به گزارش می متالز به نقل از شاتا، زهرا ساعی در خصوص وضعیت قطعهسازان به ویژه در تامین قطعات خودروسازان، گفت: قطعه سازان از سال گذشته وضعیت خوبی نداشتند و به همین دلیل ما فراکسیون حمایت از قطعه سازی را تشکیل دادیم، قطعهسازی و خودروسازی رابطه مستقیمی با هم دارند زمانی که بازار خودرو کشور دچار مشکل و رکود می شود این مشکل به قطعهسازان منتقل میشود.
وی افزود: متأسفانه قطعهسازان مشکلات زیادی از قبیل نوسانات بازار ارز، مشکل در تهیه و تامین مواد اولیه داشتند،معوقات خودروسازان که مبالغ بالایی بود و پرداختی درستی به قطعهسازان نداشتند نیز وجود داشت که البته بخشی از آن توسط وزارت صمت پیگیری شد، جلسات خوبی که تشکیل دادیم نتایج مثبتی در بر داشت اما باید مشکل قطعهسازان به صورت اساسی حل شود.
وی تصریح کرد: در شرایط فعلی که خودروسازی کشور دچار چالش شده و قیمت ها نوسانات زیادی دارند تلاش های زیادی انجام شد تا قیمتها به کف حاشیه بازار نزدیک شود که متاسفانه موفقیت آمیز نبود و قیمت ها هنوز شناور هستند و مردم هنوز خودروهایی که ثبت نام کردهاند را تحویل نگرفتهاند از طرفی به خاطر رکود بازار خودرو قطعهسازان نمیتوانند مطالبات خود را از خودروسازان دریافت کنند.
ساعی با اشاره به قول وزیر صمت برای حل مشکل قطعه سازان گفت: دکتر رحمانی قول داده که در ماههای ابتدایی سال مشکلات قطعهسازان و خودروسازان را برطرف کند، واقعیت این است که به دلیل نوسانات قیمت و حضور دلالان در بازار خودرو، قیمت ها مشخص و ثابت نیست و متاسفانه روز به روز ما شاهد قیمت های مختلف برای خودروها هستیم که این خود یک نوع شوک به بازار است.
وی گفت: چنانچه مشکلات خودروسازان ادامه پیدا کند و خرید و فروش به سختی در بازار انجام شود همه این ها باعث فشار به قطعه سازی می شود زیرا قطعه ساز قطعات را به خودروسازی تحویل داده اما نمی تواند طلب خود را وصول کند، در حال حاضر حجم نقدینگی در بازار خودرو زیاد است و به نظر بنده ابتدا باید بتوانیم نقدینگی را از بازار جمع کنیم.
ساعی بیان کرد: نقدینگی سرگردان که همیشه تمایل به ورود به بازارهای طلا مسکن و خودرو را دارد را باید مهار کنیم و به سمت سرمایه گذاری های کوتاه و بلند مدت سوق دهیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا سیاست قیمت گذاری ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار که توسط وزیر مطرح شد در کنترل بازار خودرو موثر بوده یا نه تصریح کرد: این سیاست، سیاست موفقی برای کنترل قیمت خودرو نبوده و مسئولان و متخصصین باید در این زمینه بررسی کنند که چه الگوهایی باید ارایه شود تا بازار خودرو به درستی مدیریت شده و از آشفتگی خارج شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید از افراد کاردان استفاده کند تا از طریق بازبینی و تغییر سیاستهای فعلی، بازار خودرو را به آرامش برساند.
ساعی افزود: با توجه به اینکه دکتر رحمانی سالها عضو کمیسیون صنایع مجلس بوده و در این زمینه تخصص قابل قبولی دارند امیدواریم که بتوانند قولهای خود را عملی و مشکلات جاری را حل کنند.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه زمانی که دکتر رحمانی وزارت صمت را تحویل گرفتند بازار خودرو آشفته بود، افزود: استیضاح حق نمایندگان است ولی به نظر من باید به ایشان فرصت دهیم و منتظر به نتیجه رسیدن تغییرات ایشان در سیاست ها و مدیریت بازار باشیم.