تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۳
بازدید: ۵۸۸
کد خبر: ۴۲۸۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازدید رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از معدن طلای شادان در دل کویر خوسف

می‌متالز - دکتر علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس این سازمان که به خراسان‌جنوبی سفر کرده، پیش از ظهر امروز از معدن طلای شادان واقع در منطقه کویری خوسف که به عنوان یکی از بزرگترین معادن طلای شرق کشور یاد می‌شود، بازدید کرد.
بازدید رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از معدن طلای شادان در دل کویر خوسف

به گزارش می‌متالز، معدن طلای شادان سال 1382 ثبت و گواهینامه کشف آن در سال 1359 صادر شده و برآوردهای اولیه از ذخیره قطعی 30 میلیون تن کانسنگ طلا حکایت دارد که سرمایه‌گذاری برای استخراج آن ثروت هنگفتی را نصیب کشور می‌کند.

ذخایر معدن شادان خوسف چشمگیر است و تاکنون سرمایه‌گذار 180 میلیارد ریال در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است و می‌توان گفت برای نخستین بار بخش خصوصی برای فرآوری طلا در خراسان جنوبی به میدان آمده است.

هم اکنون معدن طلای شادان در مرحله استخراج است و ساخت کارخانه فرآوری طلا گام مهمی برای سرمایه‌گذاران تولید شمش طلا در این منطقه است.

شایان ذکر است، کشف ظرفیت‌های شادان هنوز ادامه دارد و در منطقه شادان معادن دیگری مانند ماهیرآباد و خونیک وجود دارد و باید برای تامین زیرساخت‌های لازم و بهره‌برداری از این معادن و کارخانه فرآوری اقدامات موثر انجام شود.

بر اساس آمار، سالانه ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تن کانسنگ طلا با عیار ۵۵ صدم پی‌پی‌ام از این معدن استخراج می‌شود و اشتغال 500 نفری برای جوانان بومی منطقه هدف نهایی استخراج و فرآوری در معدن طلای شادان است.

معدن طلای هیرد واقع در نهبندان

بازدید از معدن طلای هیرد مقصد بعدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و همراهان وی بود. بر اساس گزارشات موجود با استخراج طلا در معدن هیرد، آینده درخشانی برای اقتصاد و مردم این منطقه رقم خواهد خورد.

شایان ذکر است، معدن طلای هیرد با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد تومانی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وارد مرحله بهره‌برداری شده که امید است با ساخت کارخانه فراوری طلا از سال آینده شاهد رونق این معدن باشیم.

بر اساس آمار از ذخیره قطعی حدود ۵ میلیون تن  کانسنگ طلا در این معدن وجود دارد و از هر تن کانسنگ طلا در این معدن، یک گرم طلا استخراج خواهد شد که با راه‌اندازی کارخانه فرآوری و احداث واحد تولید شمس طلا سالانه ۲۰۰کیلوگرم طلا با عیار ۹۹٫۹۹درصد تولید خواهد شد.

معدن مس قلعه‌زری، گنجینه‌ای در دل کویر لوت

معدن مس قلعه زری در فاصله 180کیلومتری جنوب بیرجند و حاشیه شمالی کویر لوت قرار دارد معدنی که در دل کویر آثار مس و کوره‌های ذوب از صدها سال پیش را در خود جای داده است. محدوده کانسار، منطقه‌ای کویری و بیابانی درحاشیه کویر بزرگ لوت است که دارای آب و هوای گرم و خشک مناطق کویری با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان های معتدل است.

کانسار مس رگه‌ای قلعه زری از ذخایر قابل توجه مس در ایران است که به علت عیار بالای مس از اهمیت خاصی برخوردار است و اهالی روستای قلعه‌زری که اغلب از روستاهای اطراف کانسار به این منطقه کوچ کرده‌اند از کارکنان معدن هستند. 

شایان ذکر است، 33 درصد از معدن قلعه‌زری در مالکیت شرکت ملی مس و 67 درصد در اختیار بخش خصوصی شرکت معادن لوت است

شایان ذکر است، مشیرالحق عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان‌جنوبی، داوود شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و همچنین مجید بیکی فرماندار نهبندان، محمد شفیعی فرماندار خوسف، علی ناصری فرماندار بیرجند و دیگر مسئولان استانی خراسان‌جنوبی و همچنین چند تن از معاونان و مدیران‌ارشد سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، رئیس این سازمان را در این بازدیدها همراهی می‌کنند.

عناوین برگزیده