تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۵ ، ساعت ۲۳:۰۰
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۹۸۵۹۵
سرویس خبر : انرژی
عزیزی‌فارسانی مطرح کرد:

قرارداد‌های انرژی پاک؛ فرصتی تازه برای حضور شرکت‌های ایرانی در آسیای میانه/ تقویت دیپلماسی انرژی با تکیه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی

قرارداد‌های انرژی پاک؛ فرصتی تازه برای حضور شرکت‌های ایرانی در آسیای میانه/ تقویت دیپلماسی انرژی با تکیه بر صادرات خدمات فنی و مهندسی
‌می‌متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تقویت همکاری با کشور‌های همسایه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر؛ علاوه بر تقویت دیپلماسی انرژی کشور، فرصت مناسبی برای حضور فعال شرکت‌های فنی و مهندسی و دانش‌بنیان ایرانی در پروژه‌های زیرساختی منطقه، است.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا عزیزی‌فارسانی با اشاره به گسترش همکاری‌های ایران با کشور‌های دوست و همسایه در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: توسعه انرژی‌های پاک امروز به یکی از محور‌های مهم سیاست‌های کلان کشور در بخش انرژی تبدیل شده و جمهوری اسلامی ایران طی این سال‌ها با تکیه بر توان داخلی توانسته، دانش فنی شرکت‌های مهندسی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه به دست آورد.

وی با اشاره به نشست مشترک مسوولان صنعت برق ایران با وزیر انرژی قرقیزستان، افزود: برگزاری چنین نشست‌هایی نشان‌دهنده جایگاه رو به رشد صنعت برق ایران در منطقه است. ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از ۵ هزار مگاوات عبورکرده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این ظرفیت تا پایان تابستان به ۷ هزار مگاوات افزایش می‌یابد، بنابراین امروز ایران علاوه برتأمین نیاز‌های داخلی، به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند تجربیات، فناوری و خدمات فنی و مهندسی خود را در حوزه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر، مدیریت مصرف و توسعه شبکه برق به کشور‌های منطقه منتقل کند.

نماینده مردم اردل، فارسان در مجلس، ادامه داد: همکاری با کشور‌های دوست و همسایه مانند قرقیزستان، که از ظرفیت‌های قابل‌توجهی در حوزه منابع طبیعی و انرژی برخوردارند، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری پروژه‌های مشترک در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی، بادی و همچنین نوسازی شبکه‌های برق باشد. چنین تعاملاتی علاوه بر تقویت دیپلماسی انرژی کشور، فرصت مناسبی برای حضور فعال شرکت‌های فنی و مهندسی و دانش‌بنیان ایرانی را در پروژه‌های زیرساختی منطقه فراهم می‌کند.

عزیزی با تأکید بر اهمیت توسعه بازار‌های منطقه‌ای برای صنعت برق ایران، افزود: یکی از سیاست‌های مهم در حوزه انرژی، گسترش همکاری‌های راهبردی با کشور‌های آسیای میانه و اعضای سازمان همکاری شانگهای است. در این چارچوب، انتقال تجربیات ایران در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و ارائه خدمات فنی و مهندسی می‌تواند به ایجاد همکاری‌های پایدار و بلندمدت منجر شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ایران اسلامی امروز به پشتوانه توان متخصصان داخلی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، به یکی از الگو‌های موفق منطقه در حوزه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر تبدیل شده است و بدون تردید استمرار این روند و تقویت قرارداد‌ها و همکاری‌های مشترک با کشور‌های دوست و همسایه، علاوه بر افزایش سهم ایران در بازار انرژی منطقه، به تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و ارتقای جایگاه کشور در عرصه بین‌المللی نیز کمک خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده