تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۴
بازدید: ۲۵۳
کد خبر: ۴۱۲۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان مطرح کرد

توسعه معادن و صنایع معدنی یکی از ۷ محور برنامه‌های امسال

می متالز - جلسه بررسی وضعیت معدن و صنایع معدنی استان و مشکلات و راهکارهای موجود با حضور رئیس خانه معدن ایران، مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی کشور و جمعی از معدنکاران استان گلستان، پنجشنبه گذشته در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان برگزار شد.
توسعه معادن و صنایع معدنی یکی از ۷ محور برنامه‌های امسال

به گزارش می متالز، در این نشست، قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: توسعه معادن و صنایع معدنی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
دهقان نیز خبر از جزییات صدور بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری اکتشاف داد.

 

خدمات صندوق به دو صورت

مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی درباره خدمات صندوق بیمه در مراحل اکتشاف، در این نشست اعلام کرد: صندوق بیمه در این بخش به ۲ صورت خدمات ارائه می‌دهد؛ صدور بیمه‌نامه سرمایه‌گذاری اکتشاف که ریسک اکتشاف را پوشش می‌دهد و در صورت نرسیدن به کانه، ۸۰ درصد سرمایه را به متقاضی باز می‌گرداند و دیگر اینکه تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد.
فرید دهقان تشریح کرد: صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی چندین خدمات دارد که یکی از آنها صدور بیمه‌نامه در بخش فرآوری و استخراج است که انواع مختلفی دارد و نرخ بیمه‌نامه‌ها از ۱.۵ تا ۳ درصد است که متناسب با نوع خط فرآوری مواد معدنی و اینکه در کجا مستقر شده باشد، متفاوت است؛ یعنی اگر خط فرآوری در داخل معدن استقرار یابد و ۱.۵ درصد نرخ صدور بیمه‌نامه برای آن معدن و در بیرون از معدن راه‌اندازی شده باشد، معدنکار به ازای صدور بیمه‌نامه باید ۳ درصد هزینه پرداخت کند.
وی تصریح کرد: علاوه بر این در صورتی که سرمایه‌گذار منابع مالی مکفی نداشته باشد، صندوق بیمه به‌وسیله وجوه اداره شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، تسهیلات لازم را در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد.
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی اظهار کرد: ارائه تسهیلات به پیمانکاران به این صورت است که ضمانتنامه، صادر و تسهیلات به صورت تجهیزات ارائه می‌شود و نقدی نیست. صندوق برای هر میزان درخواست واردشده برای تسهیلات، آمادگی صدور ضمانتنامه داشته و محدودیتی از این نظر وجود ندارد.
او درباره دلایل انتقال سند ماشین‌آلات معدنکار به نام صندوق بیمه سرمایه‌گذاری معادن تصریح کرد: سند ماشین‌آلات تضمینی، مکمل است و دلیل اینکه درحال‌حاضر معتقدیم، سند ماشین‌آلات به نام صندوق ثبت شود، این است که فرد ممکن است، چند میلیارد تومان برای خرید ماشین‌آلات تسهیلات بگیرد اما این ماشین‌آلات را وارد معدن نکند، بنابراین باید تضمین لازم وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: البته برای تضمین به‌وسیله ماشین‌آلات راهکارهای بهتری نسبت به انتقال سند به نام صندوق وجود دارد اما چون این روش جزو آیین‌نامه صندوق سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی است، باید اجرا شود. با این حال در آینده با رفع مشکل این مورد نیز حل خواهد شد و این حق را به مشتری می‌دهیم. به همین دلیل در صندوق، کارگروهی تشکیل شده و انواع ترهین در حال بررسی است تا به زودی راهکار ارائه شود.
دهقانی درباره اینکه چرا برای دریافت تضمین فقط به پروانه‌های بهره‌برداری اکتفا نمی‌کنید، افزود: یک معدنکار ممکن است برای خرید چند ماشین سنگین درخواست تسهیلات کند که ارزشی بیشتر از خود معدن داشته باشد. به همین دلیل من به عنوان نماینده دولت باید تدبیرهای لازم را برای حفظ سرمایه در نظر بگیرم.
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی در پاسخ به این پرسش که «وقتی ضمانتنامه برای معادن برابر با ارزش مواد معدنی آن صادر می‌شود، چرا باید سند ماشین‌آلات تضمین آن باشد؟» افزود: ما برای صدور ضمانتنامه‌ها در بخش معدن ارزش ذاتی معدن را در نظر می‌گیریم که ظرفیت استقرار صنایع پایین‌دستی در آنجا وجود داشته باشد.
دهقان افزود: صندوق برای معادن خاصی که از فناوری های‌تک استفاده کرده، خوش حساب بوده یا در مناطق مرزی باشند، ۶ تا ۸ درصد یارانه سود تسهیلات اعطا می‌کند؛ به عبارتی نرخ سود تسهیلات برای این معادن ۱۰ تا ۱۲ درصد محاسبه می‌شود.
وی درباره شیوه تخصیص تسهیلات، خاطرنشان کرد: معدنداران باید در سامانه «کارا» ثبت نام و مدارک مورد نیاز را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ارسال کنند سپس مدارک برای بررسی به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی ارسال و در نهایت برای طرح‌های پذیرفته شده، ضمانتنامه به عنوان وثیقه تسهیلات اعطا ‌شود.
مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی با تاکید بر اینکه بخش معدن و صنایع معدنی از بخش‌های اولویت‌دار اشتغالزایی با برون‌داد اشتغال پایدار است، گفت: بخش معدن از عمده‌ترین بخش‌های تامین‌کننده مواد اولیه صنایع است، به طوری که ذخایر غنی مواد معدنی در کنار منابع سرشار و در دسترس انرژی، به عنوان یک امکان بالقوه می‌تواند نقش اساسی در توسعه صنعتی کشور ایفا کند و راهگشای بسیاری از معضلات رشد صنعتی کشور باشد.

