تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۳۶
بازدید: ۲۷۴
کد خبر: ۳۶۱۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در آیین امضای تفاهمنامه ایمیدرو با شرکت‌های تابع مطرح شد

بی‌نیازی و بی اعتمادی، آفت ارتباط دانشگاه و صنعت

می متالز - ایمیدرو به منظور توسعه پژوهش و فناوری، با شرکت‌های تابع و بنگاه‌های منتخب تفاهمنامه همکاری امضا کرد.
بی‌نیازی و بی اعتمادی، آفت ارتباط دانشگاه و صنعت

به گزارش می متالز، هدف این تفاهمنامه، برقراری و توسعه همکاری‌های چند جانبه درباره موضوع‌های پژوهشی و نیازهای تحقیقاتی مرتبط، به اشتراک‌گذاری نتایج پروژه‌های پژوهشی و تبادل اطلاعات درباره آخرین دستاوردهای پژوهشی است.
تفاهمنامه یادشده بین ایمیدرو، موسسه یونیدرو، مرکز هوشمندی و رصدخانه فناوری و نوآوری صنایع معدنی، تهیه و تولید مواد معدنی ایران، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، ملی فولاد ایران، ذوب آهن اصفهان، فولاد آذربایجان، فولاد آلیاژی ایران، مجتمع فولاد خراسان، مجتمع مس سرچشمه، آلومینیوم ایران، آلومینیوم المهدی، آلومینای ایران، چادرملو، گل‌گهر و هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، امضا شد.

 

با توانمندی‌های داخلی، قادر به توسعه کشور هستیم

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توانمندی‌های داخلی نظیر منابع طبیعی، معادن و نیروی انسانی، می‌توانیم کشور را توسعه دهیم.
 برات قبادیان در گردهمایی هم‌اندیشی و هم‌افزایی پژوهش و توسعه فناوری ضمن بیان این مطلب و با بیان اینکه برگزاری این نشست نشان می‌دهد که غریب‌پور به نقش فناوری و توسعه واقف است، اظهار کرد: گرچه در برخی بخش‌ها از جمله ایمیدرو اقدامات مطلوبی در حوزه پژوهش و فناوری شده اما در مجموع وضعیت خوبی نداریم و ۲ چالش خشکسالی و سیل نشان داد از علم استفاده نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به تحریم، نگاه‌مان باید به سمت داخل باشد چراکه با توانمندی‌های داخلی نظیر منابع طبیعی، معادن و نیروی انسانی، می‌توانیم کشور را توسعه دهیم.
معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: شاخص‌های نوآوری بین‌المللی (GLOBAL INNOVATION INDEX ۲۰۱۸) اعلام کرده که ایران در زمینه تربیت نیروی انسانی در حوزه‌های علوم انسانی و علوم پایه رتبه ۳ جهان را دارد، در صورتی که این شاخص، نوعی سرمایه آماده است.
وی ادامه داد: برای استفاده بهینه از آن، نیاز به قانون، کاربرد و اجرا داریم و اکنون چنین مهمی وجود دارد.
وی ادامه داد: انقلاب صنعتی چهارم، همچون سونامی است که اقتصاد کشورها را در خواهد نوردید و کشورهایی می‌توانند موفق باشند که آماده باشند.
قبادیان با اشاره به مشکلات ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: دانشگاه به دلیل حقوق‌های ناشی از درآمدهای نفتی، تاکنون احساس نیاز به صنعت نکرده و صنعت نیز به دانشگاه اعتماد نمی‌کرده است.
وی افزود: این در حالی است که می‌توانیم نیازهای امروز کشور را به وسیله منابع انسانی توانمند داخلی تامین کنیم.

 

سامانه تاپ

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بیش از ۵ هزار ساعت برای تدوین طرح توانمندسازی تولید و اشتغال (تاپ) کار کرده‌ایم، اظهار کرد: سامانه این طرح آماده شده و در آن، راه‌های عملی و فکری ارتباط صنعت و دانشگاه مطرح شده است.
وی افزود: همه بنگاه‌های صنعتی، معدنی و تجاری می‌توانند در آن شرکت کنند.
قبادیان خاطرنشان کرد: از جمله برنامه‌های سال ۹۸ وزارت علوم، تولید با کیفیت و استاندارد و نیز اقتصاد چرخشی و گردشی برای توسعه پایدار است.

 

