به گزارش می متالز، هپکو به عنوان یکی از برندهای مطرح صنعت ماشین آلات راهداری و راهسازی دنیا و ایران در سال 1351، با سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراک در زمینی به وسعت 90 هکتار با هدف مونتاژ ماشینآلات راهسازی تاسیس شد و از سال 1354 با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکایی، دایناپاک و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند به صورت رسمی شروع به فعالیت کرد.
در سال 1357 و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شرکت هپکو تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفت و ازسال 1363 طرح توسعه هپکو مطرح شد که پس از 6 سال این طرح تحت لیسانس شرکت های لیبهر آلمان و ولوی سوئد، تولید انواع لودر، بیل مکانیکی، بلدوزر و انواع غلتک وارد مراحل عملیاتی شد.
در سال 1369 سالن ساخت به وسعت 60 هزار متر مورد بهره برداری قرار گرفت و پیشرفته ترین ماشین آلات تولیدی در بخش های عملیات اولیه، جوشکاری سبک وسنگین، ماشین کاری سبک و سنگین و رنگ قطعات در فضای جدید، نصب و راه اندازی شد.
یکی از پیشرفته ترین سیستم های نرم افزاری مهندسی محصول، برنامه ریزی، تولید و خدمات پس از فروش ازشرکت لیبهر به هپکو منتقل و راه اندازی شد و در سال 1374 با هدف گذاری برای توسعه محصول، بازار و منابع انسانی گام طراحی و تولید محصولات گریدر، بیل و غلتک آغاز شد.
در مرحله اول این طرح و از اوایل دهه 70 و به منظور استفاده بهینه از ظرفیت های بالقوه مهندسی و ظرفیت های خالی تجهیزات تولیدی، مشارکت در ساخت و انجام پروژه های بزرگ کشور در زمینه نفت، گاز و انرژی در شرکت هپکو آغاز شد.
هپکو در سال های گذشته نقش ارزنده ای در تولید و نصب انواع تجهیزات منحصر به فرد در کشور داشته است و دریافت لوح طلایی از مرکز تحقیقات هسته ای اروپا (Cern) به دلیل انجام به موقع و با کیفیت این پروژه در بین 36 کشور گواهی بر این موضوع است.
واحد تولیدی؛ صنعتی هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال 1385 به دنبال سیاست های اصل 44 با قیمتی بالغ بر 740 میلیارد ریال به بخش خصوصی واگذار شد و سرمایه گذار جدید فعالیت خود را از سال 1386 آغاز کرد.
مشکلات این واحد تولیدی یکسال بعد از خصوصی سازی و فروش ماشین آلات تولیدی آغاز شد اما به دلیل مراودات اقتصادی و مشکلات در واردات قطعات اولیه نمود چندانی نداشت تا اینکه از سال 1392 مشکلات این واحد تولید نمایان شد.
در سال 1396 به دلیل کمبود سرمایه در گردش و نبود سفارشات کافی و همچنین ناتوانی در واردات مواد اولیه شرکت نتوانست به شرایط گذشته برگردد و به همین دلیل اردیبهشت ماه سال 97 این شرکت به سازمان خصوصی بازگردانده شد و در خرداد ماه همان سال نیز هیات مدیره جدید از سوی سازمان خصوصی معرفی و فعالیت خود را آغاز کرد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، گفت: احیای کارخانه هپکو و رونق تولید در این شرکت نیازمند عزم ملی است.
آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» بیان کرد: مهمترین مشکل کارخانه هپکو واگذاری این شرکت بدون در نظر گرفتن اهلیت سهامدار است که این مهم در سال 1386 رعایت نشد و بعد از آن در واگذاری دوم که سال 96 نیز این مشکل وجود داشت.
وی ادامه داد: اهلیت و عمل به تعهدات 2 اصل واگذاری واحد های صنعتی است که در اصل 44 قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته و سازمان خصوصی سازی در واگذاری های استان مرکزی به خصوص اراک به این 2 اصل اساسی توجه نکرد.
امام جمعه اراک بیان کرد: سهامدار دوم هپکو که در سال 1396 سکان مدیریت این واحد تولید را در اختیار گرفت نیز نتوانست به وعده های خود عمل کند.
آیت الله دری نجف آبادی بیان کرد: هپکو یک سرمایه بزرگ است که 29 مدل از انواع ماشین آلات راهسازی را می تواند تولید کند و جالب اینجاست که در منطقه خاورمیانه هیچ کارخانه ای به عظمت هپکو در ساخت ماشین آلات راهسازی وجود ندارد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی بیان کرد: مشکلات کارخانه هپکو اراک اگرچه به جای خود مشکلات بزرگی هستند اما این مشکلات با هماهنگی بخش دولت و بخش خصوصی قابل حل است.
وی اظهار داشت: مهمترین مشکل کارخانه هپکو بازار فروش است که دولت می تواند با هماهنگی در بخش های مختلف به خصوص وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری های نقاط مختلف کشور، برای همیشه این مشکل کارخانه هپکو را رفع کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی گفت: فرآیند تولید هر چند با کندی در این واحد تولیدی جریان دارد اما انتقال و واگذاری این واحد به یک سرمایه گذار با اهلیت و توانمند از لحاظ شرایط اقتصادی در دستور کار سازمان خصوصی سازی قرار گرفته است.
«سعید فرخی» افزود: تعیین تکلیف هپکوی اراک از لحاظ انتخاب سرمایه گذار و همچنین بازاریابی محصولات این واحد تولیدی از برنامه های اصلی استانداری است که تا کنون نامه نگاری ها و رایزنی های بسیاری در سطح کشور انجام شده است.
