تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۲۹
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۴۱۰۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روزهای صعودی ولی پر التهاب

می متالز - شاخص کل بورس تهران، با رشد ۶۴۶۴ واحدی نسبت به ابتدای هفته همراه شد و در پایان چهارشنبه گذشته شاخص کل در عدد ۲۳۳۳۵۲ ایستاد. ارزش معاملات ۶۰۹.۸ میلیارد تومان بهبود یافت وبه ۱۷۴۵.۸ میلیارد تومان ارتقا یافت.
روزهای صعودی ولی پر التهاب

به گزارش می متالز، شاخص کل بورس تهران، با رشد 6464 واحدی نسبت به ابتدای هفته همراه شد و در پایان چهارشنبه گذشته شاخص کل در عدد 233352 ایستاد. ارزش معاملات 609.8 میلیارد تومان بهبود یافت وبه 1745.8 میلیارد تومان ارتقا یافت. حجم معاملات 2300 میلیون سهم افزایش یافته و به 5972 میلیون سهم رسید. اما در بازار فرابورس، آیفکس 60 واحد به جلو گام برداشت و به عدد 2956 رسید. ارزش معاملات رشد حدود 90 درصدی نسبت به ابتدای هفته رقم زد و به 938 میلیارد تومان رسید. حجم معاملات نیز رشد مناسبی را تجربه کرد و 2011 میلیون برگه سهم در این بازار معامله شد.

معاملات جذاب غذایی و خودرویی

بازار هفته گذشته در حالی آغاز شد که شاهد تنش‌ها و اخبار سیاسی متعددی بودیم. فشار عرضه در اولین روز هفته پس از تعطیلات نیمه خرداد، بر پیکره بازار مشهود بود. تشدید تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی توسط آمریکا، خبری بود که همه سهامداران را به وحشت انداخت و عده‌ای شروع به نقد کردن سهام خود کردند. غذایی‌ها، خودرویی‌ها، بی توجه به پیرامون، معاملات جذابی را رقم زدند.


بانکی‌ها مورد توجه

در گروه بانکی معاملات پر حجمی را در نمادهای گروه به ویژه وبصادر شاهد بودیم. وپست هفته پر جنب و جوشی را پشت سر گذاشت و معاملات این سهم بانکی در پایان هفته تا مرز 380 تومان پیش رفت. وپاسار نیز جز نمادهای مورد توجه این گروه در هفته جاری بود. در گروه خودرویی، سبزپوشی اتفاق معمولی میان نمادهای گروه بود که البته قطعه سازها خوش شانس تر بودند. خکرمان با خبر قرارداد سه جانبه میان کرمان موتور، کرمان و کرمان خودرو متوقف شد و با رشد 20 درصدی به تابلو بازگشت.


روند رو به رشد مرقام

اگرچه معاملات در گروه فلزات فملی و فاسمین جذاب و مثبت بود، اما با افت بهای نفت پالایشی‌ها معاملات کم رمقی داشتند. در گروه آی تی و رایانه، مرقام روند رو به رشد خود را ادامه داد و چندین روز را با صف خرید و معاملات سبز رنگ به پایان رسانید. در گروه ارتباطات اپرداز مورد توجه سهامداران قرار گرفت و در پایان روز چهارشنبه از سطح 1100 تومان عبور کرد.در گروه سیمانی، ستران همچنان جز نمادهای پر حاشیه و مورد توجه بود که البته چهارشنبه در دامنه منفی دنبال شد.


ابطال معاملات همراه

معاملات در روز یکشنبه برعکس روز شنبه، با هیجان و تقاضای مناسبی همراه شد. حواشی قوانین بازار پایه قدری نمادهای این بخش را دچار تلاطم کرد. البته که تا پایان هفته نیز ابهام در این قوانین به قوت خود باقی ماند. همراه پس از برگزاری مجمع با رشد 50 درصدی به تابلو بازگشت که البته با ابطال معاملات همراه شد. دکپسول، نماد تازه وارد دارویی نیز با رشد 138 درصدی به تابلو بازگشت.


بازگشت فاسمین با رشد

دوشنبه معاملات با رمق کمتری نسبت به روز قبل دنبال شد ولی کماکان مثبت بود.خودرویی‌ها عرضه‌های سنگینی را متحمل و عده‌ای از سهم‌ها خارج شدند. البته قطعه سازها با شرایطی متفاوت تر به معاملات خود ادامه دادند. خوسازو خمهر جز نمادهای مورد توجه این گروه بودند. شاهد برگزاری مجمع کاما و تقسیم سود 247 ریالی میان سهامداران بودیم.در گروه فلزات، فاسمین پس از شفاف سازی مبنی بر آزادسازی سهام ناشر متعلق به سهامدار عمده با رشد 8 درصدی به تابلو بازگشت.


معاملات یکدست سبزپوش

 معاملات روز سه شنبه، با اقبال به گروه‌های سیمانی، حمل و نقل، رایانه، و خودرویی‌ها همراه بود. بانکی‌ها محتاطانه تر معامله می‌شدند و پالایشی‌ها کم حوصله و منفی! اما پایان هفته که امضای سبز پررنگی برای تابلو به جا گذاشت! بیشترین اثر مثبت را بر شاخص، همراه و بانک ملت رقم زدند.بخش جذاب چهارشنبه، معاملات یکدست سبزپوش بانکی‌ها و حجم 800 میلیونی وتجارت بود.در گروه غذایی شاهد کد به کد 20 میلیونی به ارزش 68 میلیارد ریال روی تبرک2 بودیم.در گروه قند و شکر معاملات قشرین با نوسان 20 درصدی جالب توجه بود.


و اما جمع بندی

افزایش عرضه‌های منقطع می‌تواند هشدار برای خروج عده ای از سهامداران باشد. فصل مجامع نیز عده‌ای از کوتاه مدتی‌ها را با توجه به شناسایی دی پی اس به بیرون از بازار می‌راند.آنچه اهمیت دارد، احتیاط در معاملات است. خرید جدید در روزهای فعلی پر ریسک ارزیابی می‌شود و بهترین استراتژی، نگهداری سهم‌ها و فروش سهم‌های به ثمر رسیده تا پایان ماه است. البته که با توجه به عدم شفافیت قوانین جدید بازار پایه، می‌توان سهم‌های پایه‌ای را کماکان مد نظر داشت.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد