تاریخ: ۲۲ دی ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۳۶۴۸۷۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

چین، غول جهانی لیتیوم

چین، غول جهانی لیتیوم
‌می‌متالز - چین به لطف موجی از اکتشافات بزرگ، اکنون پس از شیلی، دومین ذخایر بزرگ لیتیوم جهان را در خود جای داده است. طبق گزارش سازمان زمین‌شناسی چین، پیشرفت چین در اکتشاف لیتیوم سهم جهانی این کشور از ذخایر لیتیوم را از ۶ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۶.۵ درصد در حال حاضر افزایش داده است و این کشور را بالاتر از استرالیا، آرژانتین و بولیوی قرار داده است. از سال ۲۰۲۱، این کشور تلاش‌های خود را در زمینه اکتشاف لیتیوم افزایش داده است و به کشف ۳۰ میلیون تن سنگ معدن لیتیوم جدید در مناطقی مانند استان‌های سیچوان، چینگ‌های و جیانگشی کمک کرده است.

به گزارش می‌متالز، چین بیش از ۱۴ میلیون تن لیتیوم را در دریاچه‌های نمک شناسایی کرده است که آن را به عنوان سومین قطب بزرگ منابع لیتیوم دریاچه نمک در جهان تبدیل کرده است. علاوه بر این، سازمان زمین‌شناسی چین می‌گوید که یک پیشرفت فناوری در استخراج لیتیوم از لپیدولیت به باز کردن ۱۰ میلیون تن منابع لیتیوم تازه کشف‌شده که می‌توانند با هزینه کمتر و بهره‌وری بالاتر استخراج شوند، کمک می‌کند.

در این راستا، در سال ۲۰۲۳، بورس آتی گوانگژو چین اولین قرارداد‌های آتی کربنات لیتیوم خود را راه اندازی کرد و آن را به چهارمین بورس در سراسر جهان تبدیل کرد که چنین قرارداد‌هایی را ارائه می‌دهد. هدف از معرفی این ابزار‌های تجاری، تثبیت قیمت مواد خام برای ارتقای توسعه پایدار صنعت خودرو‌های الکتریکی است. در این مدت کوتاه، تجارت جدید کربنات لیتیوم بورس آتی گوانگژو نسبت به رقبایی مانند بورس فلزات لندن و بورس سنگاپور، به لطف تسلط چین در زنجیره تامین جهانی لیتیوم، فعالیت بیشتری در بازار به دست آورد.

اکتشافات لیتیوم چین در زمانی عالی اتفاق می‌افتد که بخش خودرو‌های الکتریکی این کشور واقعاً در حال رشد است، با توجه به اینکه لیتیوم جزء کلیدی باتری‌هایی است که وسایل نقلیه الکتریکی و همچنین دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی زیادی را تامین می‌کند.

سازندگان چینی خودرو‌های برقی بین ژانویه تا اکتبر ۹.۷۵ میلیون دستگاه خودرو را به خریداران داخلی تحویل دادند که با افزایش ۳۴ درصدی سالانه همراه بوده است. شرکت BYD با مسئولیت محدود (OTCBB: BYDDY) همچنان بزرگترین فروشنده خودرو‌های برقی چین است و فروش آن برای اولین بار در ماه اکتبر از مرز ۵۰۰۰۰۰ دستگاه عبور کرد. این شرکت درآمد سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ را ۲۸.۲ میلیارد دلار گزارش کرد که برای رشد سالانه ۲۴ درصدی خوب بود در حالی که سود خالص سالانه ۱۱.۵ درصد افزایش یافت و به ۱.۶۳ میلیارد دلار رسید. در مقایسه، شرکت تسلا (NASDAQ:TSLA) درآمد سه ماهه سوم را ۲۵.۲ میلیارد دلار گزارش کرد که برای افزایش ۸ درصدی سالانه خوب است در حالی که درآمد خالص از ۱.۸۵ میلیارد دلار یا ۵۳ سنت به حدود ۲.۱۷ میلیارد دلار یا ۶۲ سنت در هر سهم افزایش یافت.

با این اوصاف، چین به طور فزاینده‌ای به دنبال محافظت از بخش شلوغ EV خود است. وزارت بازرگانی چین محدودیت‌های صادراتی را برای فناوری ضروری برای قطعات باتری و پردازش مواد معدنی حیاتی از جمله لیتیوم و گالیوم پیشنهاد کرده است. پکن دوباره این مسیر را طی می‌کند تا از سهم بازار ۷۰ درصدی خود در پردازش لیتیوم برای باتری‌های EV محافظت کند و همچنین از غول‌های داخلی تولید باتری خود حمایت کند. محدودیت‌های پیشنهادی در فناوری باتری‌های لیتیومی می‌تواند مانع از برنامه‌های توسعه خارج از کشور سازنده‌های باتری بزرگ چینی از جمله CATL شود.

آدام وب، رئیس مواد خام باتری در مشاوره Benchmark Mineral Intelligence، به رویترز گفت: «بسته به سطح محدودیت‌های صادراتی اعمال‌شده، این می‌تواند برای تولیدکنندگان غربی لیتیوم که امیدوارند از فناوری چین برای تولید مواد شیمیایی لیتیوم استفاده کنند، چالش‌هایی ایجاد کند.»

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده