تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۲
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۳۶۸۱۵
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

انواع بلوک‌های ساختمانی و کاربرد آنها

می متالز - برآورد هزینه‌های یک عملیات و پروژه ساختمانی از دغدغه‌هایی است که هر کارفرمایی علاقه‌مند است قبل از شروع پروژه، تخمین درستی از آن داشته باشد.
انواع بلوک‌های ساختمانی و کاربرد آنها

به گزارش می متالز، در این زمینه عوامل تعیین‌کننده هزینه دیوارچینی با انواع بلوک‌های ساختمانی مشخص شده است.
بلوک‌های ساختمانی باتوجه به ویژگی‌های‌شان از نرخ‌های متفاوتی برخوردارند که در ادامه به بررسی برخی از این بلوک‌ها می‌پردازیم.


بلوک هبلکس

هبلکس، نوعی بتن متخلخل است که در ساختمان‌ها کاربرد دارد. مقاومت فشاری بالا و وزن پایین از مزایای هبلکس است. لوله‌گذاری و سیم‌کشی ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده شده به‌راحتی انجام می‌شود چون هبلکس به‌وسیله اره برش‌خورده و میخ و پیچ به‌راحتی در آن فرو می‌رود. مقاومت بالای هبلکس در مقابل آتش بسیار موردتوجه قرار گرفته است. عایق بسیار مناسب برای حرارت و صدا از ویژگی‌های هبلکس است. به این ویژگی، این نکته را نیز باید اضافه کرد که سیمان و ملات مصرفی موردنیاز برای کشیدن یک دیوار با هبلکس به اندازه یک‌چهارم یا ۲۵درصد دیوارکشی با آجر است. از ایرادهای بلوک سبک هبلکس باید به نداشتن استحکام و قدرت اتصال نامناسب به سازه اشاره کرد. از این‌رو هبلکس در دیوارهای باربر قابل استفاده نبوده و وزن زیادی را نیز متحمل نمی‌شود.


بلوک‌های سیمانی

بلوک‌های سیمانی از مخلوط کردن سیمان و آب با شن ریزه و ماسه و لرزاندن و متراکم کردن آنها ساخته می‌شود. بلوک‌های سیمانی به شکل توخالی و توپر ساخته می‌شوند. این بلوک‌ها در قسمت‌های مختلف ساختمان اعم از دیوارهای باربر و غیرباربر و جداکننده استفاده می‌شوند. بتنی که با آن بلوک را می‌سازیم وزن بلوک ما را مشخص می‌کند، برای نمونه بلوک‌هایی که با شن و ماسه طبیعی و رودخانه‌ای ساخته می‌شوند دارای وزن معمولی ۲ هزار کیلوگرم در مترمکعب است.


بلوک لیکا

بلوک لیکا، دسته‌ای از بلوک‌های سبک سیمانی هستند که در آن به جای سنگدانه‌های معمولی از سنگدانه‌های سبک رسی به نام لیکا استفاده می‌شود. واژه لیکا به معنی دانه رس سبک منبسط شده است. این دانه‌ها از انبساط خاک رس در کوره‌های گردان با حرارتی حدود ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد به‌دست می‌آیند. یکی از مهم‌ترین فرآورده‌های لیکا در ایران بلوک‌های سبک لیکا هستند که از مخلوط سبک‌دانه‌ها با سیمان و آب به‌دست می‌آید. ویژگی‌های منحصربه‌فرد این نوع از بلوک‌ها مانند وزن کم، هدایت حرارتی پایین، افت صوتی مناسب، مقاومت در برابر آتش، دوام و پایداری شیمیایی سبب گسترش کاربرد این سنگدانه‌های مصنوعی در ساخت انواع بلوک‌های سبک و دیگر کاربردهای مربوط به صنعت ساختمان شده است.


