به گزارش میمتالز، «محمد نصیری» دبیر همایش کاربران توربینهای گازی با تمرکز بر نیروگاههای کلاس F، با بیان اینکه با توجه به جدید بودن ناوگان توربینهای کلاس F در کشور و چالشهایی که در تولید این واحدها وجود دارد، در انجمن صنفی نیروگاهها تصمیم بر این شد که تمرکز همایش امسال توربینهای گازی بر این موضوع باشد؛ چه اینکه مزیت مهم این ماشینها راندمان بیشتر است، اظهار کرد: طبیعتا لازم است برای حفظ آمادگی آنها تمهیدات کافی اندیشیده شود؛ این همایش فرصتی است برای بهرهبرداران و تامینکنندگان مرتبط با این توربینها که با تقویت ارتباطات و شبکهسازی، همافزایی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در مورد آینده توربینهای کلاس F در کشور، باید گفت با توجه به ناترازیهای موجود در بخش انرژی، افزایش میانگین راندمان نیروگاههای حرارتی اهمیت مضاعف پیدا کرده است، گفت: به عنوان یک مثال ساده، وقتی شما از یک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F یک مگاوات ساعت برق تولید کنید، حدود ۱۷۳ متر مکعب گاز نیاز است، در حالی که همین برق با نیروگاه راندمان ۳۰ درصد بیش از ۳۳۰ مترمکعب گاز نیاز دارد، یعنی حدود دو برابر؛ توجه کنید به جز منظر اقتصادی و ناترازی، تفاوت موضوع از نظر آلایندگی زیستمحیطی هم چقدر قابل توجه است.
رئیس نیروگاه فولاد مبارکه تصریح کرد: اگرچه در دنیا و اخیرا کشور ما با هدف کاهش مصرف سوختهای فسیلی، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر استراتژی اصلی سیاستگذاران انرژی شده، لیکن به دلیل مشکل تجدیدپذیرها در موضوع پایداری، همچنان رهایی از سیستمهای حرارتی دور از دسترس به نظر میرسد و توسعه و بازتوانی نیروگاههای حرارتی ضرورت دارد.
وی ادامه داد: بدیهی است در این شرایط با توجه به محدودیتهای منابع گاز استفاده از توربینهای بهروز اجتنابناپذیر خواهد بود و لازم است مشکلات موجود بر سر بهرهبرداری از آنها حل شود تا توسعه بر مبنای این تکنولوژی با اطمینان خاطر بیشتری انجام شود.
نصیری در خصوص چالشهای مهم بهرهبرداری از توربینهای کلاس F گفت: چالشهای مهم فعلی بهرهبرداری از منظر فنی تامین قطعات و سرویسهای مورد نیاز و بومیسازی آنها جهت افزایش تابآوری در شرایط فعلی است؛ البته این حرکت در سازندگان داخلی شروع شده و امیدواریم به زودی خبرهای خوبی در این زمینه بشنویم ولی به واقع تنوع قطعات و پیچیدگی تکنیکی این سیستمها از دشواریهای این هدف است.
وی افزود: همچنین مشکلات موجود در اقتصاد انرژی کشور که بر کلیت صنعت تولید برق سایه انداخته است این نیروگاهها را هم بینصیب نگذاشته، از طرفی تامین پایدار سوخت و مشخصا سوخت گاز با توجه به حساسیت این سیستمها به کیفیت سوخت مایع، کمک بزرگی به حفظ سلامت آنها خواهد بود.
رئیس نیروگاه فولاد مبارکه تصریح کرد: ورود فولاد مبارکه به عرصه تولید برق از بدو احداث کارخانه با واحدهای بخار به ظرفیت ۲۰۰ مگاواتی بوده که بعدا با اضافه شدن یک واحد گازی در سال ۱۳۸۲ به ۳۰۰ مگاوات رسید؛ توسعه ظرفیت نیروگاهی از برنامههای شرکت در دهه ۹۰ با رویکرد تضمین تامین برق بود که در نظر گفتن افق تامین گاز و قیمتهای حاملهای انرژی، شاخص راندمان را در انتخاب نوع توربین پررنگتر کرد و نهایتا منجر به قرارداد نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی شهیداحمد کاظمی با شرکت مپنا شد.
وی ادامه داد: این نیروگاه یک بلوک سیکل ترکیبی است که شامل دو توربین گاز ۳۰۷ مگاواتی زیمنس و یک واحد ۳۰۰ مگاواتی بخار است؛ پروژه از سریعترین پروژههای نیروگاهی کشور بوده و دو توربین گازی مذکور در خرداد و تیرماه سال جاری در سرویس قرار گرفتند.
نصیری با بیان اینکه تولید این دو توربین نقش مهمی در حفظ تولید فولاد مبارکه در تابستان گذشته داشت، گفت: فعالیتهای بخش بخار پروژه نیز در دست اقدام است و امیدواریم در سال آینده به بهرهبرداری کامل برسد.
وی افزود: امسال، چون اولین همایش کلاس اف برگزار میشود امیدواریم آخرین توانمندیهای داخلی مرتبط با این تکنولوژی ارائه شوند و حداکثر همافزایی در این حیطه انجام شود؛ همچنین با طرح حساسیتها و چالشهای موجود منجر به شفافتر شدن مشکلات و چالشهای این ناوگان شود تا در سیاستگذاریها و تصمیمگیریهای کلان در نظر گرفته شود.