تاریخ: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۴۱
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۴۰۶۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

حاشیه‌ای برقانون معادن در سال رونق تولید

می متالز - قدمت معدنکاری در ایران به هزاران سال گذشته بازمی‌گردد؛ باقی‌مانده معادن شدادی و پیدایی مردان نمکی، نشان از شأن و منزلت معدنکاری به عنوان یک جایگاه شغلی و اجتماعی که شاهزادگان به آن می‌پرداختند، دارد.
حاشیه‌ای برقانون معادن در سال رونق تولید

به گزارش می متالز، اینکه نخستین قانون معادن ۱۱۲ سال گذشته در زمان امیرکبیر تصویب شد نشان از این دارد که در آن زمان معدنکاری در ایران دارای چنان جایگاهی بوده که نیاز به تصویب قانون برای تسهیل استخراج مواد معدنی داشته است. البته این قانون بارها در مجلس شورای اسلامی مورد بازنگری قرار گرفته که آخرین بار به تیر ۱۳۹۲ باز می‌گردد.
با توجه به اینکه بخش معدن کشور دارای جایگاه ممتاز جهانی (رتبه دهم جهان از نظر ذخایر معدنی و رتبه ۱۵جهان در تنوع مواد معدنی) و وجود کم‌نظیر ظرفیت‌های گوهرسنگ‌ها، تجهیزات و ماشین‌آلات است، نتوانسته‌ایم از این ظرفیت زیاد به سود اقتصاد کشور به ویژه زیر فشار خردکننده تحریم‌ها استفاده کنیم.
در کنار ذخایر بزرگ و متنوع معدنی باید از نیروهای متخصص و تشکل‌های توانمند نیز یاد کنیم که پازل بخش معدن را به عنوان یک پیشران اقتصادی کامل می‌کند. معدن فرصتی در مقابل تحریم‌های اقتصادی به‌ویژه تحریم‌های نفتی است که با ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار و متنوع و سرمایه‌گذاری و همکاری همه‌جانبه در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور می‌تواند اقتصاد کشور را واکسینه کند.
نقش مواد معدنی معادن در تامین مواد اولیه تمام صنایع کشور از جمله صنایع معدنی، خودروسازی، فولادسازی، صنایع آلومینیوم، صنایع نفتی، کشاورزی، حوزه آبزیان، صنایع نظامی، دفاعی و انرژی هسته‌ای، صنایع دارویی، تجهیزات پزشکی و... انکار ناپذیر است.
همچنین نقش معادن در تامین مواد اولیه تمام پروژه‌های عمرانی، ساختمانی و همکاری در تامین مواد اولیه بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و روستایی و حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی، بی‌بدیل و غیرقابل جایگزین است.
از دیگر ظرفیت‌های مهم بخش معدن کشور می‌توان به مشاوره و هم‌اندیشی این بخش با ستاد بحران کشور، سازمان‌های امداد و پدافند غیرعامل کشور در سوانح طبیعی مانند امدادرسانی پس از زلزله (از سوی معدنکاران به‌عنوان امدادگر و ماشین‌آلات مکانیزه معدنی برای امدادرسانی وآواربرداری)، شناسایی رانش‌ها و جابه‌جایی زمین، زمین‌لغزش‌ها و آبراه‌ها، سیلاب‌ها، آتشفشان و... اشاره کرد.
حال باید دید مشکل کجاست و پاشنه آشیل بهره‌برداری پایین از ظرفیت‌های یادشده معادن را باید در چه بخش‌هایی جست و جو کرد.
آیا مشکل در اطلاع‌رسانی و شناخت درست بخش معدن و ظرفیت‌های آن است؟ در این باره چه سازمانی باید ورود کند؟ صدا و سیما یا آموزش و پرورش یا شبکه‌ای متشکل از همه این ظرفیت‌ها برای معرفی و شناساندن بخش معدن به عموم مردم باید نقش فعال‌تری ایفا کنند؟
نگارنده معتقد است با قانون قدیمی و ظرفیت‌های موجود و اطلاع‌رسانی دقیق، امکان رقابت جدی بخش معدن کشور با صادرات ترکیبات نفتی وجود دارد، درصورتی که در آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی از ظرفیت‌های معدنی کشور، صداوسیما، رسانه‌ها و آموزش و پرورش برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی و رونق تولید باید مشارکت کنند.

مجید پورمقدم / پژوهشگر برتر و مشاور معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت
عناوین برگزیده