به گزارش میمتالز، در بازاری که زمانی برای عرضه جدید رقابت میکرد، حال معادن را تعطیل میکند و پروژهها را به تعویق میاندازد، زیرا قیمتها نزولی است. حال با توجه به اینکه تقاضا از سوی بخش خودروهای برقی انتظارات را برآورده نمیکند، راه رسیدن به آینده الکتریکی بسیار سختتر از حد انتظار است. این نظم عرضه یا فقدان آن است که تعیین خواهد کرد که آیا در سال ۲۰۲۵ بهبودی قیمت وجود خواهد داشت یا خیر.
در حالی که فروش چین در ماه نوامبر رکورد ماهانه جدیدی را ثبت کرد، فروش در آمریکا و کانادا تنها ۱۰ درصد نسبت به نوامبر سال قبل افزایش یافت و فروش در اروپا در واقع کمتر بود. مصرفکنندگان غربی هنوز به انگیزهای برای تغییر موتور احتراق داخلی به موتور الکتریکی نیاز دارند. فروش خودروهای انرژی نو در آلمان در سال جاری پس از حذف ناگهانی یارانهها در پایان سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.
از طرفی اگر دونالد ترامپ به تهدید خود مبنی بر عقب نشینی از سیاست دولت بایدن در زمینه خودروهای برقی عمل کند، یارانههای این بخش در آمریکا ممکن است سال آینده تمام شود.
مازاد عرضه لیتیوم باید از نزدیک به ۱۰ درصد در سال گذشته به کمتر از ۱ درصد تقاضا کاهش یابد که ممکن است رکود بیشتر قیمت را محدود کند. در مقابل، مازاد عرضه در بازارهای نیکل و کبالت، تا زمانی که تولید با تقاضا همسوتر نشود، خطر ساختاری شدن را دارد. با توجه به چنین پویایی منفی در عرضه و تقاضا، سخت نیست که بفهمیم چرا اجماع تحلیلگران بر تنشهای قیمتی بیشتر در ماههای آینده است.
چین یک بازیگر مسلط در هر سه بازار است و هیچ نشانهای از دست کشیدن از رویاهای برقی خود را نشان نمیدهد. با این حال، این یک نقطه افزایش تنش با آمریکا است. جو بایدن و دونالد ترامپ ممکن است در مورد وسایل نقلیه برقی اختلاف نظر داشته باشند، اما توافق دوجانبه قابل توجهی در مورد نیاز به ایجاد ظرفیت فلزی باتری داخلی و کاهش تسلط چین بر زنجیره تامین جهانی وجود دارد. در واقع، اگر دیوارهای تعرفهای ایالات متحده آمریکا به اندازه کافی بالا ساخته شوند، این خطر وجود دارد که بازار جهانی شروع به شکاف در حوزه قیمت گذاری چین و ایالات متحده کند.
منبع: ایفنا