تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۳
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۴۱۰۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
کارشناسان فولاد در پی روند کاهشی قیمت‌ها در گفت‌وگو با روزگار معدن بررسی کردند

عقب‌نشینی نرخ محصولات فولادی متاثر از مسائل سیاسی است؟

می متالز - در هفته گذشته عقب‌نشینی نرخ دلار موجب شد بیشتر بازارها ازجمله بازار فولاد با عقب‌نشینی قیمت‌ها همراه شود و محصولات مختلف مانند میلگرد و تیرآهن نیز با سکوت و رکود دست به گریبان شوند.
عقب‌نشینی نرخ محصولات فولادی متاثر از مسائل سیاسی است؟

به گزارش می متالز، البته کارشناسان حوزه فولاد معتقدند بازار فولاد به طور کامل متاثر از بهای دلار است و این روزها نیز اگر شاهد نوسان و هیجان‌های کاذب در بازار نیستیم، به‌دلیل کاهش نرخ ارز در روزهای گذشته و به واسطه اتفاق‌های سیاسی بوده است.

 

بازاری متاثر از سیاست

درباره وضعیت این روزهای بازار فولاد، فرهاد منفرد کارشناس فولاد عنوان کرد: هرچند در روزهای گذشته شاهد روند کاهشی نرخ‌‌‌ها در بازار فولاد بوده‌ایم اما این بازار به ثبات لازم نرسیده است؛ چراکه وضعیت بازار فولاد وابستگی بالایی به نرخ دلار دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون نیز به دلیل بحث‌های سیاسی و ورود شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به ایران، شاهد روند کاهشی نرخ دلار بودیم که به دنبال آن روند کاهش نرخ‌ها نیز به بازارها ازجمله بازار فولاد سرایت کرد. از این‌رو این کاهش نرخ‌ها را با توجه به اتفاق‌های سیاسی نمی‌توان دلیلی بر ثبات بازار برشمرد، بلکه نشان‌دهنده وابستگی بازار به مسائل سیاسی است.
منفرد در پاسخ به این پرسش که آیا فولاد هم‌اکنون به کمتر از نرخ واقعی خود رسیده است، گفت: در یک‌سال گذشته شاهد بوده‌ایم که گاهی نرخ‌ها روند افزایشی و گاهی هم روند کاهشی به خود می‌گیرند اما موضوع اصلی این است که این روند افزایش و کاهش قیمت‌ها برمبنای عرضه و تقاضا انجام نمی‌‌شود بلکه سایه سنگین سیاست بر سر آن حاکم شده است. هم‌‌اکنون هم مسائل سیاسی سبب کاهش نرخ محصولات فولادی شده و ممکن است هفته بعد با یک سیگنال سیاسی نرخ‌ها دچار روند افزایشی شود.
وی با تاکید بر این موضوع که ثبات بازار فولاد نیازمند ثبات وضعیت سیاست در کشور است، بیان کرد: از این‌رو با توجه به شرایط سیاسی موجود در کشور، ثبات لازم در بازار به‌دست نیامده است و البته این نوسان‌ها نیز ادامه‌دار خواهد بود. در آینده نزدیک نیز این ثبات به‌دست نخواهد آمد مگر اینکه اتفاق سیاسی مهمی در راستای ثبات مسائل سیاسی در کشور روی دهد.
این کارشناس فولاد در ادامه با اشاره به موضوع صادرات نیز خاطرنشان کرد: از سوی دیگر این روزها بیش از پیش با موضوع امنیت صادرات روبه‌رو هستیم؛ چراکه اگر تولیدکنندگان نتوانند صادرات داشته باشند، بازار داخلی فولاد دچار دپو محصولات خواهد شد. منفرد در ادامه یادآور شد: از سوی دیگر ارتباط مالی ایران با اروپا هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بنابراین با توجه به فضای سیاسی و شرایطی که برای برجام پیش آمده که چندان مشخص نیست به کدام سو برود، بازار را به بازار پرنوسانی تبدیل کرده است.

 

نرخ‌های جهانی ثابت هستند

همچنین درباره وضعیت بازار فولاد زکریا نایبی مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز اظهار کرد: نرخ محصولات فولادی را اگر بر مبنای نرخ‌های جهانی درنظر بگیریم، این نرخ‌ها به دلار همواره ثابت بوده‌اند، موضوع این است که ارزش پول ملی کشور ما نوسان پیدا می‌کند. نایبی در ادامه خاطرنشان کرد: برای نمونه چند سال است که نرخ برخی محصولات فولادی بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن است اما موضوع آن است زمانی که نرخ دلار به ریال در داخل کشور نوسان پیدا می‌کند، بازارهای داخلی را نیز متاثر می‌کند.
وی ادامه داد: از این‌رو با توجه به ارزش پول ملی است که عنوان می‌شود محصول داخلی ارزان یا گران شده است، این درحالی است که در بازار بین‌المللی قیمت‌ها ثابت هستند. مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز در ادامه با اشاره به ثبات قیمت‌های جهانی عنوان کرد: برای نمونه ۵ سال پیش نرخ هر انس طلا حدود ۱۲۵۰ دلار بود اما هم‌اکنون پس از ۵ سال به ۱۲۸۰دلار رسیده است. به عبارت دیگر نرخ‌های جهانی با شیب بسیار ملایم روند افزایشی دارند و دچار نوسان‌های شدید نیستند. نایبی یادآور شد: تورم سالانه در جهان منهای برخی کشورها به‌طور متوسط بین ۱.۵ تا ۲ درصد است؛ درحالی‌که تورم در کشور ما بسیار بالا است. البته هم تورم صفر و هم تورم بالا، با ضرر همراه خواهد بود. بهترین حالت برای تورم سالانه بین ۲ تا ۳درصد است، در این حالت شرایط هم برای تولیدکننده و هم مصرف‌کننده خوب خواهد بود.

 

بازار صادراتی را سامان ببخشیم

همچنین درباره وضعیت این روزهای بازار مصطفی عبداللهی، مدیرعامل نورد فولاد تهران و رئیس هیات مدیره تعاونی نوردکاران اظهار کرد: البته بازار به ثبات لازم نسبت به سال گذشته رسیده است اما موضوع این است که اگر بازار صادراتی نداشته باشیم، بازار با مازاد روبه‌رو می‌شود و این مازاد تولید می‌تواند برای بازار بسیار نامناسب باشد.
 عبداللهی در ادامه خاطرنشان کرد: باید بازار صادراتی را سروسامان ببخشیم و شرایط را برای صادرات تسهیل کنیم، چراکه در غیر این صورت بازار با مازاد و رکود داخلی روبه‌رو می‌شود.
وی در ادامه تاکید کرد: در کل اگر شرایط برای صادرات مهیا نباشد، کارخانه‌دارها با مشکل روبه‌رو شده و ممکن است به سمت تعطیلی و ورشکستگی کشیده شوند.

عناوین برگزیده