تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۵۸
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۴۲۱۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مهم‌ترین دلایل صادرات پایین گچ در کشور

سلیقه مشتری جهانی گچ را نمی‌شناسیم

می متالز - با توجه به اینکه ۱۰درصد ذخایر گچ جهان در ایران قرار گرفته، باید واحدهای فرآوری گچ کشور برای تولیدات داخلی و همچنین تصرف بازارهای منطقه‌ای بیش از این خود را روزآمد می‌کردند، این در حالی است که حال و روز این واحدهای تولیدی خوب نیست و با ظرفیت پایین و نرخ تمام‌شده بالا گچ تولید می‌کنند.
سلیقه مشتری جهانی گچ را نمی‌شناسیم

به گزارش می متالز، بازار گچ یکی از بازارهایی است که ارتباط مستقیمی با صنعت ساختمان‌سازی دارد و از آنجایی که حوزه ساخت‌وساز چندسالی است در رکود به‌سر می‌برد و با توجه به ظرفیت‌های مازادی که در صنعت گچ به‌وجود آمده این بازار را در رکود است و از سوی دیگر نیز به دلیل فناوری قدیمی واحدهای فرآوری و تولید گچ سنتی چندان نتوانسته‌ایم بازار صادراتی گچ را نیز در دست بگیریم.

 

فناوری قابل‌رقابت نداریم

عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران با بیان اینکه مصرف گچ در ایران و جهان با هم متفاوت است، مهم‌ترین عوامل آمار صادرات پایین گچ را تشریح‌کرد.
ابوالفضل اقبالیون، با بیان اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین دارندگان معادن گچ است، اظهار کرد: داشتن سنگ گچ با گچ تولید شده متفاوت است؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم که ما غنی‌ترین معادن گچ جهان را داریم که از نظر کیفی کم‌نظیر است اما مهم بحث فرآوری گچ است.
وی با اشاره به اهمیت استانداردهای جهانی در صادرات گچ ادامه داد: در ایران گچ بیشتر استفاده‌های سنتی دارد و ممکن است بسیاری از مصرف‌کنندگان، گچ معمولی را استفاده کنند اما زمانی که بحث صادرات پیش می‌آید، گچ تولید شده باید استانداردهای جهانی را داشته باشد. عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران با بیان اینکه عمان، ترکیه و برخی دیگر از کشورهای اطراف ما نیز معادن گچ دارند، گفت: یکی از دلایل اصلی کاهش صادرات گچ نبود فناوری فرآوری است که بتوانیم گچ تولید شده را با تولیدکنندگان جهانی قابل رقابت کنیم. اقبالیون با بیان اینکه مصرف گچ در کشورهای خارجی کمی با مصرف در ایران متفاوت است، اظهار کرد: مصارف گچ در ایران برای خاک و گچ دیوار یا سفیدکاری است اما مصرف گچ در کشورهای پیشرفته بیشتر ماشینی است یا اینکه از آن به عنوان مواد اولیه سازه‌های پیش‌ساخته استفاده می‌کنند؛ بنابراین در این زمینه فناوری فرآوری گچ اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
وی همچنین هزینه تولید گچ در کشور را بالا دانست و گفت: حمل‌ونقل در کشور ما هزینه سنگینی دارد و مالیات ارزش‌افزوده را به جای مصرف‌کننده از تولیدکننده می‌گیرند. از سوی دیگر در سال‌های گذشته افزایش نرخ سوخت سبب شده هزینه‌های تولید بیشتر شود که اگر فکری به حال این قضیه نشود در آینده نزدیک، همین صادرات کم را هم نخواهیم داشت. عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران ادامه داد: درحال‌حاضر ماشین‌آلات ما به جای اینکه بر اساس فناوری روز جهان باشند، بومی هستند و نمی‌توانند محصول یکنواخت تولید کنند. به همین دلیل صادرات با توجه به ظرفیتی که در این صنعت وجود دارد، نزدیک به صفر است.

 

بسته‌بندی نامناسب

اقبالیون یکی دیگر از مشکلات صادرات گچ را بسته‌بندی نامناسب این محصولات عنوان کرد و ادامه داد: ترکیه برای صادرات محصولات خود از بهترین نوع پاکت استفاده می‌کند و در عین حال حمل‌ونقل بسیار سریعی دارد. برای نمونه زمانی که گچ را به عراق صادر می‌کنیم، پول صادرات ما بلافاصله برنمی‌گردد اما در همین حال باید مالیات ارزش افزوده و هزینه حمل‌ونقل را همان موقع پرداخت کنیم؛ بنابراین دلیل کاهش صادرات گچ یک عامل نیست و اگر بخواهیم این موضوع حل شود، باید عوامل مختلفی را بررسی کنیم.

 

حمل‌و‌نقل گران

عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران با بیان اینکه هزینه حمل‌ونقل گچ در داخل کشور ما گاهی از نرخ گچ بیشتر می‌شود، اظهار کرد: اگر برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم، گچ می‌تواند ارزش‌افزوده بسیار بالایی را برای کشور ایجاد ‌کند. اقبالیون با اشاره به تنوع محصولات تولیدی گچ در جهان گفت: در دنیا تولید گچ بیش از ۵۰ تا ۶۰ نوع است و اگر بتوانیم علاوه بر تولید گچ، گچ در پاکت محصولات گچی را که سلیقه جهان هم است، تولید کنیم می‌توانیم ارزش افزوده خوبی از این حوزه به‌دست آوریم.
وی ادامه داد: این موضوع یک بحث ملی است زیرا زمانی که کشورهای دیگر را می‌بینیم که با کیفیت سنگ گچ کمتر به‌راحتی می‌توانند محصولات تولیدی خود را با نرخ خوب بفروشند، تنها حسرت می‌خوریم.
عضو هیات مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران با بیان اینکه گاهی مشتری‌های بسیار خوبی برای محصولات گچ ایران پیدا می‌شود، اظهار کرد: برای نمونه یک مشتری خارجی حجم بالایی از محصولات گچی را می‌خواست اما ما نمی‌توانستیم آن‌ را تولید کنیم که این موضوع جای تاسف دارد.
اقبالیون با بیان اینکه مواد اولیه برای تولید گچ و محصولات گچی از کشورهایی مانند کره، با چند واسطه به‌دست ما می‌رسد، ادامه داد: این در حالی است که تولیدکنندگان داخلی نمی‌توانند اقدام به خرید این مواد اولیه کنند، چرا که حتی اگر تحریم هم نباشند، حمایت‌های بانکی مناسبی از تولید داخل وجود ندارد.

عناوین برگزیده