فرخی تاکید کرد: به دنبال شرایطی هستیم تا بتوانیم از محل تبصره 18 قانون بودجه اعتباراتی را برای حفظ تولید در شرکت هپکو اختصاص دهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: انتقال کارخانه هپکو از بخش خصوصی به دولتی یکی از خواسته های اصلی کارگران این واحد تولیدی بود که این مهم در سال گذشته با پیگیری های مدیریت استان محقق شد و شرایط این واحد تولیدی تا پایان سال گذشته مطلوب بود اما اکنون تولید در این شرکت با کندی انجام می شود.
فرخی اضافه کرد: اکنون سازمان خصوصی سازی به دنبال واگذاری هپکو به یک سرمایه گذار با اهلیت است و فراخوان این مهم نیز چندین بار از راه های مختلف اطلاع رسانی شده است.
مدیرعامل هپکو اراک نیز گفت: قراردادهای این واحد تولیدی با نهادها و وزارتخانه های مختلف از جمله مدیریت بحران و وزارت راه و شهرسازی هنوز محقق نشده است.
«غلامرضا صادقیان» افزود: سال گذشته قراردادهای سازمان راهداری و سازمان مدیریت بحران با وجود مصوبه سه وزیر برای تولید 2 هزار و 400 دستگاه انواع ماشین آلات راهسازی، اجرایی نشده است.
صادقیان با بیان اینکه واحدهای بزرگی مانند هپکو با قراردادهای 50 دستگاه یا کمتر و بیشتر نمیتواند کار کند بلکه باید قراردادهای بزرگ در اختیار داشته باشد، گفت: مدیریت ارشد استان به مانند همیشه پیگیر استمرار روند تولید در این شرکت است و رایزنی هایی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور نیز دنبال شده است.
نایب رئیس شورای کارگری هپکو اراک نیز گفت: با وجود اعمال تحریم ها و جلوگیری از واردات انواع فلزات به کشور، ظرفیت ساخت ماشین آلات 100 ایرانی در هپکوی اراک وجود دارد.
«ابوذر جعفری» افزود: با حمایت دولت و یا واگذاری هپکو اراک به یک سهامدار دلسوز و با اهلیت و همچنین برخوردار از پشتوانه مالی می توان این محصولات را در شرکت تولید کرد.
وی ادامه داد: اگر چه مدیریت هپکو حقوق کارگران به هنگام پرداخت می کند و به گفته مدیران شرکت این حقوق ها در نتیجه فروش محصولات تولید شده پیشین است، اما امروز تولید به معنای واقعی گذشته در این واحد استمرار ندارد و باید مسئولان حمایت بیشتری داشته باشند.
نایب رئیس شورای کارگری هپکو اراک بیان کرد: سال گذشته هفت دستگاه غلتک، 10 دستگاه ترانسفورماتور، پنج دستگاه گریدر و 20 دستگاه غلتک hf 78 در این شرکت تولید و حقوق سه ماه گذشته مربوط به فروش همین دستگاه های تولیدی است.
جعفری بیان کرد: سال گذشته قرارداد تولید 60 دستگاه گریدر با سازمان راهداری منعقد شد اما تا کنون اجرایی نشده است.
وی بیان کرد: اعضای شورای کارگری هپکو اراک هفته گذشته با هدف حل و فصل مشکلات هپکو اراک با رئیس سازمان خصوصی سازی ملاقات کردند و خواستار حمایت شدند.
نایب رئیس شورای کارگری هپکو اراک بیان کرد: با توجه به اینکه تا پایان امسال تعداد قابل توجهی از نیروهای کارگاهی این شرکت بازنشسته می شوند، نیاز است برای حفظ حیات بزرگترین واحد تولید ماشین آلات راهسازی خاورمیانه، تدابیری اندیشیده شود.
یکی از کارگران هپکو اراک گفت: تنگناهای اققتصادی و برخی مشکلات حیات اقتصادی هپکو را تهدید می کند.
وی که خواست نامش فاش نشود بیان کرد: افزایش سهام این واحد از 400 ریال به بیش از هفت هزار ریال سبب شده تا سرمایه گذاران برای خرید این واحد تولیدی با مشکلاتی روبرو شوند.
این کارگر هپکوی اراک اظهار داشت: ایران در طول 40 سال گذشته همواره مورد تهدید و تحریم های دشمنان قرار داشته اما تولید در تمامی واحدهای تولیدی جریان داشته بنابراین کاهش تولید و مشکلات هپکو تنها با تحریم ها مرتبط نیست.
وی بیان کرد: مشکلات بیمه، مالیات و بانکی و برخی ضوابط قانونی دست و پاگیر قابل حل است و دولت باید برای تحقق رونق تولید در این واحد صنعتی چاره اساسی بیاندیشد.
شرکت هپکو در سال 1351 در زمینی به وسعت 90 هکتار با هدف مونتاژ ماشین آلات راه سازی تاسیس و از سال 1354شروع به فعالیت کرد.
شرکت هپکو اراک در حال حاضر 25 نوع ماشین آلات راه سازی از جمله گریدر، لودر و غلتک تولید می کند که هشت نوع محصولات آن تحت لیسانس کشورهایی از جمله ژاپن، آلمان، سوئد تولید می شود.
کارخانه هپکو در اوج پیشرفت و بالندگی در سال 1385 به بخش خصوصی واگذار شد.