
به گزارش میمتالز، در نشست رئیس اتاق قزوین و مدیر واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور عضو هیات رئیسه اتاق قزوین و رئیس کمیسیون تجارت و گمرک اتاق قزوین، وضعیت نابسامان واردات کامیون و انواع کشنده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
مهدی ضیغمی، مدیر واردات خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت در این نشست، گفت: مصوبه اخیر مجمع تشخیص مصلحت در خصوص تعرفه واردات خودرو خیلی کارشناسی صورت نگرفته بود و پیشبینیهای فنی ما حاکی از این است که سال آینده انواع واردات خودرو چه در حوزه کامیونها و کشندههای (تکمحور و دومحور) و همچنین خودروهای روز دنیا با فزایش قیمت مواجه خواهند بود و البته این افزایش قیمت، در انواع خودروها هیبریدی و برقی و ماشینهای بنزینی متفاوت محاسبه میشود.
ضیغمی افزود: بر اساس قانون هر فرد مقیم خارج میتواند یک دستگاه خودرو وارد کشور کند و بانک مرکزی بر نحوه تسویه ارز آن نظارت میکند؛ ولی اکنون به دلیل محدودیتهای قانونی حتی دیپلماتها نیز در ترخیص خودروهای خود دچار مشکل هستند.
وی واسطهها را در بروز اخلال در واردات خودرو در مرزهای کشور بهویژه مرز بازرگان دخیل دانست و اظهار کرد: هماکنون نزدیک به ۳۵۰۰ خودرو پشت مرزها معطل رهاشدهاند که امیدواریم با ورد دادستان کل و مقامات ارشد اجرایی این مشکل رفع گردد. از سوی دیگر بیش اظهاری بعضی از فعالان اقتصادی بهمنظور دریافت ارز بیشتر نیز زمینهساز بروز مشکلاتی در این زمینه شده است.
ضیغمی با استقبال از پیشنهاد ابتکاری اتاق قزوین تصریح کرد: میتوانیم سهمیه واردات کامیون کشنده را بستگی به موقعیت هر استانی تعریف کنیم مثلاً استانی که از توانمندی کشت و صنعت برخوردار است میتواند نسبت به ثبت سفارش و واردات کانتینرهای یخچال دار بهصورت ویژه و به نمایندگی از سراسر کشور اقدام کند.
مدیر واردات خودرو وزارت صمت، اصلاح پلکانی قیمت واردات کشندههای کارکرد را یک مشکل بزرگ برشمرد و افزود: اتاق قزوین میتواند با همکاری اتاقهای بازرگانی کشور و نامه ریاست اتاق ایران به وزیر صمت، بهعنوان استان پایلوت تعیین قیمت واردات کامیونهای کارکرده تبدیل شود تا نسبت به نوسازی ناوگان حملونقل تجاری کشور اقدام اساسی صورت گیرد.
در این جلسه مهدی عبدیان، رئیس اتاق قزوین اظهار کرد: خوشبختانه اتاق قزوین از ارتباط بسیار خوبی با رئیس اتاق ایران و همچنین روسای اتاقهای مشترک همانند اتاق ایران و آلمان برخورداراست و ما ظرف همین یکی دو روز آینده از طریق رئیس اتاق ایران پیشنهاد رسمی خود را مطرح میکنیم.
وی افزود: میتوانیم با کمک مشاوران و کارشناسان و همچنین چند تن از کارکنان اتاق قزوین، یک گروه تخصصی ایجاد کنیم تا قیمت اصلاح شده و پلکانی انواع کشندهها بهصورت یکسان در کشور اعمال شود و حتی میزان افت کارکرد سالانه آنها نیز با یک فرمول مشخص تعیین گردد.
رئیس اتاق قزوین تأکید کرد: متأسفانه در سطح کشور بهجای اینکه به فعالان اقتصادی خوشنام تکیه شود؛ یکسره سامانههای جدید اینترنتی تعریف میشود که از بطن این سامانهها و خلأهای موجود در آن، موضوعات مشکلزا به دست میآید و جامعه را متلاطم میسازد.
عبدیان یادآور شد: از طریق ارسال پیشنهاد مکتب خود به ریاستجمهور، رئیس قوه قضائیه، وزیر صمت و با همراهی رئیس اتاق ایران و دیوان محاسبات کشور آماده کمک به رفع مشکل واردات کامیون و کشنده و ترخیص خودروهای انباشته در اماکن گمرکی و پشت مرزهای کشور هستیم.
در این جلسه بصیری، نائب رئیس اتاق قزوین گفت: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی از قسمتهای مورد اعتماد مردم در جامعه است که میتواند تنگناهای اداری ایجاد شده توسط دستگاههای اجرایی را با شیوههای ابتکاری خود برطرف سازد.
همچنین جباری، رئیس کمیسیون تجارت و گمرک اتاق قزوین به ارائه گزارشی از تعداد و چگونگی واردات کامیون به استان قزوین و مشکلات ترخیص و ثبت سفارش آنها پرداخت و خواستار توجه ویژه وزارت صمت به فعالان حوزه ناوگان حملونقل تجاری شد.