به گزارش می متالز، فرآیندی است که ممکن است یک یا چندین سال طول بکشد، از اینرو پس از رسیدن به بازار هدف، آنچه یک مشتری را در بازار نگه میدارد، حضور دائمی فروشنده در بازار و خوشقول بودن وی است. البته ممکن است تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور ما برای صادرات تا بدین مرحله رسیده باشند اما موضوع قابلتوجه در زمینه صادرات، قوانینی است که ممکن است با وجود یک فروشنده همیشه در بازار، خریدار را از بازار هدف کشور ما خارج کند. بنابراین به همان اندازه که حضور دائمی در بازار صادراتی مهم است، قوانین نیز میتواند در حفظ این بازار موثر باشد، از اینرو برای پیش رفتن به سمت صادرات بیشتر و حفظ آن، باید با درایت بیشتری قوانین صادراتی را وضع کرد.
البته جای هیچ شکی وجود ندارد که اگر از سال گذشته به صورت فصلی و حتی ماهانه با تغییر قوانین صادراتی روبهرو بودهایم، نشات گرفته از موضوع سیاسی تحریمها بوده که دولت را وادار کرده است برای تنظیم بازار متناسب با شرایط بازار داخلی و خارجی واکنش نشان دهد و قوانین جدیدی را وضع کند و این موضوع سبب گلایهمندی تولیدکننده شده است.
امیدواریم در امسال که از التهابات سال گذشته عبور کردهایم، دولت با ایجاد کارگروههای تخصصی متشکل از بخشهای دولتی و خصوصی بتواند تمام جوانب بازار صادراتی را رصد کند و با ثبات در قوانین، امکان صادرات بیشتر را برای تولیدکنندگان فراهم کند، چراکه اگر تحریمها را مانعی برای صادرات بدانیم، ۱۵ کشور در همسایگی ایران میتوانند بهترین بازارهای هدف صادراتی کشور باشند.