تاریخ: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۵۰
بازدید: ۶۳۶
کد خبر: ۳۹۴۵۹
سرویس خبر : محیط زیست
زنگنه پور در گفت و گو با «می متالز» عنوان کرد:

در حال حاضر رویکرد دنیا به موضوع منابع انسانی رویکرد ارگانیک است

می متالز - شرکت فولاد هرمزگان در هجدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست که از تاریخ 24 تا 27 فروردین 1398 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد حضوری فعال داشت.
در حال حاضر رویکرد دنیا به موضوع منابع انسانی رویکرد ارگانیک است

مهندس محسن زنگنه پور - معاونت منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان - در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست گفت: منابع مالی صرف شده برای توسعه و نگهداشت نیروی انسانی در هر بنگاه اقتصادی نوعی سرمایه گذاری است و هزینه محسوب نمی شود. 

وی افزود: فولاد هرمزگان در راستای حفظ محیط زیست و ایفای نقش کلیدی خود در انجام مسوولیت های اجتماعی در برنامه های نمادین از جمله پاک سازی سواحل نیلگون خلیج فارس، سه شنبه های بدون خودرو و توسعه فضای سبز در سطح استان هرمزگان پیشگام می باشد. در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست خبرنگار «می متالز» با مهندس محسن زنگنه پور در غرفه این شرکت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران مصاحبه ای داشته که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

لطفاً به طورکامل خودتان را معرفی بفرمایید؟

محسن زنگنه‌پور معاونت منابع انسانی فولاد هرمزگان هستم.

آقای مهندس هنگام صحبت از منابع انسانی می توان گفت شاید در کشور این بحث جدی گرفته نشده ولی در حال حاضر در دنیا بحث HR و Human Resources یکی از موضوعاتی است که از اولویت های شرکت ها به خصوص شرکت‌های بزرگ دنیا می باشد. سؤال این است که  با قرار داشتن در این سمت از دید شما چه تحولاتی در حوزه منابع انسانی در فولاد هرمزگان اتفاق افتاده است؟

ببینید رویکرد قبلی در بحث HR یا منابع انسانی یک رویکرد مکانیکی بوده و در حال حاضر در دنیا این رویکرد از حالت مکانیکی به حالت ارگانیک تبدیل شده است. در واقع می‌شود گفت که مدیریت انرژی‌بخش، یعنی ما سعی می‌کنیم با انرژی‌بخشی به نیروها باعث افزایش سطح انگیزه و تعلق خاطر نیروی انسانی شویم و از این طریق فضایی را ایجاد کنیم که بتوانیم مشکلات و مسائل سازمان را حل کنیم.

آیا نشست‌هایی را با معاونت‌های شرکت برای رسیدن به این اهداف برگزار می‌کنید و آیا برای توسعه این کار سخت‌افزار یا نرم‌افزارهایی نیاز هست یا خیر؟

قطع به یقین خون جاری در رگ‌های هر سازمانی ارتباطات هست. در واقع ارتباطات می‌تواند تعامل بین واحدهای مختلف را افزایش دهد و فضایی را ایجاد کند که فعالیت‌ها به صورت Teamworking یا کار گروهی پیش برود. در این راستا برای پیاده سازی برنامه‌های HR که به طور کلی در بعد افزایش سطح مهارت و دانش کارکنان هست و بعد دیگر که همان افزایش اشتیاق و انگیزه کارکنان هست جلسات دوره‌ای در قالب گفت‌وگوی سازمانی با سایر واحدهای فولاد هرمزگان برگزار می‌شود و در واقع این مهم توسط کار گروهی و همدلی محقق خواهد شد.

آیا نتایج کارهایتان در شرکت پایش می شود؟

در حقیقت به صورت سالانه پایش انجام می دهیم.  دو سال متوالی در سال های 96 و 97 نظرسنجی انجام شده و طرح نظرسنجی "نسکافه" از کارکنان را داریم. یعنی با طرح نسکافه در ابعاد مختلف از کارکنان نظرسنجی انجام می‌دهیم و با استخراج نقاط قابل بهبود سعی می‌کنیم فضایی را برای مهم‌ترین سرمایه سازمان که بیشترین ارزش‌افزایی را به همراه داشته باشد ایجاد کنیم.

در مورد طرح نسکافه توضیح بیشتری بفرمایید؟

"نسکافه" درواقع همان "نظرسنجی از کارکنان فولاد هرمزگان" هست. "نسکافه" واژه‌ای است که در خود فولاد هرمزگان مصطلح شده که به عنوان طرح نسکافه یا نظرسنجی از کارکنان شناخته‌ شده است.

آیا واحد تحقیق و توسعه شرکت در توسعه بیشتر  شما را یاری می کند؟

قطع به یقین. برای توسعه نیاز به یکسری زیرساخت‌ها و سخت افزار و نرم افزارهایی داریم که واحد تکنولوژی در این خصوص همراه ما است.

