تاریخ: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۱۲۳
کد خبر: ۴۰۵۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ضرورت ایجاد ابزارهای تشویقی

می متالز - قوانین پذیرش ناشران در بازارسرمایه (بورس و فرابورس) نیازمند یک بازنگری اساسی است. در این بازنگری هرچند باید تاکید بر شفافیت شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد اما در کنار آن به انعطاف پذیری و قابل سهولت شدن شرایط پذیرش شرکت‌ها نیز باید توجه شود، تا بتوان شرکت‌های بیشتری را در بازارسرمایه پذیرش داشت.
ضرورت ایجاد ابزارهای تشویقی

به گزارش می متالز، قوانین پذیرش ناشران در بازارسرمایه (بورس و فرابورس) نیازمند یک بازنگری اساسی است. در این بازنگری هرچند باید تاکید بر شفافیت شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه مورد توجه قرار گیرد اما در کنار آن به انعطاف پذیری و قابل سهولت شدن شرایط پذیرش شرکت‌ها نیز باید توجه شود، تا بتوان شرکت‌های بیشتری را در بازارسرمایه پذیرش داشت.
 البته این روند باعث گسترش بازار سرمایه می‌شود که نتیجه غایی آن جذب نقدینگی بیشتر در محیط اقتصادی کشور توسط بازار سرمایه خواهد بود. البته ممکن است بازنگری‌ها نیازمند تغییرات در قوانین بالاسری و حاکم بر بازارسرمایه مانند قوانین ثبتی، مالیاتی و تجارت برای سهولت و جذاب نمودن پذیرش ناشران در بازار سرمایه وجود داشته باشد.

به نظر می‌آید که این تغییرات بیشتر باید در راستای ایجاد صرفه اقتصادی برای صاحبان بنگاه اقتصادی، رفع نگرانی در زمینه از دست دادن سهام کنترلی و مدیریتی از سوی سهامداران عمده و تشویق صاحبان بنگاه اقتصادی به ایجاد شفافیت بیشتر در بازار سهام از طریق ایجاد محرک‌های تشویقی در صورت پذیرش در این بازار باشد. چراکه ادبیات غالب در محیط اقتصادی کشور نبود تمایل بر شفافیت در محیط کسب و کار بوده که در تضاد با شفافیت موردنظر در بازار سرمایه است.
به طور مثال می‌شود در بخش صرفه اقتصادی با اعمال تغییرات در قوانین بالاسری مانند قوانین مالیاتی، اعتباری، رتبه بندی و سایر قوانین مرتبط با محیط اقتصادی و ایجاد یک سری مجوزهای تشویقی در این قوانین برای شرکت‌های پذیرش شده در بازار سرمایه، جذابیت برای شرکت‌ها جهت پذیرش در بازار سهام ایجاد کرد. البته می‌توان این مشوق‌ها را به‌صورتی تعریف کرد که شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه جهت بهره‌مند شدن بیشتر آنها منوط به افزایش رتبه شفافیت شرکت‌ها در بازار سرمایه از طریق آیتم‌های قابل اندازه‌گیری باشد. با این عمل هم به پذیرش شرکت‌های جدید اقدام شده است و هم از سوی دیگر تلاش به افزایش شفافیت در بازار سرمایه خواهد شد.
همچنین در مورد رفع نگرانی صاحبان شرکت‌ها و مدیران آنها در مورد از دست دادن سهام کنترلی سهامداران عمده نیز که مانع عمده بسیاری از شرکت‌ها برای پذیرش در بازار سرمایه است، از طریق بازنگری در قوانین و ایجاد سازکارهایی مانند سهام ممتاز با حق رای مضاعف که این موضوع باعث رفع نگرانی سهامداران دارای سهام کنترلی برای حفظ حق حاکمیت در شرکت‌ها خواهد شد.البته با ایجاد تغییراتی در قوانین پذیرش امکان پذیرش شرکت‌های تعاونی عام نیز فراهم خواهدشد. به نظر می‌رسد که با ایجاد این تغییرات کمک شایانی در پذیرش ناشران جدید در بازار سرمایه شود.

عناوین برگزیده