تاریخ: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۳
بازدید: ۲۵۵
کد خبر: ۴۰۸۰۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

به‌کارگیری شیوه‌های قدیمی در ۹۰ درصد سنگبری‌ها

می متالز - رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران می‌گوید: ۹۰ درصد سنگبری‌ها به شیوه‌های قدیمی فعالیت می‌کنند که این رویه مانع بازدهی مطلوب کارخانه‌ها شده است.
به‌کارگیری شیوه‌های قدیمی در ۹۰ درصد سنگبری‌ها

به گزارش می متالز، عزیز میرزائیان اضافه کرد: آمارهای غیر رسمی گویای آن است که ایران همواره در بین پنج کشور شاخص تولیدکننده سنگ تزئینی و نما قرار دارد، اما در بخش صادرات، جزو ۲۰ کشور جای گرفته است.

رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران اضافه کرد: از مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ واحد سنگبری در کشور، حدود ۱۰ درصد آن‌ها دارای مشخصه‌های به روز هستند.

وی اظهار کرد: بر اساس استانداردهای بین‌المللی، به ازای هر تن سنگ تزئینی و نما ۱۶ تا ۱۷ متر باید تولید صورت گیرد، اما واحدهای سنتی این بخش حدود پنج تا هفت متر به ازای هر تن تولید دارند.

وی گفت: ماشین‌آلات فرسوده واحدهای سنگبری کشور قادر به تولید استاندارد نیست و به این ترتیب زمینه حضور در بازارهای صادراتی از دست می‌رود.

میرزائیان گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۵۰ درصد سنگ تزئینی و نمای کشور به ضایعات تبدیل می‌شود و این موضوع نیازمند چاره اندیشی و برنامه‌ریزی است، زیرا سرمایه‌های ملی به این ترتیب هدر می‌رود.

وی اضافه کرد: واحدهای سنگبری که فاقد ماشین‌آلات روز و جدید هستند و سهم قابل توجهی در ضایعات این بخش دارند، معدن کاران را تحت فشار قرار می‌دهند و در اداره‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها مدعی می‌شوند که معدنکار سنگ در اختیارشان قرار نمی‌دهد.

انجمن سنگ ایران پیشتر اعلام کرده بود، ظرفیت کارخانه‌های سنگبری کشور بالغ بر ۱۸۰ میلیون متر در سال است که از این رقم حدود ۷۰ میلیون متر تولید می‌شود که ۱۰ میلیون متر راهی بازارهای هدف صادراتی می‌شود و ۶۰ میلیون متر در داخل کشور به مصرف می‌رسد.

رئیس کمیسیون معدن انجمن سنگ ایران اضافه کرد: فرسودگی ماشین‌آلات و پراکندگی واحدهای سنگبری به عنوان یک موضوع مهم محسوب می‌شود که دولت برای ساماندهی آن‌ها می‌تواند نسبت به تجمیع اینگونه واحدها اقدام کند.

وی توضیح داد: سنگ ایران در بازارهای جهانی از کیفیت و تنوع رنگ شناخته می‌شود، اما به دلیل ضعف ماشین‌آلات و نبود بازاریابی مناسب، سهم خود را در بازارها به‌دست نیاورده است.

گزارش‌های آماری پیشین حاکی از آن است که ارزش صادرات سنگ ایران سالیانه ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است.

میرزائیان که سابقه پست مدیرکلی در وزارت معادن و فلزات دولت ششم را در کارنامه دارد گفت: موضوع تغییر روش انفجاری از معادن سنگ تزئینی به سیستم مکانیزه با ابزار قانونی محقق شد و امروز روش انفجاری در این بخش منسوخ شده است.

وی تصریح کرد: چنانچه دولت دوازدهم به تولید استاندارد سنگ تزئینی و نما می‌اندیشد، لازم است با بهره گیری از ابزار قانون مانع از تولید غیر استاندارد شود و این مهم در گذشته نتیجه خود را داشت.

 

تکلیف مغفول مانده از برنامه پنجم توسعه

به گفته میرزائیان، براساس مفاد پنجمین برنامه توسعه کشور (۹۶- ۱۳۹۲) قرار بود، سهمی از صندوق ذخیره ارزی برای واردات ماشین‌آلات جدید و به روز در بخش سنگ تزئینی و نما استفاده شود، اما در سالیان گذشته از این مهم غفلت شد و کماکان ماشین‌آلات فرسوده به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی یادآور شد: نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات صنعت سنگ تزئینی و نما یک ضرورت است، چنانچه به حضور در بازارهای صادراتی می‌اندیشیم و این امر با دشواری‌های خود روبه‌روست.

عناوین برگزیده