تاریخ: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۷۷
کد خبر: ۳۷۰۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنعت را جایگزین «بلای سیاه» کنیم

می متالز - همواره اقتصاد ایران بر مدار نفت می‌چرخد؛ دولت‌ها در دوره‌های مختلف بودجه‌های خود را با نفت سیاه پر می‌کردند و صادرات حاصل از نفت مبنای بودجه دولت قرار داده شده از این‌رو در زمان تحریم‌ها در دوره‌های مختلف تاریخی این «طلای سیاه» ما را دچار «بلای سیاه» و اقتصاد کشور را دچار سردرگمی کرده است.
صنعت را جایگزین «بلای سیاه» کنیم

به گزارش می متالز، بنابراین ضروری به نظر می‌‌رسد برای رهایی از این وابستگی بیمارگونه به یک منبع طبیعی که اقتصاد را تک‌محصولی و دچار پیامدهای خود کرده، به‌دنبال جایگزین‌های مناسب باشیم. جایگزین‌هایی که مهم‌ترین مزیت کشور باشند و بتوان با اتکا بر آنها اقتصاد را به پیش ببرد. کارشناسان یکی از جایگزین‌های مناسب برای نفت را بخش معدن برمی‌شمرند. البته در صورتی حوزه معدن را می‌توان به عنوان یک جایگزین مطرح کرد که بتوانیم از معدن ایجاد ارزش‌افزوده کنیم.
صنعت فولاد یکی از گزینه‌های مناسبی است که می‌تواند این جایگزینی را به دوش بکشد. البته در زمینه فولاد نیز باید این صنعت را به سمت پایین‌دست آن کشاند تا ارزش‌افزوده بیشتری در این صنعت ایجاد کند و در زمینه صادرات نیز به سمت صادرات با محصولات نهایی پیش‌رفت و از این طریق می‌توان جایگزین مناسبی برای صادرات محصولات نفتی ایجاد کرد.

سارا اصغری / روزنامه‌نگار

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت