سـایر ذینفعان دارنـد.
با توجه به تغییر نقش شرکتها از بنگاههای صرفاً اقتصادی و تولیدی به شهروندان خاص تحت عنوان شهروند شرکتی، نقش مسوولیتهای اجتماعی برجستهتر از گذشته میباشد. از همین رو است که عمل به مسوولیتهای اجتماعی و رفع نیازهای جامعه محلی و ملی و دغدغهمندی درخصوص رفع مشکلات جامعه، یکی از جنبههای مهم در رویکرد پایداری ما است.
همچنیــن بــا توجــه بــه ایــن نکتــه کــه مسوولیتپذیری اجتماعــی، یکــی از ار زشهــای اساســی ماســت. شــرکت فـولاد سـنگان در طـی فعالیـت خـود اقدامـات و طرحهـای متنوعــی را در راســتای مســوولیتهای اجتماعــی خویــش بــه اجــرا رســانده اســت و بــه همیــن علــت ایــن شــرکت از طریق نظرسنجی از جامعه (که به طور سالیانه انجام میگردد)، به بررسی تأثیر فعالیتهای مسوولیتهای اجتماعی خود در سطح منطقه اقدام مینماید.
نتایج حاصل از این نظرسنجیها که در ابعاد مختلف ذیل صورت میپذیرد، نشان دهندهی رضایت بالای مسوولان و شهرواندان از فعالیتهای CSR شرکت فولاد سنگان میباشد؛ و موجب توســعه همهجانبــه و پایدار منطقه گردیــده اســت.
منبع: صنایع معدنی فولاد سنگان