بلوک سفالی

بلوک سفالی، پرمصرف‌ترین نوع مصالح در دیوارهای ساختمانی متشکل از خاک رس و آب است که به شکل قالب‌های سوراخ‌دار در ابعاد مختلف تولید می‌شود. بلوک‌های سفالی همان آجرهای رسی هستند که در بخش‌های غیرباربر ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرند. بلوک‌های سفالی در انواع دیواری و سقفی (سقف تیرچه بلوک) مورداستفاده قرار می‌گیرند.
این بلوک‌ها در ابعاد مختلف تولید می‌شوند. سطح بلوک‌های سفالی شیاردار است تا میزان چسبندگی آنها با بتن افزایش یابد. بلوک سفالی در کارخانه و به وسیله دستگاه‌های مجهز تولید می‌شود تا بلوک‌ها عاری از ترک و دانه‌های آهکی باشند و رنگ آنها یکنواخت بوده و به طور یکسان پخته شده باشد.
سطح بلوک‌های سفالی باید عاری از انحنا و خمیدگی باشد و لبه‌های تیز و مستقیم و بافت ریز و متراکمی داشته باشند. عرض بلوک‌های سفالی ۲۵ سانتیمتر و وزن آنها حدود ۳ تا ۱۰ کیلوگرم متغیر است.

مزایا و معایب استفاده از بلوک‌های سفالی:

مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی، هزینه کمتر و کاربرد راحت‌تر از مزایای این بلوک‌ها است. امکان بروز ترک در سطح گچ، لایه ضخیم‌تر گچ و خاک برای هموار‌سازی سطح دیوار، سنگینی بلوک و زمان اجرای طولانی‌تر از معایب استفاده از بلوک‌های سفالی است.


آجر فشاری

دلیل نامگذاری این نوع آجر این است که در ابتدا، خشت آن با دست زده می‌شد و با فشار دست کارگران خشت‌زن گوشه‌های قالب به وسیله گل پرمی‌شد. این نوع آجر در سفت‌کاری و زیرکاری ساختمان به کار می‌رود و به روش دستی تهیه می‌شود (آجرگری). این نوع آجر برای تمامی کارهای ساختمانی مانند کرسی‌چینی، گره‌چینی، تاق ضربی، دیوارهای حمال و تیغه‌چینی مناسب است.


عوامل تاثیرگذار بر هزینه دیوارچینی

هزینه دیوارچینی به ۳ نوع متری، کنترات و روزمزد محاسبه می‌شود که این عوامل در تعیین نرخ عملیات ساختمانی تاثیر‌گذار هستند:

 
محل دیوارچینی

قیمت دیوارچینی و بنایی در شهرهای تهران و کرج نسبت به شهرهای دیگر ایران به علت نرخ بالاتر مصالح، حمل‌ونقل دشوارتر و دستمزد استادکاران بالاتر است همچنین در شهر تهران به علت وسعت و بزرگی شهر دستمزد استادکاران در جنوب و شمال شهر با هم متفاوت است.

 
وسعت (متراژ) و پیچیدگی پروژه

قیمت دیوارچینی بر اساس متراژ کار محاسبه می‌شود اما در کارهای متراژ پایین مانند تعمیرات و بازسازی خانه‌ها، دستمزد استادکاران به شکل چکی (توافقی) محاسبه می‌شود.
در بناهایی که دارای معماری خاص و پیچیده هستند به علت زمان‌بر بودن کار و نیازمند بودن به ابزار و مهارت‌های تخصصی هزینه دیوارچینی و بنایی هم افزایش پیدا می‌کند.

 
مهارت و تجربه استادکار

مهارت و تخصص استادکاران نیز در برآورد هزینه دستمزد دیوارچینی و بنایی عاملی تعیین‌کننده است و مواردی چون پیشینه کار، میزان رضایت کارفرمایان قبلی، دقت، سرعت، دوری یا نزدیکی به محل پروژه، داشتن شاگرد همراه و... نرخ دستمزد استادکاران را تعیین می‌کنند.

 
هزینه ابزار و وسایل جانبی

اگر برای انجام عملیات دیوارچینی نیاز به داربست باشد، هزینه تامین آن برعهده کارفرما است. برای پروژه‌های کوچک استادکار باید ابزار تخصصی دیوارچینی و بنایی چون شاقول، کمچه، ماله و... را تهیه کند اما برای پروژه‌های متراژ بالا هزینه ابزار و آوردن مصالح کار برعهده کارفرما است.

عناوین برگزیده