به گزارش می متالز٬ عباس علیآبادی در مراسم افتتاح نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی گفت: اهمیت افتتاح این جایگاه این است که برقیسازی در حملونقل از جمله راهکارهای مقابله با مشکلات زیستمحیطی شهرهای بزرگ مانند تهران محسوب میشود. این مساله نیازمند زیرساخت است و زمانی که زیرساخت نباشد امکان استفاده از خودروهای برقی وجود ندارد.
وی افزود: امروز اولین ایستگاه شارژ را که امکان شارژ برای انواع خودروها با استانداردهای مختلف را دارند، افتتاح کردیم و امیدواریم به زودی با هماهنگی شهرداری تهران در نقاط دیگر شهر تهران و همچنین در شهرهای دیگر کشور که اعلام آمادگی میکنند، این فرایند تکرار شود.
مدیرعامل گروه مپنا با تاکید بر اینکه مهمترین ویژگی این جایگاه صددرصد ایرانی بودن آن است، به تعرفه برق در مورد اشاره کرد و گفت: در این خصوص با مقامات مختلف در حال مذاکره هستیم اما به صورت آزمایشی تعرفهای تهیه شده است که افراد را تشویق کنند که به جای استفاده از بنزین، از برق استفاده کنند اما در نهایت این موضوع قطعاً مشمول مقررات کشور خواهد بود.
علیآبادی تاکید کرد: افتتاح این جایگاه حاکی از آن است که این فرآیند برای ایجاد زیرساخت آغاز شده و از نظر تکنیکی امکانپذیر است.
وی با اشاره به ذخایر عظیم گازی در کشور گفت: میتوانیم گاز طبیعی را در نیروگاهها با سیکل ترکیبی با راندمان بالا به برق تبدیل کنیم و برق در خودرو برای حملونقل مورد استفاده قرار گیرد و از این طریق مصرف سوخت ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت.
علیآبادی در ادامه خاطرنشان کرد: زمانی که یک خودرو با برق شارژ شود هزینه آن برای صد کیلومتر کمتر از هزار تومان است در حالی که اگر از سوخت بنزین استفاده شود برای هر صد کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین لازم است که هزینه آن ۱۰ هزار تومان میشود.
وی با اشاره به امکانات نخستین جایگاه شارژ خودروهای برقی گفت: در این جایگاه انواع شارژر ارائه شده است اما نمیتوان این شارژ را در منزل انجام داد. شارژرها در جایگاه به شبکه پرقدرت وصل هستند و خودروها به سرعت شارژ میشوند.
مدیرعامل مپنا با بیان اینکه ایران مبتکر ساخت خودروهای برقی نیست، اظهار داشت: البته زمانی این کار را آغاز کردیم که سایر کشورها در ابتدای راه بودند. مپنا آمادگی دارد تا با خودروسازها و شرکت تاکسیرانی برای ارتقا سیستم حملونقل کشور همکاری کند.
وی همچنین گفت: زیرساختهای برق در کشور حتی بالاتر از استانداردهای جهانی فراهم شده است، از آنجایی که قیمت برق در کشور بسیار ارزان است، در مصرف آن اسراف میشود. اما باید گفت ۸۰ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده و حدود ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه در حال نصب در هر حال کفایت لازم را برای اینکه برقیسازی خودروها صورت بگیرد، فراهم میکند.
علی آبادی درباره شارژرهای موجود در این جایگاه توضیح داد: به طور کلی ساعات پیک در سال در کشور کمتر از ۲۰۰ ساعت است و مشترکان میتوانند در ساعات آف پیک از این شارژرها استفاده کنند. به عبارت دیگر متقاضیان میتوانند به صورت ۲۴ ساعته در شبانهروز در کل ایام سال خودروهای خود را شارژ کنند البته ممکن است در تابستان با محدودیتهایی مواجه باشند.
وی درباره اختصاص یارانه به برقی کردن خودروها توضیح داد: در مورد این موضوع در سطح کمیسیون مجلس مطالعات خوبی صورت گرفته است و دولت در نهایت برای توسعه این موضوع امتیازات خوبی قائل میشود. بدون تردید ۱۰ سال دیگر به خودروهای بنزینی اجازه تردد در شهر داده نمیشود و راهی جز برقی کردن خودروها وجود ندارد.
وی یادآور شد: مپنا تاکنون روی پای خودش ایستاده است و امیدواریم مجلس، دولت و سایر نهادهای مسئول ما را یاری کنند.
مدیر عامل مپنا درباره میزان و زمان لازم برای شارژ باطریهای خودرو نیز گفت: این موضوعات بستگی به میزان باطری دارد. هر ۱۵ کیلووات ساعت باطری امکان پیمایش حدود یکصد کیلومتر را میدهد. مدتزمان و میزان شارژ نیز بستگی به میزان باطری و مسافتی که قرار است طی شود، دارد اما به طور کلی برای یکصد کیلومتر مسافت ۱۰ الی ۱۱ دقیقه زمان برقگیری لازم است.