تاریخ: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۰
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۴۱۱۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش ۱۲.۴ درصدی تجارت صنعت ساخت در سال ۹۷

می متالز - مجموع تجارت بخش صنعت ساخت (صادرات و واردات) ایران در سال ۱۳۹۷ حدود ۶۸ میلیارد دلار بوده که نسبت به رقم ۷۷.۶ میلیارد دلاری سال ۱۳۹۶ با کاهش ۱۲.۴ درصدی روبه رو شده است.
کاهش ۱۲.۴ درصدی تجارت صنعت ساخت در سال ۹۷

به گزارش می متالز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند واردات و صادرات صنعت ساخت در سال های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت پرداخت و نوشت: با وجود کاهش واردات کالاهای صنعتی در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال قبل از آن، متوسط قیمت کالاهای وارداتی در این بخش در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش یافته است.

متوسط قیمت واردات بخش صنعت ساخت در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۵۰۴ دلار به ازای هر تن و در سال ۱۳۹۶ معادل ۲۳۵۲ دلار به ازای هر تن بوده است.

براین اساس همچنین متوسط قیمت کالاهای صادراتی بخش صنعت ساخت در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته و از ۴۵۷ دلار به ازای هر تن، به ۴۷۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. میانگین قیمت وارداتی کالاهای صنعتی در سال ۹۷، بیش از ۵.۳ برابر میانگین قیمت صادراتی در همین بخش بوده است.

تراز تجاری بخش صنعت ساخت نیز در سال ۱۳۹۷ حدود ۲.۷ میلیارد دلار منفی بوده که نسبت به سال ۱۳۹۶ بهبود یافته است. این بهبود عمدتا ناشی از کاهش واردات صنعت ساخت در این سال بوده است.

 

ساخت ماشین آلات؛ در صدر گروه های وارداتی

بیشترین ارزش صنعت ساخت در سال ۱۳۹۷ به ترتیب متعلق به گروه فعالیت های «ساخت ماشین آلات و تجهیزات طبقه بندی نشده در جای دیگر» با ۶.۹ میلیارد دلار واردات، «ساخت مواد و محصولات شیمیایی» با ۶.۷ میلیارد دلار و ساخت «محصولات غذایی و آشامیدنی» با ۵ میلیارد دلار در مجموع با سهم ۵۲.۷ درصد بوده اند.

بیشترین افزایش ارزش واردات در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ نیز متعلق به فعالیت‌های «ساخت توتون و تنباکو» (افزایش ۵۷ درصدی)، «ساخت کک و فرآورده های حاصل از تصفیه نفت و سوخت های هسته ای» (افزایش ۳۸ درصدی) و «انتشار و چاپ و تکثیر» (افزایش ۱۵ درصدی) است.

بیشترین کاهش ارزش واردات نیز در سال ۹۷ نسبت به سال قبل از آن متعلق به فعالیت های صنعت پوشاک، عمل‌آوری و رنگ کردن پوست (کاهش ۸۴.۵ درصدی)، فرش و صنایع دستی (کاهش ۸۲ درصدی) و دباغی و پرداخت چرم (کاهش ۷۲ درصدی) است.

 

محصولات شیمیایی؛ بالاترین ارزش صادرات صنعت ساخت

بیشترین ارزش صادرات بخش صنعت در سال ۹۷ به ترتیب به فعالیت های «ساخت مواد و محصولات شیمایی» با حدود ۱۰.۵ میلیارد دلار صادرات، «ساخت کک و فرآورده های حاصل از تصفیه نفت و سوخت های هسته ای» با حدود ۷ میلیارد دلار و «ساخت محصولات غذایی و آشامیدنی» با ۳ میلیارد دلار بوده است.

بیشترین افزایش ارزش صادرات در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ به ترتیب متعلق به «ساخت سایر تجهیزات جابه جایی» با افزایش حدود ۵۵ برابری، «ساخت محصولات از توتون و تنباکو» با افزایش حدود ۳ برابری و «ساخت ماشین آلات دفتری و حسابداری» با افزایش ۲.۴ برابری بوده است.

بیشترین کاهش ارزش صادرات در سال قبل نیز نسبت به سال ۹۶، به ترتیب متعلق به فعالیت‌های ساخت ابزار پزشکی، اپتیکی، ابزار دقیق و ساعت های مچی (با کاهش ۷۸ درصدی)، ضایعات و پسماند (با کاهش ۴۸ درصدی و ساخت رادیو و تلویزیون و وسایل ارتباطی (با کاهش ۴۲ درصدی) بوده است.

منبع: ایبنا
عناوین برگزیده