تاریخ: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۱
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۳۸۹۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در مراسم بزرگداشت روز ملی معدن چه گذشت؟

دانشگاه خلاهای بخش تکنولوژیکی معدن را پر کند/ کمبود مواد معدنی، آب و غذا در سال 2050

می متالز - مراسم بزرگداشت روز ملی معدن با سخنرانی دکتر همایون کتیبه، رئیس دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه پلی تکنیک آغاز شد.
دانشگاه خلاهای بخش تکنولوژیکی معدن را پر کند/ کمبود مواد معدنی، آب و غذا در سال 2050

به گزارش می متالز، مراسم بزرگداشت روز ملی معدن با سخنرانی دکتر همایون کتیبه، رئیس دانشکده معدن و متالورژی دانشگاه پلی تکنیک آغاز شد.

به گزارش معدن نامه، کتیبه در ابتدای سخنان خود از تمام کارگران زحمتکش بخش معدن کشور تقدیر کرد و با استناد به یکی از احادیث نبوی بوسه زدن بر دست آنان را افتخار دانست.

سیداحمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم ملی روز معدن اظهار کرد: دانشکده معدن از متالورژی جدا می شود. سعی بر آن داریم تا پردیس مهندسی زمین را ایجاد کنیم تا رشته های مربوط به معدن در یک پردیس قرار گیرند.

او افزود: دانشکده معدن دانشگاه پلی تکنیک از بهترین دانشکده های پلی تکنیک از لحاظ تولید مقالات علمی است.

 

کار خوب غریب پور

خداداد غریب پور، رئیس ایمیدرو به همراه جمعی از مدیران ارشد خود در مراسم ملی روز معدن در دانشگاه صنعتی امیرکبیر حاضر شد.

غریب پور در این مراسم با دانشجویان و اساتید بخش معدن به طور صمیمی به گفت و گو پرداخت و وعده داد رابطه سازمانش با دانشکده های معدن بیش از گذشته شود.

 

در سال 2050 با کمبود مواد معدنی، آب و غذا مواجه خواهیم بود

دکتر مرتضی اصانلو، استاد تمام دانشکده معدن دانشگاه پلی تکنیک در مراسم روز ملی معدن اظهار کرد: یک نوزاد که به دنیا می آید روزانه 23.7 کیلوگرم فلز و انواع کانی مصرف کرده و سالانه 8.65 تن از این مواد مصرف می کند.

او ادامه داد: اگر جمعیت جهان در سال 2050 به 9.7 میلیارد نفر برسد مصرف فلز و کانی به صورت نمایی رشد کرده و تولید و مصرف آن به صورت خطی خواهد بود.

اصانلو افزود: بر اساس مطالعه روی 20 کشور کم درآمد و دارای درآمد متوسط، 60 تا 90 درصد جذب سرمایه ها در بخش معدن بوده است.30 تا 60 درصد کل صادرات، 3 تا 25 دلار از درآمد دولت، 3 تا 10 درصد درآمد ملی و 1 تا 2 درصد اشتغال کشورهای مورد مطالعه را به خود اختصاص داده است.

استاد تمام دانشکده معدن دانشگاه پلی تکنیک مطرح کرد: عمر استخراج معدن بین 2 تا 100 سال تخمین زده می شود که این خود نشاندهنده اشتغال پایدار و بلند مدت فقط در بخش استخراج است.

او ادامه داد: امکان پیش بینی آینده معدنکاری وجود ندارد چون غالب فعالان معدنی آینده نزدیک را می بینند و معدنکاری در اعماق بالای 300 متر ضعیف است. بسیاری از ذخایر عیار بالا استخراج شده و ذخایر کم عیار با حجم بالایی هنوز در دل زمین قرار دارند.

دکتر مرتضی اصانلو با بیان اینکه ذخایر مس در دنیا هرگز تهی نخواهد شد اما عیار آن به مرور زمان کاهش خواهد یافت، مطرح کرد: در سال 2050 با کمبود مواد معدنی، آب و غذا مواجه خواهیم بود و می توان با تامین به موقع مواد معدنی، آب و غذا جلوی فجایع انسانی را بگیریم.

او افزود: فرهنگ کار در بخش معدن باید تغییر یابد و خود را با تکنولوژی های بالا تطبیق دهد. نباید احیای معادن کوچک به تولید مواد معدنی با هزینه های بالا و تکنولوژی های عقب افتاده منجر شده و زمینه اختلاس را بوجود آورد. باید برای کشف ذخایر معدنی در کره ماه کار کرد دانشکده های معدن ما به این سمت بروند.

در ادامه  مراسم گرامیداشت یاد مهندس اسماعیل توتونچی و دکتر تیمور اسلام کیش در مراسم ملی روز معدن برگزار شد.

 

 

دانشگاه خلاهای بخش تکنولوژیکی معدن را پر کند

خداداد غریب پور، رئیس ایمیدرو در مراسم ملی روز معدن اظهار کرد: ایمیدرو خودش را نیازمند دانشگاه می داند تا بتواند طرح های توسعه معدنی را احرا کند.

او ادامه داد: معدن توانمندی های بالایی در اقتصاد کشور دارد اما در بخش تکنولوژیکی با محدودیت هایی روبروست که باید از سوی دانشکده های معدن این خلا پر شود.

