به گزارش می متالز به نقل از رویترز، شرکتهای تجاری ویتول و یونیپک در حال ارسال 700 هزار تن نفت آلوده روسیه به آسیا هستند. آنها سعی میکنند بشکه های خود را که خریداران اروپایی رد کرده اند، در آسیا جای دهند.
دروژبا، یک خط لوله کلیدی روسیه به اروپا و بندر مهم آست لوگا با کلراید آلی آلوده شده است که میتواند تاسیسات پالایشگاهی را خراب کند. در نتیجه روسیه مجبور شده صادرات به اروپا را کاهش دهد.
هدف ویتول و یونیپک پالایشگاههای مستقل چینی یا تیپاتها هستند که برای دریافت این نفت علاقه نشان داده اند.
طبق گزارشات، پالایشگاههای چین اخیرا محمولههایی از نفت خام اورال را نشان دادهاند که حاوی محتوای کلراید آلی از 50-30 بخش در هر میلیون تا 200 ppt است. قیمت این نفت ذکر نشده است.
خریداران محتاطانه گام بر می دارند چون نفت خام آلوده اورال باید در تانکرها ذخیره شود و بارها با نفت خام تمیز رقیق شود تا محتوای کلراید آن پایین بیاید و به تاسیسات پالایشگاهی آسیب نرساند.
یک تاجر معامله کننده با پالایشگاههای چینی گفت:« قیمت نهایی مشخص می شود. آزمایشات کیفی بیشتری لازم است. بعد میتوان هم قیمت را مشخص کرد وهم اینکه به چه روشی میتوان این نفت را پالایش کرد و اصلا قابل پالایش هست؟»
یک تاجر مستقر در سنگاپور گفت:« به من بشکههای 200 ppm نشان دادند و من گفتم نه متشکرم .تنها پالایشگاههای بزرگ ازپس این نفت بر می آیند . یک محموله 200ppm از فلوراید آلی نیاز به 20 محموله با همان مقدار برای رقیق سازی تا سطح عادی 10 ppm دارد.
تاجران اروپایی می گویند محمولههای نفت آلوده با تخفیف 10 تا 20 درصدی معامله میشوند ولی خریداران کمی علاقه نشان داده اند. نفت خام تمیز اورال روسیه از دریای بالتیک در حال حاضر بشکه ای 74 دلار معامله میشود.
مقدار نفت آلودهای که فعلاً به سمت آسیا میرود حدود نصف 1.5 میلیون تن معادل 11 میلیون بشکه است که در هفته های اخیر از بندر آست لوگای بالتیک صادر شده است.
چون خریداران اروپایی از خرید این نفت خودداری کردند، سر از موسسات تجاری در آورده است. تخمین زده میشود 9 میلیون بشکه دیگر بین بلاروس و آلمان وارد خط لوله دروژبا شود.
کشتیهایی که به سمت آسیا میروند حاوی 130هزار تن نفت سونانگول به سمت یینگکوی چین ، 270 هزار تن نفت اورال به مقصد نینبوی و 270 هزار تن نفت اورال به یینگکوی میشوند.