تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۳
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۳۹۴۴۰
سرویس خبر : انرژی

ساخت نیروگاه برق برای چند صد ساعت به صرفه نیست/آغاز ۱۱ برنامه مدیریت مصرف

می متالز - معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر گفت: سالانه در 200 ساعت فصل گرم با مشکل تامین برق مواجه می‌شویم و برای تامین برق باید ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید سرمایه‌گذاری کنیم که هزینه‌های اقتصادی این چنینی برای چند صد ساعت به صرفه نیست.
ساخت نیروگاه برق برای چند صد ساعت به صرفه نیست/آغاز ۱۱ برنامه مدیریت مصرف

به گزارش می متالز، مصطفی رجبی‌مشهدی در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با اشاره به اینکه مشترکان برق می‌توانند با اقدامات بسیار ساده میزان پیک مصرف را به شکل قابل توجهی کاهش دهند، گفت: ما هر ساله در 200 ساعت فصل گرم سال با مشکل تامین برق در پیک تابستان مواجه می‌شویم، پس برای تامین برق در این مقطع سال باید سالانه برای ۲۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید سرمایه‌گذاری شود.

وی ادامه داد: اما صرف هزینه‌های اقتصادی بالا تنها برای چند صد ساعت در سال به هیچ وجه به صرفه نخواهد بود.

وی افزود: جدای از هزینه‌های اقتصادی استفاده هر چه بیشتر از انرژی مسائل مختلفی را برای بخش محیط زیست ایجاد خواهد کرد، به طوری که به ازای هر کیلووات ساعت مصرف برق حدود 600 گرم دی اکسیدکربن تولید می‌شود، بنابراین مصرف کمتر برق علاوه بر سرمایه‌گذاری در این بخش منجر به انتشار کمتر دی اکسیدکربن و کمک به محیط زیست خواهد شد.

* وارد مدار شدن ۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید پیش از تابستان

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر در مورد اینکه چه برنامه هایی برای آمادگی با پیک مصرف و تامین برق انجام شده است، ادامه داد: برای آمادگی هر چه بیشتر برای پیک تابستان امسال در بخش نخست این برنامه پیش از تابستان امسال حدود دو هزار مگاوات نیروگاه جدید دیگر نیز وارد مدار خواهد شد.

رجبی‌مشهدی تصریح کرد: در بخش انتقال نیز در مناطق دارای مشکل کیلومترها خطوط و نیز پست‌ها و شبکه‌های جدید احداث شده تا در زمینه تامین هم مشکلی در فصول گرم امسال نداشته باشیم.

به گفته وی، 11 برنامه مدیریت مصرف هم برای پیک امسال برنامه‌ریزی شده که می توان با رعایت مشترکان برق سهم قابل توجهی کاهش مصرف داشته باشیم.

رحبی مشهدی با تاکید بر اینکه اوج مصرف برق کشور تاکنون به 47 هزار و 400 مگاوات رسیده است، گفت: مصرف برق امسال حدود چهار تا پنج درصد و در برخی مناطق تا 12 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، توان قابل تامین امسال 59 هزار مگاوات است و براساس پیش‌بینی‌های اولیه اوج مصرف برق امسال به 62 هزار مگاوات خواهد رسید.

* 10 درصد مشترکان برق پرمصرف هستند

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف از ابتدای خردادماه سال جاری، گفت: حدود 90 درصد مشترکان برق کشور کمتر از الگوی مصرف از برق استفاده می‌کنند ولی برای 10 درصد مشترک پرمصرف حدود 16 درصد افزایش تعرفه در نظر گرفته شده است.

رجبی‌مشهدی ادامه داد: الگوی مصرف برای مناطق عادی در ماه‌های گرم سال(خرداد، تیر، مرداد و شهریور) 300 کیلووات ساعت در ماه است، ولی این رقم برای مناطق گرمسیر یک مانند خوزستان و بوشهر سه هزار کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر دو مانند بخش‌های میانی کشور حدود دو هزار کیلووات ساعت، مناطق گرمسیر سه حدود هزار کیلووات ساعت و در مناطق گرمسیر چهار حدود 400 کیلووات ساعت در ماه است.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر برای مشترکانی که نسبت به سال گذشته برق کمتری مصرف کنند، مشوق‌های در نظر گرفته شده و صورت حساب‌های آن‌ها کمتر خواهد شد. به طوری که برای مشترکان مناطق عادی به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی حدود 500 ریال کاهش هزینه قبض در نظر گرفته شده است.

*هزار مگاوات کاهش مصرف با خاموش کردن یک لامپ

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر افزود: مشترکان برق می‌توانند با اقدامات بسیار ساده میزان پیک مصرف را به شکل قابل توجهی کاهش دهند، به طوری که اگر هر مشترک تنها یک لامپ را در زمان اوج مصرف خاموش کند، حدود هزار مگاوات در مصرف انرژی صرفه‌جویی خواهد شد.

عناوین برگزیده