تاریخ: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۲
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۳۶۲۳۱

جزئیات جریمه ۸ میلیاردی‌ تعرفه ایستگاهی راه‌‌آهن/ بلیت در ۴ سال ۱۰ درصد گران شد

می متالز - معاون مسافری راه‌آهن با بیان اینکه جریمه ۸ میلیاردی راه‌آهن از سوی تعزیرات حکومتی مربوط به مصوبه سال ۹۳ و رقم ۵ هزار تومانی خدمات ایستگاهی است، گفت: راه‌آهن در ۴ سال اخیر فقط ۱۰ درصد افزایش قیمت بلیت داشت.
جزئیات جریمه ۸ میلیاردی‌ تعرفه ایستگاهی راه‌‌آهن/ بلیت در ۴ سال ۱۰ درصد گران شد

به گزارش می متالز، میرحسن موسوی درباره  موضوع جریمه هشت میلیارد تومانی ‌شرکت راه آهن به اتهام ‌گران‌فروشی، اظهار داشت:‌ این موضوع ارتباطی به گرانفروشی بلیت توسط شرکت راه‌آهن و یا شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری ندارد.

معاون مسافری راه‌آهن ادامه داد: طرح جریمه هشت میلیارد تومانی، مربوط به وضع تعرفه خدمات ایستگاهی در سال ۱۳۹۳ است، از آن سال طبق مصوبه، ‌‌رقمی حدود ۵ هزار تومان آنهم فقط در مسیرهای بلند ریلی، بابت خدمات ایستگاهی در‌ بلیت‌ها اعمال می‌شود‌ تا برای ارتقاء کیفیت خدمت رسانی به مسافران در ایستگاه‌ها به کار گرفته شود؛ این شامل پله‌های برقی، آسانسور، احداث نمازخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، سالن‌های انتظار، تجهیز ایستگاه‌ها و غیره است و آن مبلغ برای همین موضوع صرف می‌شود و این پرونده مربوط به همان رقم خدمات ایستگاهی است.

موسوی با بیان اینکه درصد بالایی از استفاده‌کنندگان از قطارهای مسافری، اقشار متوسط به پایین جامعه هستند، افزود:‌ در راستای سیاست‌های شرکت راه‌آهن، ما از سال ۱۳۹۴ تا به امروز فقط ۱۰ درصد در تیرماه سال ۹۷ آن هم با مصوبه ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت در بلیت‌ها اعمال کرده‌ایم و بیش از این رقم در این ۴ سال هیچ افزایش قیمتی نداشته‌ایم.

وی اظهار داشت: ‌با وجود تورم‌های اخیر و افزایش هزینه شرکت‌های ‌‌ریلی، در راستای حمایت از مسافران قطار و تشویق استفاده از این مدل حمل و نقلی‌، اجازه ندادیم قیمت بلیت افزایش یابد، حتی در سال ۹۷ هم که هزینه شرکت‌ها بسیار سنگین‌تر شد افزایش قیمتی در نوروز ۹۸‌ اعمال نکردیم.

معاون مسافری راه‌آهن اضافه کرد: حتی در نوروز امسال در شرایطی که باران‌های سیل آسا در کشور داشتیم و برخی خطوط جاده‌ای مسدود شده بود،  ‌‌راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرد در جاهایی که امکان پذیر است خدمات به سیل زدگان داشته باشد، از سوی دیگر ما پول بلیت قطار همه مسافرانی که قطار آنها به علت بروز سیلاب و مسدود شدن خط، در عید کنسل شده بود‌، برگردانیم.

وی اضافه کرد: ‌راه‌آهن در چهار سال اخیر فقط ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته است و این در حالی است که شما اگر قیمت‌های سایر بخش‌های خدماتی را در کشور بررسی کنید، مشخص می‌شود که در چهار سال اخیر چه میزان افزایش قیمت داشته‌اند.

معاون مسافری راه‌آهن با تأکید بر اینکه این افزایش ۱۰ درصدی در چهار سال موجب آسیب مالی شرکت‌های ریلی نشده است، گفت: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تلاش کرده است برای جبران بخشی از زیان‌های شرکت‌های مسافری، یارانه‌های مستقیم و غیر مستقیم داشته باشد که از آن جمله می‌توان به موضوع حق دسترسی صفر به شبکه ریلی برای شرکت‌های مسافری اشاره کرد.

موسوی ادامه داد: راه‌آهن ‌در مسیرهای بین شهری به ازای هر نفر-سفر یارانه دارد تا به این ترتیب قیمت‌های بلیت قطار افزایش نیابد.

روز ۱۲ اردیبشهت‌ماه بود که سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، گفته بود: ‌سازمان بازرسی کل کشور اردیبهشت پارسال گزارشی در خصوص دریافت هزینه خدمات ایستگاهی مازاد بر قیمت بلیت از سوی شرکت راه‌آهن به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال کرد که این گزارش پس از رسیدگی در شعب سازمان تعزیرات منجر به صدور حکم جریمه به مبلغ ۸۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال شد که البته این حکم در مرحله بدوی است.

عناوین برگزیده