به گزارش می متالز، امیر هامونی به آخرین وضعیت عرضه سهام ایرانایر در فرابورس اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته در صدد عرضه سهام شرکت ایران ایر به صورت بلوکی در فرابورس بودیم که برخی اتفاقات مثبت در جریان بود اما پس از مدتی اعلام شد نام این شرکت از فهرست واگذاریها خارج و برای رد دیون به یکی از دستگاهها واگذار شده است.
طبق نامه ارسالی به وزارت راه اعلام شد فرابورس آماده تامین مالی برای تمامی حوزههای حمل و نقل هوایی و ریلی از طریق عرضه اولیه سهام یا انتشار اوراق است.
این مقام مسئول با بیان اینکه نخستین صکوک منتشر شده در فرابورس مربوط به هواپیمایی ماهان است، گفت: تامین مالی این شرکت از طریق اوراق صکوک بالغ بر هزار میلیارد تومان بود و از طریق فروش همین اوراق توانست ناوگان هوایی را توسعه دهد.ایران ایر و سایر شرکتهای هوایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. انتشار اوراق صکوک و عرضه بلوکی سهام برای سایر شرکتهای صنعت هوایی از جمله ظرفیتها و روشهایی است که بازار سرمایه برای تامین مالی این شرکتها اندیشیده است.برای پذیرش و عرضه اولیه سهام اینگونه شرکتها در بازارهای اصلی فرابورس شرایط فراهم است و میتوان اقدامات کارشناسی را درخصوص آن انجام داد.
هامونی با تاکید بر اینکه تاکنون حملونقل ریلی برای تامین مالی تجربه خوبی را در بازار سرمایه کسب کرده، گفت: حمل و نقل ریلی باری وارد بازار سرمایه شده و برای حملونقل ریلی مسافری نیز در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم آنها را وارد این بازار کنیم.
وی درباره زمان عرضه اولیه سهام ایران ایر هم گفت: این موضوع به آمادهسازی مدارک، مستندات و معیارهای مدنظر بستگی دارد و در صورت آماده بودن مدارک و احراز شرایط، سهام این شرکت وارد تابلو فرابورس خواهد شد. شرکتهایی که از معیارهای لازم برای ورود به بازار سرمایه برخوردارند تا کمتر از یک ماه وارد این بازار میشوند اما برخی شرکتها حتی پس از گذشت چند سال هنوز قادر به تامین معیارهای لازم نشدهاند.
مدیرعامل فرابورس به بهرهبرداری از پروژه نخستین صندوق زمین و ساختمان بازار سرمایه که سال 93 پذیرهنویسی شده بود اشاره کرد و گفت: سال 96 و در زمان بهرهبرداری از پروژه این صندوق که توسط بازار سرمایه تامین مالی شده بود، آخوندی وزیر سابق راه اعلام کرد بورس نه تنها استاندارد مالی ساخت و ساز را ارتقا داد بلکه زمینه افزایش استاندارد مهندسی را نیز فراهم ساخته است.به دلیل فیلترهایی که در مسیر ورود شرکتها به فرابورس وجود دارد و نیز سختگیریهایی که در اساسنامه صندوقهای زمین و ساختمان است، میتوان برای ساختمانهای نوساز گواهینامه زلزله 9 ریشتری صادر کرد.
هامونی ادامه داد: این صحبت وزیر سابق نشان میدهد بازار سرمایه دارای اثر چندوجهی است. بنابراین فرابورس به دلیل ایجاد برخی از محدودیت و فیلترها میتواند حتی به ارتقای امنیت شرکتهای حملونقلی کمک کند.
وی در پاسخ به سوال شرکت ایرانایر در صورت ارائه درخواست پذیرش به فرابورس در کدامیک از بازارها پذیرش خواهد شد، گفت: در صورتی که شرکت زیانده باشد در بازار اول و دوم فرابورس پذیرش نمیشود، این شرکت باید سودده بوده یا به طور حتم چشمانداز مثبتی از سودآوری برخوردار باشد تا بتوانیم آن را در بازارهای اصلی پذیرش کنیم.
هامونی گفت: شرکتهای سهامی عام که قادر به احراز معیارهای پذیرش در بازار اول و دوم فرابورس نیستند همچنان برای ورود به بازار سرمایه امکان استفاده از ظرفیتهای حضور در بازار پایه برای آنها امکانپذیر است و بعد از کسب معیارها و استانداردهای لازم به بازارهای اصلی فرابورس ارتقا پیدا میکنند و در بازارهای اول و دوم پذیرش خواهند شد.