تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۵ ، ساعت ۲۲:۵۱
بازدید: ۴۲
کد خبر: ۳۹۸۵۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ایزدخواه:

انتقاد از بنگاه‌داری بانک‌ها؛ بازگشت نظام بانکی به مأموریت اصلی خود ضرورت دارد

انتقاد از بنگاه‌داری بانک‌ها؛ بازگشت نظام بانکی به مأموریت اصلی خود ضرورت دارد
‌می‌متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ورود گسترده بانک‌ها به فعالیت‌های بنگاه‌داری می‌تواند موجب انحراف منابع مالی از مسیر اصلی خود شود.

به گزارش می‌متالز، روح الله ایزدخواه، به بنگاه داری بانک‌ها و ضرورت خروج آنها اشاره کرد و گفت: موضوع بنگاه‌داری بانک‌ها طی سال‌های اخیر به یکی از مباحث مهم تبدیل شده است؛ چرا که گسترش فعالیت‌های غیربانکی در برخی مؤسسات مالی، پیامد‌هایی برای نظام اقتصادی و عملکرد بازار‌های مالی به همراه دارد.

وی افزود: رسالت اصلی بانک‌ها تجهیز منابع مالی، حمایت از تولید، تأمین سرمایه مورد نیاز فعالان اقتصادی و ارائه خدمات بانکی به مردم است، اما بخشی از شبکه بانکی در سال‌های گذشته به سمت فعالیت‌های بنگاه‌داری و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم در حوزه‌های مختلف اقتصادی حرکت کرده است؛ روندی که با مأموریت اصلی بانک‌ها فاصله دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ورود گسترده بانک‌ها به فعالیت‌های بنگاه‌داری می‌تواند موجب انحراف منابع مالی از مسیر اصلی خود شده و دسترسی بخش تولید و کارآفرینان به تسهیلات بانکی را با چالش مواجه کند؛ لذا منابع بانکی باید بیش از هر چیز در خدمت رونق تولید، توسعه کسب‌وکار‌ها و تأمین مالی بخش‌های مولد اقتصاد قرار گیرد.

وی عنوان کرد: تمرکز بیش از حد بانک‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی خارج از حوزه بانکداری، می‌تواند به کاهش کارایی نظام بانکی و ایجاد برخی ناهماهنگی‌ها در بازار‌های اقتصادی منجر شود. از این منظر، بازگشت بانک‌ها به وظایف تخصصی خود و افزایش تمرکز بر ارائه خدمات مالی، از مطالبات مطرح‌شده در حوزه اصلاحات بانکی به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده