به گزارش میمتالز، در کمتر از یک ماه، کمیته سرمایهگذاری خارجی در ایالات متحده CFIUS قرار است یافتههای خود را در مورد خرید پیشنهادی نیپون استیل به مبلغ نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار منتشر کند.
وظیفه CFIUS این است که به رئیسجمهور ایالات متحده کمک کند تا تعیین کند که آیا یک سرمایهگذاری خارجی پیشنهادی در ایالات متحده میتواند به امنیت ملی آسیب برساند یا خیر، و اگر چنین است، چه تغییراتی در توافق ممکن است ضروری باشد یا اینکه آیا باید به طور کامل مسدود شود.
در حالی که جو بایدن، رئیسجمهور ایالات متحده قول داده است که فولاد ایالات متحده را «در مالکیت و اداره داخلی» حفظ کند، راههای متعددی وجود دارد که میتوان به این وعده عمل کرد. همچنین این احتمال وجود دارد که دونالد ترامپ، رئیسجمهور منتخب در ماه ژانویه، تلاش کند تصمیم بایدن را دوباره بررسی کند.
صرف نظر از این، به نظر میرسد که پایان بازی برای مناقصه نیپون استیل نزدیک است و نتایج میتواند بسته به نتیجه، تأثیر مثبت یا منفی قابل توجهی بر روابط ایالات متحده و ژاپن داشته باشد.
اتحادیه کارگران فولاد ایالات متحده تلاش کرده است مناقصه نیپون استیل را از مسیر خارج کند و در عوض پیشنهاد بسیار کمتر سخاوتمندانه رقیب داخلی فولاد ایالات متحده، Cleveleand-Cliffs را ترجیح میدهد. در همین حال، مدیران Nippon Steel USW را به راه اندازی یک کمپین اطلاعات نادرست متهم کردهاند و فعالانه به دنبال جلساتی با رهبران اتحادیه هستند تا آنها را در مورد تعهد بلندمدت مدیریت به فولاد ایالات متحده و نیروی کار آن اطمینان دهند.
فراتر از این نبرد لابی بین USW، U.S Steel و Nippon Steel عوامل مهم اقتصادی، امنیت ملی و سیاسی هستند که در واشنگتن با نزدیک شدن به مهلت CFIUS مورد سنجش قرار میگیرند.
در نقطه اول، مزایای اقتصادی قابل توجه سرمایهگذاری نیپون استیل برای ایالت پنسیلوانیا و اقتصاد گستردهتر ایالات متحده واضح به نظر میرسد. نکته دو در مورد امنیت ملی نیز باید یک مانع آسان برای غلبه بر آن باشد، اگرچه CFIUS برخی نگرانیها را در مورد تعهد نیپون استیل به حفظ تولید داخلی کافی ایالات متحده نشان داده است، یا اینکه ممکن است از اقدامات تجاری ایالات متحده علیه رقبای خارجی در هند یا برزیل حمایت نکند.
شایان ذکر است که در سال ۲۰۲۲، بایدن فاکتورهای امنیت ملی جدیدی را برای CFIUS اضافه کرد تا هنگام ارزیابی سرمایهگذاریهای خارجی، از جمله انعطافپذیری زنجیرههای تأمین حیاتی، CFIUS در این مورد از نیپون استیل اطمینانهایی را درخواست کند.
نیپون استیل با قول بایدن مبنی بر اینکه U.S Steel باید «در مالکیت داخلی و اداره شود» باقی بماند، موافقت کرده است که شهروندان ایالات متحده اکثریت هیات مدیره و هسته مدیریتی US Steel را تشکیل دهند. U.S Steel یک شرکت آمریکایی باقی خواهد ماند که متعلق به Nippon Steel North America است، که بیش از ۵۰ سال در داخل کشور فعالیت کرده و از اقدامات تجاری ایالات متحده حمایت کرده است.
علاوه بر این، در حالی که USW در تلاش برای اعمال فشار سیاسی بر بایدن و ترامپ برای جلوگیری از پیشنهاد نیپون استیل است، سهامداران سیاسی و اقتصادی در پنسیلوانیا و فراتر از آن وجود دارند که برای تصویب توافق لابی میکنند، بنابراین شاید خوشبینی توکیو موجه باشد. بایدن ممکن است تصمیم بگیرد که شایستگی توافق و اتحاد مورد اعتماد با ژاپن، اجازه میدهد که خرید نیپون استیل تنها با اصلاحات جزئی انجام شود.
با این حال، بایدن میتواند تصمیم بگیرد که بهعنوان «پرطرفدارترین رئیسجمهور تاریخ» که خود را «حامی اتحادیه» توصیف میکند، باید از درخواست USW حمایت کند - یا حداقل مخالف آن نباشد. CFIUS قرار است یک فرآیند بازنگری حرفهای مستقل از سیاست باشد، اما قبلاً دیدهایم که یک بار تصمیم گیری را به تعویق انداخته است، ظاهراً برای جلوگیری از خشم برخی از رأی دهندگان اتحادیه قبل از انتخابات ریاست جمهوری.
حتی اگر CFIUS نتواند دلیل امنیت ملی روشنی برای رد سرمایهگذاری نیپون استیل پیدا کند، میتواند شک و تردیدهایی را ایجاد کند یا تعهدات جدیدی را مطالبه کند که این روند را تا دوره ترامپ به تأخیر میاندازد. این غیرضروری و تأسف بار خواهد بود.
مسدود کردن سرمایهگذاری نیپون استیل باعث میشود صنعت فولاد ایالات متحده در برابر غولهای چینی که بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید میکنند، ضعیفتر و شکنندهتر شود.
از سوی دیگر، صرفاً اجازه دادن به این معامله تجاری، مزایای اقتصادی قابل توجهی برای بسیاری به همراه خواهد داشت و به تقویت صنعت فولاد ایالات متحده برای دهههای آینده کمک میکند. دسترسی نیپون استیل به USW، همراه با تعامل آن با دیگر سهامداران ایالات متحده و حمایت دولت ژاپن، حیاتی است.
این خرید یک فرصت عالی برای تحکیم روابط ایالات متحده و ژاپن برای منافع متقابل است، بنابراین باید تصویب شود. رد این قرارداد ایمان سرمایهگذاران خارجی به حاکمیت قانون و فضای تجاری قابل پیشبینی و غیرسیاسی در ایالات متحده را متزلزل خواهد کرد.