 

رشد مثبت بخش معدن در سال گذشته

رئیس خانه معدن ایران گفت: در سال گذشته با وجود رشد منفی بخش صنعت، معدن و تجارت کشور، رشد بخش معدن مثبت بود.
محمدرضا بهرامن نیز در جلسه بررسی وضعیت معدن و صنایع معدنی استان و مشکلات و راهکارهای موجود که با حضور جمعی از معدنکاران استان گلستان در سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان برگزار شد، گفت: در این شرایط اقتصادی شاید مجبور به تعطیلی برخی معادن کوچک شویم و مجتمع‌های معدنی را ایجاد کنیم.
وی افزود: درباره مسائل کشور باید واقع‌بین باشیم؛ به هر دلیلی به اقتصاد کشور ضربه وارد شود همه آسیب می‌بینند.
رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: رهبر معظم انقلاب و دولت بر افزایش تولید در کشور تاکید دارند اما گاهی بروکراسی‌های اداری و برخی موانع، مانع تولید می‌شوند.
وی با بیان اینکه بسیاری از فعالان حوزه معدن به مشکلات و موانع موجود برای گرفتن مجوزها و طرح توسعه با سازمان محیط‌زیست انتقاد دارند، اضافه کرد: همه فعالان معدن و صنایع معدنی پیرو مباحث زیست‌محیطی هستند اما توقف کار به بهانه موضوع‌های محیط‌زیستی را نمی‌پذیرند.
بهرامن تاکید کرد: استانداردها و شیوه‌نامه‌های حوزه محیط‌زیست را اجرا می‌کنیم و نگاه تعاملی به سایر بخش‌ها داریم. اصرار داریم رویکرد ما تعاملی باشد.
وی تصریح کرد: هدف برگزاری نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه معدن در استان‌ها، کسب اطلاع از موانع و مشکلات این حوزه و انتقال این مشکلات به تصمیم‌سازان است.

 

توسعه معادن و صنایع معدنی، مهم‌ترین برنامه امسال

حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان نیز در جلسه بررسی وضعیت معدن و صنایع معدنی استان و مشکلات و راهکارهای موجود که با حضور رئیس خانه معدن ایران، مدیرعامل صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی کشور و جمعی از معدنکاران استان گلستان در محل سالن جلسات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان برگزار شد، اظهار کرد: توسعه معادن و صنایع معدنی، یکی از ۷ برنامه محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در امسال است.
وی افزود: براساس مطالعاتی که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درباره آثار تحریم در صنایع مختلف انجام داده، صنایع غذایی، معدن و صنایع معدنی، کمترین اثرپذیری را از تحریم‌ها داشتند. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی سال گذشته، بخش صنعت کشور با رکود و کاهش رشد اقتصادی روبه‌رو بود اما در همین شرایط، تولیدات و ارزش افزوده بخش معدن و صنایع معدنی رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، امسال توجه ویژه‌ای به معدن و صنایع معدنی دارد، گفت: هرچند گلستان استان معدنی نیست و ارزش افزوده بخش معدن استان بین ۷۰ تا ۸۰ میلیارد تومان است اما جایگاه معدن گلستان بهتر از بخش صنعت آن است. قوانلو بیان کرد: هم‌اکنون گلستان رتبه ۱۸ در بخش معدن را دارد و با وجود ظرفیت‌های ویژه معدنی در حوزه ید، صدف کوهی و... تولیدات و ارزش افزوده بخش معدن استان قابل توسعه است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان اینکه معادن ید و صدف کوهی استان گلستان بی‌نظیر هستند و جای رشد و توسعه دارند، گفت: زمینه اشتغال معادن زغال‌سنگ استان و ارزش افزوده ید استان فراهم است و با توسعه آنها ۲ هدف مهم افزایش اشتغال و رشد ارزش افزوده این بخش برای استان محقق خواهد شد. به گفته قوانلو، با توسعه معادن کوچک که از جمله برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت است می‌توانیم شاهد رشد اشتغالزایی باشیم. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تولید سیمان استان ۳۰ درصد، فولاد ۱۶۶ درصد، صدف کوهی ۱۸ درصد و آجر ماشینی گلستان ۴.۷ درصد نسبت به سال ۹۶ رشد داشت. در شرایط تحریم شاید توسعه صنایع معدنی گلستان ارزش افزوده و تولید استان را افزایش ندهد اما می‌تواند به افزایش اشتغال و کاهش بیکاری در استان کمک کند.

عناوین برگزیده