بهره‌برداری از ۳ میلیارد دلار پروژه با اشتغالزایی ۵ هزار نفر

 رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: شناسایی ذخایر معدنی و افزایش میزان برنامه‌های اکتشافی در شمار برنامه‌های کلان بخش معدن و صنایع معدنی قرار دارد و برای دستیابی به اهداف توسعه‌ای به ویژه اکتشاف، نیاز به آموزش پویا و هدفمند داریم.
خداداد غریب‌پور در گردهمایی هم‌اندیشی و هم‌افزایی پژوهش که در محل ایمیدرو برگزار شد، افزود: اکتشاف در شمار برنامه‌های توسعه‌ای بخش معدن و صنایع معدنی قرار دارد و با توجه به هدف‌گذاری سالانه افزایش عملیات‌ اکتشافی، استفاده از ظرفیت‌های آموزشی و پژوهشی بیش از پیش شده است.
وی با اشاره به تفاهمنامه‌های امضا شده بین ایمیدرو و دانشگاه‌ها تصریح کرد: تعامل با دانشگاه‌ها به عنوان یک اصل در این سازمان دنبال خواهد شد.
درحال‌حاضر ۱۵۷ نیاز آموزشی، شناسایی شده و ۲۷ پژوهش نیز اولویت‌بندی می‌شود و مورد توجه است.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام اینکه در زمینه پویایی آموزش، دعوت از استادان خارجی را دستور کار قرار خواهیم داد، افزود: تفاهمنامه‌هایی که امضا شدند، باید به قرارداد تبدیل شوند تا شاهد آثار آن در ارتقای جایگاه معدن و صنایع معدنی باشیم.
وی معافیت‌های مالیاتی برای پژوهش‌های کاربردی در قانون معادن را یکی از مفاد کاربردی این قانون دانست و اظهار کرد: اختصاص بخشی از سود شرکت‌ها به آموزش و پژوهش در دستور کار ایمیدرو قرار دارد و اعتقاد داریم به هر میزان که نیازهای مالی این بخش را تامین کنیم، ارزش افزوده بیشتری عاید مجموعه‌های صنعتی و معدنی می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر بومی‌سازی دانش و تبدیل علم به فناوری در کشور، اعلام کرد: مهم‌ترین منبع ایجاد مزیت، منابع انسانی است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی از این مزیت برخوردار هستند.
وی با اشاره به صادرات مواد معدنی در سال ۹۷، اظهار کرد: در سال گذشته ۹ میلیارد دلار صادرات مواد معدنی داشتیم و ۲۲ درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص دادیم.
غریب‌پور با بیان اینکه  سال ۹۷، تعداد ۲ میلیارد دلار پروژه معدنی بهره‌برداری شد، افزود: امسال ۳ میلیارد دلار طرح معدن و صنایع معدنی با اشتغالزایی بیش از ۵ هزار نفر هد‌ف‌گذاری شده است.
غریب‌پور در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تعیین پاداش برای شرکت‌هایی که نیاز ارزی خود را کاهش می‌دهند، می‌تواند عاملی برای تسریع در رشد تولید باشد.
به گفته وی؛ در نظر گرفتن معافیت مالیاتی و پاداش‌های صادراتی برای این نوع شرکت‌ها می‌تواند از راهکارهای حمایتی باشد.
این مقام مسئول در ایمیدرو گفت: معدن و صنایع معدنی، کمترین آسیب در زمان تحریم را خواهند داشت و در این برهه، خوداتکایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی می‌تواند در رفع موانع اثرگذار باشد.
بنابراین گزارش، تفاهمنامه ایمیدرو با شرکت‌ها و مجتمع‌های تابع و همچنین بنگاه‌های منتخب در محل ایمیدرو امضا شد.

 

آمادگی جهاد دانشگاهی برای پذیرش طرح‌های فناوری در صنایع و معادن

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی در این گردهمایی با بیان اینکه پژوهش و فناوری در سطح کلان و ملی، موتور توسعه است، گفت: مهم‌تر از تحقیقات، اثربخشی آن است.
وی افزود: جهاد دانشگاهی برای پذیرش طرح‌های ملی در زمینه فناوری در صنایع و معادن آمادگی دارد و در این زمینه آماده همکاری جدی با ایمیدرو هستیم.
 طیبی با بیان اینکه با وجود اکتشاف ۷ درصد ذخایر معدنی، هنوز دانش طراحی کارخانه‌های فرآوری را در اختیار نداریم، گفت: این روند پیامدهایی همچون ناتوانی در تغییر اساسی کارخانه‌های فرآوری، تسلط کافی نداشتن به توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه‌ها و نیز بالا رفتن هزینه ساخت کارخانه‌ها تا ۴۰ درصد را به دنبال دارد.

 

برای پژوهش بخش معدن و صنایع معدنی، مشکل منابع مالی نداریم

 داریوش اسماعیلی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن در این گردهمایی با بیان اینکه بیش از یک هزار ساعت برای تدوین نقشه راه معدن و صنایع معدنی وقت صرف شده است، گفت: در این نقشه‌راه، همه بایدها و نبایدهای حوزه معدن و صنایع معدنی آمده است. این نقشه‌راه ۲۵ شهریور ۹۷ از سوی وزیر وقت ابلاغ شد. وی ادامه داد: در بخش پژوهش، ۷۲ بند آمده که ۱۲ بند آن به طور مستقیم به پژوهش‌های کاربردی اشاره کرده است. سازمان نظام مهندسی معدن به دنبال بر عهده گرفتن برخی بخش‌های نقشه‌راه است. اسماعیلی با اشاره به اینکه برای پژوهش بخش معدن و صنایع معدنی، مشکل منابع مالی نداریم، تصریح کرد: پیش‌بینی ما از میزان دریافت حقوق دولتی امسال، ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که ۱۵۰ میلیارد تومان (۱۰ درصد) از محل منابع دولتی و حقوقی که بهره‌بردار باید به دولت پرداخت کند، می‌تواند صرف پژوهش در قالب قرارداد با دانشگاه‌های دارای تحصیلات تکمیلی شود. وی افزود: همچنین ۲۰ درصد حقوق دولتی باید به بخش‌هایی که فعالیت‌های پژوهشی و زیست‌محیطی انجام می‌دهند، بخشیده شود.

 

برنامه مدون برای ارتباط صنعت و دانشگاه

 محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با اقدامات پراکنده، ارتباط دانشگاه و صنعت حاصل نمی‌شود. وی ادامه داد: برنامه‌هایی برای توسعه این ارتباط مدون شد‌ه‌اند. از جمله این برنامه‌ها، ایجاد فرصت مطالعاتی برای هیات علمی دانشگاه‌هاست، به این معنا که در صورت مراجعه اعضای هیات علمی به صنعت، بین یک تا ۳ ماه حقوق کامل دریافت می‌کنند.

عناوین برگزیده