تاریخ: ۱۰ اسفند ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۶۹۸۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان مطرح شد؛

نقش غیرقابل انکار نهاد‌های دولتی در نظارت بر بازار

نقش غیرقابل انکار نهاد‌های دولتی در نظارت بر بازار
‌می‌متالز - معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در بیست‌وسومین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان بر نقش نهاد‌های دولتی در نظارت بر بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، حسین فرهیدزاده معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نهم اسفند‌ماه در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان با اشاره به تاریخچه جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و روند انتخاب بنگاه‌های اقتصادی برتر گفت: فرآیند ارزیابی بنگاه‌های اقتصادی با حضور مدیران ذی‌ربط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و همچنین نمایندگان دستگاه‌ها و نهاد‌های ذی‌مدخل در حوزه کنترل و ارزیابی عملکرد بنگاه‌های اقتصادی انجام می‌شود.

وی وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصاد و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و همچنین سازمان ملی استاندارد، بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و سازمان برنامه بودجه را از جمله اعضای شورای سیاست‌گذاری اعطای گواهینامه و تندیس اعلام کرد و افزود: همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان طی دو دهه برگزاری به یکی از مهم‌ترین رویداد‌های اقتصادی و اجتماعی کشور تبدیل شده و علاوه بر فرصتی برای ارزیابی عملکرد بنگاه‌های اقتصادی و تقدیر از شرکت‌های برتر، به عنوان بستری برای گفت‌و‌گو و تدوین سیاست‌های جدید در جهت تقویت حقوق مصرف‌کنندگان نقش آفرینی می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مساله حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان را یک دغدغه جهانی دانست و یادآور شد: رویداد‌های مشابهی در سایر کشور‌ها نیز هر ساله برگزار می‌شود و در دنیای امروز نقش نهاد‌های دولتی در نظارت بر بازار و حمایت از مصرف‌کنندگان امر غیرقابل انکار است.

وی در تشریح وظایف نهاد‌های دولتی، آنها را مسئول حفاظت از حقوق مصرف‌کنندگان برابر تخلفات اقتصادی و گران‌فروشی دانست و افزود: این نهاد‌ها به طور مستقیم و فعال در فرآیند قیمت‌گذاری کالا‌ها و خدمات نظارت دارند.

فرهیدزاده همچنین بر حمایت از حقوق تولیدکنندگان برای ایجاد یک بازار سالم و رقابتی تاکید کرد و گفت: اگر تولیدکنندگان بتوانند به راحتی به منابع خود دسترسی داشته باشند و از مشکلاتی مانند انحصار یا قیمت‌های مواد اولیه رهایی یابند می‌توانند محصولات با کیفیت‌تر و با قیمت مناسب‌تر تولید کنند که این به نفع مصرف‌کنندگان است.

وی در ادامه با اشاره به تنوع حضور شرکت‌های تولیدی خدماتی و بازرگانی در فرآیند ارزیابی برای دریافت جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: شاخص‌های متعددی همچون میزان رعایت حقوق مصرف‌کنندگان کیفیت محصولات و خدمات قیمت‌گذاری منصفانه ارائه خدمات پس از فروش و میزان رضایتمندی مشتریان در اعطای این جایزه به منتخبین در نظر گرفته شد.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اهدافی همچون تقویت فرهنگ مشتری مداری، افزایش کیفیت تولید و خدمات، توسعه نظام نظارتی، ایجاد فضای رقابتی سالم، آگاهی بخشی به مصرف‌کنندگان، افزایش شفافیت در بازار و تعامل و هماهنگی بین دولت، بخش خصوصی و تشکل‌های مصرف‌کنندگان را از جمله اهداف برگزاری این همایش ملی برشمرد.

وی در خصوص اقدامات این سازمان در سال جاری تصریح کرد: دریافت گواهینامه بین‌المللی مدیریت کیفیت، رونمایی از تندیس ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، برگزاری جلسات هماهنگی نظارتی ویژه ایام عید و ماه مبارک رمضان، رصد و پایش مستمر بازار و همکاری با نهاد‌های اجرایی از مهم‌ترین اقدامات سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۳ بوده است.

فرهیدزاده در پایان ابراز امیدواری کرد این همایش بتواند زمینه‌ساز تصمیمات موثر در جهت ارتقای حقوق مصرف‌کنندگان باشد و در کشور شاهد تعامل و هم افزایی بیشتر میان تولیدکنندگان، ارائه دهندگان خدمات و مصرف‌کنندگان باشیم.

در پایان این مراسم با حضور مهندس سید‌محمد اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت، از منتخبین بیست و سومین جایزه ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تجلیل شد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده