به گزارش می متالز، محمدرضا نجفیمنش گفت: مطالبات قطعه سازان حداکثر باید یک ماهه پرداخت شود در حالی که از 4 هزار میلیاردی که به قطعهسازان داده شد پنج ماه گذشته و این مطالبات از 20 به 22 هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی همچنین به 14 هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان در سال 97 اشاره کرد و افزود: شورای رقابت عامل اصلی این زیان انباشته است و طبق قانون 101 برنامه پنجم توسعه اگر دولت با قیمتگذاری دستوری باعث ضرر و زیان شود باید آن را جبران کند.
این مقام مسئول با بیان اینکه تامین مواد اولیه قطعهسازان در گرو جبران ضرر خودروسازان است، ادامه داد: تامین نقدینگی برای سرمایه در گردش بزرگترین مشکل فعلی قطعهسازان است. در گذشته قطعات بصورت اقساط خریداری میشد و برای خریدهای خارجی گشایش اعتبار میکردیم اما الان همه خریدها نقدی شده است.با توجه به افزایش سه برابری قیمتها نسبت به سال گذشته، میزان نیاز به نقدینگی نیز حدود سه برابر شده است.
نجفیمنش با گلایه از عدم حمایت کافی دولت از دو صنعت بزرگ خودروسازی و قطعهسازی گفت: وقتی برای دریافت تسهیلات به بانکها مراجعه میکنیم معادل درخواست وام، وثیقه میخواهند درحالیکه تامین نقدینگی و تسهیل شرایط تولید یکی از وظایف اصلی دولت محسوب میشود.
وی با تاکید بر تسریع روند خصوصیسازی شرکتهای خودروسازی ادامه داد: چند سالی است که از دولت خواستهایم تا اقدام به خصوصیسازی شرکتها کند و با توجه به وعده وزیر صنعت امیدواریم این کار هرچه سریعتر انجام شود زیرا کمک بزرگی به بهبود شرایط خواهد کرد.