تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۴۹
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۷۹۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

صنعت فولاد ایران تیری در چله کمان

می متالز - در روزهای اخیر با وضع تحریم‌های مربوط به صنایع فلزی کشور (به‌ویژه در زمینه آهن و فولاد)، بیش از پیش مسجل شد که ظرفیت معدنی و همچنین صنایع فلزی ایران، شانه به شانه نفت و گاز می‌تواند ایفاگر نقشی حائز اهمیت و چشمگیر در معادلات سیاسی و اقتصادی داخلی و بین‌المللی باشد.
صنعت فولاد ایران تیری در چله کمان

به گزارش می متالز، از سوی دیگر این امر گریزناپذیر است که در چنین شرایطی، صادرات فولاد با چالش‌های جدی روبه‌رو شده و فراتر از آن، زنجیره تولید فولاد کشور با موانع و مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. وضع چنین تحریم‌هایی تاثیر جدی اقتصادی را به شکل مقطعی به همراه خواهد داشت اما این عقب‌رفت می‌تواند برای صنعت فولاد کشور مانند به عقب کشیدن تیری در چله کمان باشد که هرچند قوی و طولانی است اما می‌تواند پرتابی سریع، قدرتمندانه و هدفمند در پی داشته باشد.
اکنون زمان آن فرا رسیده که با نگرشی منعطف و با بهره از تمام سرمایه‌های کشور اعم از توان تخصصی دانشگاهیان، بازنشستگان و متخصصان صنایع فلزی و فولادی کشور، در پی ایجاد سازکاری باشیم و پس از رفع بحران‌های گذرای کنونی، با حرکتی رو به جلو، پرشتاب و توانمند، تمام خسران‌ها و لطمه‌های دوران تحریم جبران شود. در این میان رویکرد کشور نسبت به حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حوزه صنایع فلزی، باید منعطف و تا حد زیادی تاب‌آورانه باشد. در چنین بزنگاهی، زمان آن فرا رسیده که سرمایه‌گذاری علمی و مدبرانه در صنعت فولاد و صنایع وابسته آن، از استخراج برنامه‌ریزی شده سنگ آهن گرفته تا تولید آهن اسفنجی و حتی ملزوماتی مانند الکترودهای گرافیتی و همچنین در حوزه‌های علمی و تکنیکی و تربیت نیروی انسانی کارآمد و توسعه زیرساخت‌های لازم برای رشد کمی تولید و حتی توسعه مطالعات در حوزه ساخت مگاماژول‌ها در حوزه آهن اسفنجی و فولاد افزایش یابد. ارتباطات و گفت‌وگوها در حوزه جذب سرمایه‌گذاری خارجی و صادرات نه تنها نباید متوقف شود بلکه با افزایش رایزنی‌ها در تمام سطوح، ریل‌گذاری‌های لازم برای همکاری‌ مشترک در دوران پساتحریم به شکل مدبرانه‌ای انجام می‌شود. در وضعیت موجود، چگونگی بکارگیری و سازماندهی SMEها از دیگر نکات مهم است، بدین قرار که SMEها باید به عنوان بخش زیادی از سیاست‌های اشتغالی، تحقیقاتی، تجاری و اقتصادی کشور مطرح شوند. در میدان اقتصاد و تجارت، SMEها می‌توانند با ایفای نقش واسطه‌گرانه خود و آزادی عمل و انعطاف‌پذیری بیشتر نسبت به سازمان‌های بزرگ دولتی، بار صادرات را به شکل موثری به دوش بکشند و آثار مخرب تحریم‌ها را کاهش دهند. در این زمینه، اتاق‌های بازرگانی می‌توانند نقش کلیدی در فعال‌سازی SMEها داشته باشند. شناسایی استعدادهای این دسته از بنگاه‌ها و ایجاد سازکاری برای مشاوره و آشنایی آنها با بازرگانی خارجی، یکی از نقش‌های موثر اتاق‌های بازرگانی است. نکته حائز اهمیت اینکه طلایه‌داران صنعت و معدن کشور باید پیش از آنکه سرمایه‌گذاری در SMEها را در ابعاد مالی جست‌وجو کنند، ساز کار آموزش آنها را ایجاد کنند چراکه بیشتر SMEها به واسطه نبود آموزش دقیق و موثر می‌توانند وارد بحران شوند. سازمان‌های کوچک و متوسط با در دست گرفتن سکان مطالعات آهن و فولاد به‌ویژه در حوزه زنجیره تولید فولاد و همچنین تکامل و بهینه‌سازی آن، مطالعه درباره دلایل غفلت از خودکفایی در برخی مشتقات فولادی مانند مفتول، ریل و محصولات حوزه راه آهن، لوله‌های بدون درز، ورق گالوانیزه، ورق و نوار نازک، ورق و نوار پوشش فلزی، قلع، ورق و نوارهای رسانای الکتریکی و ارائه راهکار برای آنها و همچنین پژوهش در زمینه فناوری‌های جدید، می‌توانند از تهدید تحریم‌ها به عنوان فرصتی برای توسعه صنایع فلزی کشور بهره‌برداری کنند.

محمدحسین سادات‌حسینی خواجوئی / دانشجوی دکترای تخصصی مدیریت صنعتی

عناوین برگزیده
لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید
«بهرام شکوری» رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران در نشست «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهور منتخب با فعالان اقتصادی:

لزوم تغییر حکمرانی در حوزه معدن/ مهم‌ترین ظرفیت اقتصادی کشور چیست؟ / ۹۸ درصد ظرفیت‌های معدنی کشور را حبس کردیم/ آقای پزشکیان شما آخرین امید مردم ایران هستید و طرحی نو در اندازید