آیا دوره‌های آموزشی که کارکنان شرکت بتوانند از آن بهره‌مند شوند هم مد نظر شرکت است؟

بله. حتما. دوره های آموزشی در دو سطح مدیریتی و غیرمدیریتی برگزار می‌شود. برخی از آموزش‌ها توسط سازمان‌های بیرونی برگزار می‌شود اما فولاد هرمزگان باشگاه مدرسان داخلی را راه‌اندازی کرده که از کارکنان فولاد هرمزگان برای آموزش سایر همکاران استفاده می کند و علاوه بر این طرح جوار کارگاهی را راه‌اندازی کرده ایم که مجوز آن از فنی و حرفه‌ای گرفته شده است. یعنی خودمان می‌توانیم به عنوان یک واحد آموزش‌دهنده به سایر صنایع مجاور یا صنایعی که در استان هرمزگان هستند کمک کنیم و به نوعی هم باعث درآمدزایی برای فولاد هرمزگان شود.

آقای مهندس وجود نیروی انسانی را برای صنعت و صنایع تا چه حد ارزشمند می دانید و در واحد تولیدی فولاد هرمزگان از نیروهای بومی به چه اندازه استفاده کرده و طرحتان برای افزایش اشتغال چیست؟

نیروی انسانی واقعاً مهم‌ترین سرمایه هر سازمانی است و شاید نتوان ارزش خاصی روی آن گذاشت چون اساساً بقیه سازمان تجهیزات و دارایی است.

نیروی انسانی و هزینه ای که برای افزایش مهارت این نیرو می‌شود در حقیقت هزینه نیست و به نوعی سرمایه گذاری روی این نیروست و واقعاً نمی توان روی آن قیمت گذاشت. فقط می‌توانیم بگوییم که تمام اهداف سازمان به دست نیروی توانمند و باانگیزه هر سازمانی محقق می‌شود. تمام مشکلات و تمام مسائل و  اهداف به دست نیروی توانمند با ترویج کار گروهی و توسط همین سرمایه رفع و محقق می‌شود. بنابراین مهم‌ترین سرمایه سازمان بوده و ارزش والایی دارد.

در مورد جذب نیروهای بومی و طرح‌های توسعه‌ای توضیح می دهید ؟

بله، در آینده اگر طرح توسعه‌ای داشته و قصد احداث نورد گرم داشته باشیم، سعی می‌کنیم از نیروهای بومی استفاده کرده و بر اساس شایستگی و شایسته‌گزینی و برگزاری آزمون اقدام به جذب نیرو ‌کنیم و اولویت اولمان جذب نیروی بومی است.

چند درصد کارکنان در حال حاضر بومی هستند؟

بین 75 تا 80 درصد یا بهتر است بگویم بیش از 75 درصد نیروهای شاغل در فولاد هرمزگان بومی هستند.

شاغلین فولاد هرمزگان چه تعدادی هستند؟

بیش از 3 هزار و 800 نفر نیروی امانی و پیمانی در فولاد هرمزگان مشغول فعالیت هستند.

در انتها در مورد تعامل شرکت با گروه فولاد مبارکه و نقش مدیریت و اگر نقطه نظر خاص دیگری هست بفرمایید .

مدیریت نقش بسزایی در هدایت و رهبری هر سازمانی را بر عهده دارد که فولاد هرمزگان هم از این قضیه مستثنی نیست و واقعاً با درایت و ذکاوت آقای مهندس ارزانی مدیرعامل محترم فولاد هرمزگان ما شاهد رکوردها و دستاوردهای پیاپی در طول دو سال گذشته بودیم . یکی از مواردی که ایشان خیلی تاکید دارند بحث کار گروهی و کار تیم ورکینگ هست که درواقع باعث شده از خرد جمعی استفاده شود و درک مشترک ایجاد کند تا بتوانیم مسائل سازمان را حل کنیم.

می‌خواستم به این مورد هم اشاره کنم که به هر حال ما با برگزاری برنامه‌های نمادین توسط کارکنان فولاد هرمزگان سعی کردیم بحث مسوولیت اجتماعی خودمان در راستای حفظ محیط زیست را به نحو احسن انجام دهیم و در استان هرمزگان پیشگام و پیشرو باشیم و یکی از این برنامه‌ها پاکسازی ساحل توسط کارکنان است. یکی دیگر از حرکت های نمادین برای سه‌شنبه‌های بدون خودرو هست و موارد دیگری نیز توسط پرسنل شرکت فولاد هرمزگان انجام می‌شود از جمله ارزیابی دوره‌ای مسائل زیست محیطی‌ توسط خود مجموعه فولاد هرمزگان و به دنبال آن سعی در بهبود مستمر شرایط زیست محیطی را داریم و سعی کردیم که نقش محوری در استان هرمزگان ایفا کنیم.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

منبع: می متالز
عناوین برگزیده