به گزارش می متالز، محمدحسین گودرزی در یک نشست خبری با بیان اینکه در حال حاضر 216 مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در کشور دارای مجوز فعالیت هستند، اظهار داشت: هر کدام از این مراکز 2 میلیارد تومان سرمایه در گردش برای خرید و اسقاط خودروهای فرسوده دارند که به علت بیتدبیری دولت و عدم مدیریت راکد مانده است.
وی افزود: نه تنها این 216 مرکز اسقاط خودروهای فرسوده دچار رکود شدهاند بلکه مردم نیز با هوای آلوده در کلانشهرها و تردد یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده روبهرو هستند. در عین حال، طبق بررسیها هر خودروی فرسوده بیش از دو برابر یک خودرو با استاندارد یورو4 مصرف سوخت دارد.
وی با بیان اینکه مصوبات دولت در مورد اسقاط خودروهای فرسوده یا هرگز اجرایی نمیشوند و یا تحت نفوذ خودروسازان قرار میگیرند، افزود: در مصوبه سال 88 دولت، خودروسازان باید به ازای 30 درصد تولیداتشان گواهی اسقاط برای هر خودرو به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت ارائه دهند که این مصوبه هیچ وقت اجرایی نشد، این مصوبه در حال حاضر ملغی نشده و ارگانهای نظارتی هم پیگیری در خصوص دلیل عدم اجرای آن ندارند.
گودرزی تصریح کرد: در سال 96 نیز مصوبه دیگری در دولت صادر شد که طبق آن، برای شمارهگذاری خودروهای ساخت داخل با مصرف بنزین بالاتر از 8.5 لیتر در 100 کیلومتر باید گواهی اسقاط ارائه شود. این مصوبه نیز با درخواست شریعتمداری وزیر سابق صنعت و موافقت معاون رئیسجمهور لغو شد.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده با تأکید بر اینکه در هر مصوبهای که پای خودروسازان داخلی در میان است شاهد لغو و یا عقیم شدن مصوبه هستیم، به کنایه گفت: وزارت صنعت را به دست خودروسازها بدهند تا سرنوشت ما را تعیین کنند، شاید با آنها کنار بیاییم.
به گفته وی، در سال 96 نیز مصوبه دولتی برای الزام کارخانههای تولیدکننده موتورسیکلت به اسقاط خودرو به ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی صادر شد که این مصوبه نیز در نهایت تغییر کرد و قرار شد به ازای هر 7 دستگاه موتورسیکلت تولیدی، یک گواهی اسقاط خودرو صادر شود. در حالی که آلایندگی یک موتورسیکلت برابر با 2 خودرو است.
وی با اشاره به انباشت حدود 80 هزار گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در مراکز اسقاط کشور، اظهار داشت: با در نظر گرفتن قیمت مصوب دولت باید گفت که حدود 200 میلیارد تومان سرمایه در گردش مراکز اسقاط راکد مانده است، اما اگر میانگین قیمت خودروهای فرسوده بین 6 تا 7 میلیون تومان در نظر بگیریم، سرمایه در گردش راکد مانده مراکز اسقاط حدود 500 میلیارد تومان میشود.
به گفته گودرزی، در حال حاضر 95 درصد مراکز اسقاط خودروهای فرسوده تعطیل هستند و فقط 5 درصد این مراکز با ظرفیت کمتر از 10 درصد فعالیت میکنند.
وی با اشاره به بیکار شدن 3 هزار کارگر مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: اسقاط خودرو در کشور تعطیل شده و دولت نیز هیچ تدبیری برای این مسئله ندارد.
وی با اشاره به تجمع فعالان صنف اسقاط خودروهای فرسوده مقابل وزارت صنعت، گفت: در آن زمان، مسئولان وزارت صنعت وعدههایی به ما دادند که عملی نشدند.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده از نمایندگان مجلس خواست تا با ارائه طرحی در جهت فعال شدن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کمک کنند به طوری که به ازای هر 4 دستگاه خودرو تولید داخل، یک گواهی اسقاط صادر شود.
وی تصریح کرد: دولت زلف اسقاط خودروها را به واردات خودرو گره زده و این در حالی است که هم اکنون واردات خودرو متوقف است و مراکز اسقاط خودروهای فرسوده نیز با بیکاری روبهرو هستند.
وی همچنین از تهیه طرحی برای الزام کردن برجسازان تهران و کلانشهرها به ارائه گواهی اسقاط خودروهای فرسوده به ازای هر پارکینگ ایجاد شده در این برجها خبر داد و گفت: این طرح به شورای شهر تهران تحویل داده شده که امیدواریم اجرایی شود.
گودرزی در ادامه با بیان اینکه قیمت مصوب دولت برای خودروهای فرسوده در 4 سال پیش 2.5 میلیون تومان تعیین شده بود، گفت: بعد از این مسئله اعلام شد که قیمت خودروهای فرسوده باید بر اساس عرضه و تقاضای بازار تعیین شود ولی در حال حاضر ما نمیتوانیم بر اساس قیمتهای فعلی خودروهای صفر، قیمت خودروهای اسقاطی را معادلسازی کنیم و کسی هم حاضر نیست خودروی فرسوده را کمتر از 6 میلیون تومان تحویل دهد.
وی همچنین با بیان اینکه طبق تبصره 2 ماده 8 قانون هوای پاک، دولت مکلف است برای جایگزینی خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده وام با بهره 4 درصد و اقساط 10 ساله پرداخت کند، گفت: این قانون نیز اجرایی نشده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده تأکید کرد: از دولت میخواهیم که فقط به ما اجازه کار بدهند، هیچ کمک دیگری نمیخواهیم. در این صورت میتوانیم طی سه ماه مراکز اسقاط خودروهای فرسوده را فعال کنیم و سالانه حداقل یک میلیون برگه اسقاط خودرو صادر کنیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه قیمت هر کیلو قراضه آهن در کشور حدود 2800 تومان است،گفت: در این شرایط شاهد برگزاری مزایده فروش خودروهای دولتی با قیمت کیلویی 57 هزار تومان هستیم. همچنین در موارد دیگر این خودروها کیلویی 12 هزار تومان و یا 8 هزار تومان فروخته شدهاند. این مسئله نشان میدهد که این خودروها قرار است دوباره به چرخه استفاده برگردند زیرا اسقاط آنها با احتساب قیمت 2800 تومانی هر کیلو قراضه معنی ندارد.
وی تأکید کرد: به طور کلی به مزایده گذاشتن خودروهای دولتی غیرقانونی است و ما حق نداریم از این خودروها استفاده شخصی کنیم ، بلکه این خودروها باید پرس و ذوب شوند.