تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۳۶
بازدید: ۳۷۸
کد خبر: ۳۹۲۳۹
سرویس خبر : زمین شناسی
به همت اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کاسپین خاوری محقق شد

مطالعه زمین‌شناسی و رسوب‌شناسی لایه‌های فرهنگی منطقه بزرودپی در بابل

می‌متالز - کارشناسان اداره‌کل زمین­شناسی و اکتشافات‌معدنی کاسپین خاوری، مطالعه و بررسی زمین‌­شناسی و رسوب­‌شناسی لایه‌­های فرهنگی در گمانه­‌های محوطه دو هکتاری پیش از تاریخی منطقه بزرودپی واقع در بخش جنوبی شهرستان بابل را طی همکاری با تیم باستان‌شناسان در حال کاوش در این تپه به انجام دادند.
مطالعه زمین‌شناسی و رسوب‌شناسی لایه‌های فرهنگی منطقه بزرودپی در بابل

به گزارش می‌متالز، استان مازندران بیش از 2هزار و 500 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که از این تعداد کمتر از 800 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

پژوهش‌­های باستان­‌شناسی پیش از تاریخی صورت گرفته در البرز شمالی و کرانه‌­های جنوبی دریای خزر خصوصاً بخش مرکزی این حوزه فرهنگی (مازندران مرکزی) نسبت به البرز جنوبی ناچیز است. از نگاه باستان‌شناسان استان مازندران که در گذشته وسیع‌تر از امروز بوده جزو  استان‌هایی است که مسیر تردد انسان‌های اولیه و مسیر تردد تمدن بوده است.

تعیین زمان، چگونگی و علل گذر از زندگی روستانشینی و روی آوردن به زندگی شهرنشینی معمای رخداد تاریخ بشر در مناطق مختلف محسوب می‌شود. کاوش در قلعه‌ ­بن خشرودپی از توابع بابل جهت تبیین ساخت اجتماعی و فرهنگی ساکنان البرز مرکزی در عصر مفرغ و آهن و علت تغییر استقرار از اهداف مهم این کاوش است.

دانش باستان­‌شناسی فرهنگ‌­های انسانی را از راه بازیابی، مستندسازی و تحلیل بازمانده­‌های مادی بشر همچون معماری، دست‌ساخته‌­ها، بازمانده­‌های انسانی و یا پهنه زمین بررسی می‌کند.

هدف نهایی در این دانش روشنگری درباره تاریخ بشر و شکل­‌گیری تمدن‌­هاست از این رو برای داشتن تصویر جامعی از گذشته یک منطقه لازم است شواهد محیطی شامل زمین­‌ریخت‌­شناسی، جانورشناسی، گیاه­‌شناسی، خاک­‌شناسی، هواشناسی، انسان‌­شناسی، قوم‌شناسی و باستان‌­شناسی به دقت بررسب و ثبت شود.

از آنجا که ظهور انسان در کواترنری رخ داده است و تکامل آن برای اهداف زمان­‌سنجی مفید است، زمین­‌شناسی یکی از علومی است که در تعامل مستقیم با علم باستان­‌شناسی است و به نحوی نقش بنیادی در توسعه و تکامل این علم دارد. فرایندهای فعال و پویای سطحی و زیرسطحی زمین همواره در حال تغییر سیمای زندگی در این کره خاکی بوده و هست چنانچه سیلاب­‌ها رسوباتی با خود حمل کرده و دره­‌ها را پر می‌کنند، آتشفشان­‌ها طی فوران خاکسترها را پراکنده و گدازه­‌هایشان را بر روی زمین می‌گسترانند، گسل‌­های فعال سبب بروز زلزله­ می­‌شوند، زمین‌لغزه‌­ها از ارتفاع کوه­‌ها کاسته و بر تعداد تپه‌­ها می­‌افزایند و حتی برف و باران سبب فرسایش رسوبات و حمل و ته‌­نشست مجدد در یک بستر جدید می‌شوند و این آغاز سیکل تغییراتی جدید در زمین است.

با تلفیق مطالعات زیست‌محیطی، زمین ریخت­‌شناسی و با استفاده از مطالعات اقلیمی به کمک علوم میان رشته‌­ای بر روی بقایای گیاهی و جانوری و زمین‌شناسی حاصل از کاوش می‌توان الگوی اقلیمی و معیشتی جوامع عصر مفرغ و آهن منطقه و همچنین تاثیرات این عوامل بر تبادلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حوزه فرهنگی مورد مطالعه و روند تحول یا اضمحلال فرهنگ‌های این حوزه را تشریح کرد.

عناوین برگزیده