به گزارش می متالز، اخیرا صحبتهای دونالد ترامپ در زمینه توافق تجاری با چین با واکنش منفی بازار مواجه شده بود. ترامپ گفته بود نمیتوان با قطعیت اظهار کرد در حال رسیدن به توافق هستیم؛ ممکن است به توافق برسیم، اما احتمال عدم رسیدن به آن در مهلت مقرر نیز وجود دارد. این اظهارات به معنی عدم توافق در حال حاضر تعبیر شد و با توجه به مطرح شدن احتمال تمدید مهلت قبلی برای مذاکرات، همچنان منجر به ادامه سردرگمی سرمایهگذاران و عدم اطمینان در خصوص فعالیتهای بلندمدت شده است. مشابه این اتفاق بارها در سال گذشته و 3 ماهه اول سال جاری میلادی رخ داده است. تقریبا هر زمان که اخبار پیشرفت مذاکرات تجاری منتشر میشود، بازارهای سهام رشد میکنند و زمانی که رئیسجمهور آمریکا تهدیدهای جدیدی در توئیتهای خود منتشر کند، مجددا با افت مواجه میشوند.
اگرچه اخیرا تصور عمومی نسبت به حل این موضوع مثبت بوده است؛ هنوز برخی کارشناسان با توجه به تصمیمگیریهای غیرمنتظره ترامپ از زمان رسیدن به ریاستجمهوری آمریکا، نسبت به خاتمه تنشهای تجاری در آینده نزدیک اطمینان کافی ندارند. در مجموع، بازارهای سهام و شاخصهای اقتصادی در آمریکا و چین، از زمان آغاز مذاکرات رو به رشد بودهاند.
یکی از شاخصهای اصلی که از زمان مذاکرات تجاری روند مثبتی داشته شاخص مدیران خرید است. شاخص بخش ساخت و تولید مدیران خرید در پی ناامنی برخی کسب و کارها روند کاملا نزولی را در سال 2018 طی کرده بود. وضع تعرفههای سنگین بر روی کالاهای صادراتی چین، تاثیر منفی زیادی بر روی فروش محصولات چینی در بازار آمریکا بر جای گذاشت و منجر به سقوط شاخص مدیران خرید در بخش ساخت و تولید چین شد. اما این روند، در اواخر سال گذشته میلادی تغییر جهت داد و تاثیر مثبت اخبار مذاکرات تجاری، رونق بسیاری از کسب و کارها را در پی داشت. این شاخص از ابتدای سال جاری میلادی، حداقل 2.5 درصد رشد کرد و به بالای 50 درصد رسید. نمودار شماره 1 تغییرات شاخص مدیران خرید بخش ساخت و تولید در چین طی 12 ماه گذشته را نشان میدهد. این آمار توسط موسسه Caixin واقع در پکن تنظیم شده است که مختص کارگاههای کوچک و متوسط در این کشور است.
شاخص مدیران خرید، یک معیار اقتصادی است که از بررسی آماری شرکتهای بخش خصوصی یک کشور به دست میآید. عدد بزرگتر از 50 واحد آن، نشاندهنده بهبود و رشد فضای کسب و کار نسبت به ماه قبل خواهد بود.
به طور کلی، 3 موسسه اصلی تهیهکننده این شاخص در دنیا، "موسسه مدیریت عرضهISM"، "موسسه مدیریت خرید و کالای سنگاپور" و گروه مارکیت هستند. موسسه مدیریت عرضه یا ISM بر اساس دستهبندی تولیدی و غیر تولیدی، مقدار این شاخص را در مورد ایالات متحده بررسی میکند؛ "موسسه مدیریت خرید و کالای سنگاپور" میزان این شاخص را در این کشور آسیای شرقی اندازه میگیرد و گروه مارکیت بر اساس روش اندازهگیری موسسه ISM، مقدار این شاخص را برای بیش از 30 کشور در سراسر دنیا اندازهگیری میکند.