تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۶
بازدید: ۱۱۵
کد خبر: ۳۶۰۷۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

«هرمز» روی ریل صعود

می متالز - محدودیت‎های جهانی عرضه محصولات فولادی در انتهای سال، بیشتر می‎شود؛ از همین رو، گزارش‌هایی از کاهش نرخ صادرات حکایت دارد اما؛ با این وجود، «هرمز» به سبب قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب، از مزیت‎های رقابتی مطلوبی برخوردار است. بررسی‎ها نشان از تغییرات مثبت در این فولادساز حکایت می‎کند.
«هرمز» روی ریل صعود

به گزارش می متالز، مجاورت با آب‎های آزاد، نزدیکی به مخازن گاز عسلویه و ذخایر سنگ آهن گل گهر و دسترسی آسان به حمل و نقل ریلی، از جمله مزیت‎های رقابتی شرکت «فولاد هرمزگان» محسوب می‎شود.

این شرکت با هدف تولید 1.5 میلیون تن اسلب فولادی در سال راه‎اندازی گردید و در سال 97 میزان تولید از 1.4 میلیون تن فراتر رفت و پا به پای شرکت «فولاد خوزستان»، سهم 14 درصدی از بازار داخل را به خود اختصاص داد. البته طرح افزایش ظرفیت تولید به 3 میلیون تن اسلب در سال در دست اجرا قرار داشت که به سبب اعمال تحریم‎ها، این امر به حالت تعلیق درآمد.

سیاست‎های ارزی ناپایدار بر صادرات محصولات فولادی اثر گذاشته و قیمت‎های کنونی ارز، جذب سرمایه‎های خارجی و داخلی را دشوار نموده است. این معضل باید هر چه سریع‎تر برطرف گردد؛ چرا که با توجه به افق تولید محصولات فولادی در 1404، ایران به یکی 5 تولیدکننده برتر دنیا تبدیل خواهد شد. بنابراین، مقدار زیادی از این تولید، مازاد نیاز داخل خواهد بود و باید مسیرهای صادراتی هموار گردد.

بررسی تحلیل فاصله ساختار فروش «هرمز» نشان می‎دهد که از حاشیه سود ناخالص کمتری نسبت به سایر فولادسازان برخوردار است. البته باید توجه داشت که در دوره‎های گذشته وضعیت مساعد نبود و حتی در سال 95 زیان ناخالص ثبت گردیده بود. اما پس از آن، در راستای کاهش هزینه‎های تولید گام برداشت و در سال 96 حاشیه سود ناخالص 13 درصد ثبت گردید و در دوره 9 ماهه سال 97 به رقم قابل توجه 31 درصد دست یافت. اما همچنان از میانگین شرکت‎های هم‌گروه حدود 8 درصد کمتر است.


کاهش مصارف از جمله دستیابی به رکود 1.8 کیلوگرم الکترود در هر تن محصول و کاهش توقفات تولید، از جمله مواردی بود که موجب کاهش بهای تمام شده گردید. همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می‎کنید، با افزایش تورم در دوره‎های اخیر، بر سهم مواد مصرفی از کل بهای تمام شده افزوده شده است.



از آن‎جا که هیچ‎گونه واردات مواد اولیه ندارد و از سوی دیگر، میزان صادرات محصولات بیش از فروش داخلی است، از افزایش نرخ ارز منفعت بالایی می‎برد. به همین جهت، سایر درآمدهای عملیاتی که اغلب از محل سود تسعیر ارز نشأت گرفته، 36 درصد از کل مبلغ فروش دوره 9 ماهه را شامل شده است.

افزایش تقاضا در کنار رشد نرخ‎های داخلی و جهانی، موجب افزایش درآمد فروش گردید. «هرمز» در دوره 12 ماهه سال 97 موفق به شناسایی 37261 میلیارد ریال درآمد فروش گردید که نسبت به سال 96 رشد 36 درصدی را به معرض نمایش می‎گذارد.

این فولادساز برآورد کرده در 3 ماهه نخست سال 98 به فروش 9065 میلیارد ریالی دست یابد که نسبت به مدت مشابه سال 97 حاکی از افزایش 58 درصدی است. با توجه به ثبت درآمد 4714 میلیارد ریالی در فروردین ماه سال جدید، به نظر می‎رسد دستیابی به این میزان فروش در فصل اول، چندان دور از دسترس نیست و حتی می‎تواند از رقم برآورد شده پا را فراتر بگذارد.

نسبت بدهی و نسبت جاری «هرمز» در ارقام مطلوبی قرار دارد و از این حیث، ریسک چندانی متوجه شرکت نیست. بنابراین، در مجموع، وضعیت «هرمز» بسیار مطلوب ارزیابی می‎شود و روند رو به رشد این شرکت در سال 98 نیز با احتمال بالا ادامه خواهد یافت.

عناوین برگزیده