غریب پور افزود: ایمیدرو آماده است که پذیرای اساتید در فرصت مطالعات آنها باشد. امسال 3 میلیارد دلار پروژه معدنی آماده افتتاح داریم. امسال 100 هزار متر مربع اکتشاف را برنامه ریزی کرده ایم.
رئیس ایمیدرو با بیان اینکه شرایط بین المللی به ما تحمیل کرده تا بخش معدن را رشد دهیم که دولت و بانک مرکزی هم به این بخش اعتماد کرده است، گفت: هرکس در بخش معدن یک گام بردارد، ایمیدرو در جهت ارتقای آنان چند گام خواهد برداشت.

در ادامه این مراسم از تمبر اختصاصی شانزدهمین همایش علمی مهندسی معدن همزمان با اول خرداد روز ملی معدن رونمایی شد. 

 

دانشگاهیان تضمین دهند

دکتر بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در مراسم ملی روز معدن اظهار کرد: دفاتر صنعت و دانشگاه عمدتا کاربردی نیست و ساختار مناسبی را برای تامین نیازهای بخش صنعت ندارند. مقالات و پژوهش های صورت گرفته در دانشگاه ها نتوانسته منجر به اختراعات جدید شود و آمار نشان می دهد که از هر 820 مقاله یک مورد آن به اختراع انجامیده است.

او افزود: بیشتر دانشگاهیان علاقمندند تا قراردادهای مشاوره ای با صنعت ببندند بدون آنکه برای مشاوره های خود تضمینی بدهند که این رویکرد باید تغییر یابد.

داریوش اسماعیلی، نماینده مجلس و رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ادامه داد: حفظ و صیانت از ذخایر معدنی کشور و تشویق سرمایه گذاران یکی از مهم ترین وظایف سازمان نظام مهندسی معدن ایران است. به دنبال جذب بخشی از نقدینگی 1800 میلیارد تومانی در کشور برای توسعه معادن و صنایع معدنی هستیم.

او افزود: روز گذشته در دیداری که جمعی از فعالان بخش معدن با دکتر ظریف، وزیر امور خارجه داشتیم، مقرر شد تا از ظرفیت های این بخش برای جذب سرمایه گذاری های خارجی استفاده کنیم.

 

مزاحمت های محلی مانع توسعه بخش معدن است 

در ادامه این مراسم، دکتر لطفعلی بخشی، دبیر انجمن اقتصاددانان ایران مطرح کرد: برای 50 میلیون تن سیمان نیاز به 200 میلیون تن شن و ماسه داریم. در سال 97 ارزش مواد معدنی 22 میلیارد دلار بوده که 13 میلیارد دلار آن در داخل مصرف شده و اگر معادن فعال نبودند مجبور به واردات این مواد بودیم.

او افزود: عدم توجه به معادن کوچک، افزایش قیمت سوخت و بهره وری پایین از مشکلات درون بخشی بخش معدن است. معدن در ساختارهای اداری گیر کرده و با توجه به نفت محور بودن اقتصاد ایران از ظرفیت های این بخش غفلت شده است.

این اقتصاددان تاکید کرد: اگر روی پروژه های عمرانی در کشور کار کنیم و بخش عمران راه بیافتد بخش معدن نیز به راه خواهد افتاد. مزاحمت های محلی یکی از موانع مهم توسعه یافتگی بخش معدن است که برخی از سرمایه گذاران را دلسرد کرده است. اگر قرار باشد که زیرساخت ها توسعه یابند بخش معدن خواهد توانست که نیازهای کشور به مواد اولیه را تامین کند.

بخشی افزود: در منطقه ای قرار گرفته ایم که کشورهای همسایه دارای رشد بالا هستند و با توجه به اینکه معدن ندارند، ایران می تواند هاب معدنی منطقه شود. 

فضا را برای جذب سرمایه گذاری در بخش معدن مساعد کنیم

رئیس خانه معدن ایران در ادامه مراسم ملی روز معدن یادآور شد: کشور به مدیران کیفی و توسعه گرا نیاز دارد. این مدیران باید از بدنه دانشگاه وارد عرصه مدیریتی کشور شوند. بهتر است تعارف را کنار بگذاریم و بپذیریم دهه، دهه معدن است و تنها شانس ما در سال های آینده توسعه این بخش است.

او افزود: در مراکز مختلف سیاستگذاری حضور خواهیم داشت تا از منافع بخش معدن دفاع کنیم و به سیاستگذاران بگوییم که تا چه اندازه می توان روی بخش معدن در اقتصاد حساب کرد. ما به عنوان فعالان بخش معدن مقصریم اگر امروز دانشجویان ما احساس ناامیدی می کنند و نمی خواهند در ایران بمانند. باید فضای کشور را برای جذب سرمایه گذاری در بخش معدن مساعد کنیم تا دانشجویان ما نسبت به آینده کشور امیدوار باشند.

در پایان مراسم از فعالان بخش معدن در شانزدهمین مراسم بزرگداشت روز ملی معدن دانشگاه پلی تکنیک قدردانی شد. 

عناوین برگزیده